Reklama

Radość miłości w rodzinie (1)

Opublikowana 8 kwietnia br. adhortacja apostolska papieża Franciszka „Amoris laetitia” (Radość miłości), owoc refleksji dwóch niedawnych zgromadzeń synodu biskupów, oparta również na innych źródłach, wpisuje się w nurt nauczania ostatnich papieży na temat małżeństwa i rodziny. Ten obszerny dokument, składający się z 9 rozdziałów, stanowi wykład nauki katolickiej w tak doniosłej dziedzinie i jest odpowiedzią na wiele problemów nurtujących współczesną rodzinę. Obejmując swoją pasterską troską instytucję rodziny oraz tych, którzy rodzinę założyli lub mają zamiar to uczynić, Ojciec święty z właściwą sobie wrażliwością kieruje uwagę również ku tym, którzy pod względem rodzinnym znaleźli się w sytuacji „nieregularnej”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Radość miłości przeżywana w rodzinach jest także radością Kościoła” – to pierwsze zdanie adhortacji zdaje się dotykać sedna sprawy w niej poruszonej: Kościół „stoi” siłą należących doń rodzin, jeśli panuje w nich miłość. Papież wyraża przekonanie, że dokument wydany w Roku Świętym Miłosierdzia „pobudzi rodziny chrześcijańskie do poszanowania darów małżeństwa i rodziny oraz utrzymania silnych więzów miłości, a także doda wszystkim odwagi, by byli znakami miłosierdzia i bliskości tam, gdzie życie rodzinne nie jest urzeczywistniane w sposób doskonały lub nie rozwija się w pokoju i radości” (p. 5).

Analiza dokumentu pozwala wyodrębnić dwa podstawowe wątki. Rozdziały: 1. „W świetle Słowa”; 2. „Rzeczywistość rodzin i wyzwania”; 3. „Spojrzenie skierowane na Jezusa: powołanie rodziny”; 4. „Miłość w małżeństwie”; 5. „Miłość, która staje się owocna”; 6. „Niektóre perspektywy duszpasterskie” (z wyj. podrozdziału 5.: „Towarzyszyć po rozpadzie i rozwodzie”); 7. „Umocnić wychowanie dzieci”; 9. „Duchowość małżeńska i rodzinna” – stanowią segment poświęcony różnorodnym kwestiom małżeństwa i rodziny. Natomiast współbrzmiące ze sobą: podrozdział 5. rozdziału 6. i rozdział 8. („Towarzyszyć, rozpoznać i włączyć to, co kruche”) odnoszą się do sytuacji związków tzw. nieregularnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwszy wątek rozpoczyna refleksja biblijna ukazująca małżeństwo i rodzinę w Starym Testamencie i nauczaniu Jezusa. Opierając się głównie na relacjach końcowych obu ostatnich synodów biskupów, Papież pochyla się następnie nad sytuacją współczesnej rodziny, sygnalizuje stojące przed nią wyzwania, które stanowią: migracja, ideologia gender, kultura antynatalna, nowe techniki prokreacji, brak mieszkań i pracy, pornografia, wykorzystywanie nieletnich, przekształcanie się relacji miłości w panowanie, przemoc wobec kobiet czy dekonstrukcja prawna rodziny. Jednocześ nie z uznaniem wyznaje, że wiele rodzin, które wcale nie uważają się za doskonałe, żyje w miłości. Ukazując zaś powołanie rodziny, przypomina niektóre elementy nauczania Kościoła o małżeństwie i rodzinie, dotyczące nierozerwalności, sakramentalności czy celów małżeństwa (odwołuje się m.in. do nauczania Jana Pawła II). Ze szczególną mocą zdaje się wybrzmiewać stwierdzenie: „Nierozerwalności małżeństwa («Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela», Mt 19, 6) nie należy rozumieć jako «jarzmo» nałożone na ludzi, ale jako «dar» udzielony osobom złączonym w małżeństwie” (p. 62). Papież dodaje, że małżeństwo jest powołaniem, gdyż stanowi odpowiedź na specyficzne wezwanie do przeżywania miłości małżeńskiej jako znaku miłości między Chrystusem a Kościołem.

Reklama

Głównym tematem tej części dokumentu jest miłość małżeńska. Papież rozpoczyna od „Hymnu o miłości” św. Pawła i prezentuje bogatą egzegezę tego urzekającego tekstu. A wyraziwszy zachwyt nad pięknem miłości małżeńskiej otwartej na płodność, zauważa, że oprócz miłości, która jednoczy nas z Bogiem, jest ona „największą przyjaźnią”. W przedmiocie wychowania dzieci zwraca natomiast uwagę na formację etyczną, znaczenie sankcji, edukację seksualną, przekazywanie wiary, a bardziej ogólnie – na życie rodzinne jako kontekst wychowawczy.

Gdy chodzi o niektóre perspektywy duszpasterskie, to wskazano w adhortacji na: potrzebę głoszenia ewangelii rodziny, właściwe przygotowanie do małżeństwa, towarzyszenie małżonkom w pierwszych latach wspólnoty, przezwyciężanie kryzysów, niepokojów i trudności małżeńskich, sytuacje prawnie skomplikowane (m.in. w zakresie małżeństw mieszanych) oraz umiejętne przeżywanie w rodzinie śmierci.

Co się tyczy wreszcie duchowości małżeńskiej i rodzinnej, Papież stwierdza m.in.: „dobrze przeżywana komunia rodzinna jest prawdziwą drogą do świętości w życiu codziennym i (…) środkiem wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem” (p. 316).

2016-04-13 08:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

Dziedzictwo religijne Francji przemawia do młodych… i nawraca

2024-05-13 16:42

[ TEMATY ]

młodzież

Karol Porwich/Niedziela

Gotyckie katedry czy romańskie kościoły potrafią skutecznie przemówić do serc współczesnej młodzieży, a wręcz zainteresować ją chrześcijaństwem. We Francji są na to twarde dowody w postaci młodych dorosłych, którzy proszą o chrzest. W tym roku odnotowano tam rekordową liczbę nawróceń na katolicyzm. Okazuje się, że w co trzecim przypadku u początku wiary stało spotkanie z chrześcijańską sztuką sakralną.

Ks. Gautier Mornas zebrał informacje na ten temat we wszystkich francuskich diecezjach. „Skonsultowaliśmy się ze wszystkimi zespołami we Francji, które towarzyszyły dorosłym w ich przygotowaniach do chrztu przez ostatnie pięć lat. Prawie 35 proc. ochrzczonych przyznało, że dziedzictwo religijne było głównym i obiektywnym powodem ich nawrócenia”. W rzeczywistości nie jest to nic nowego. Czyż i Paul Claudel nie wszedł na drogę wiary po wizycie w katedrze Notre-Dame? - pyta kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję