Reklama

Aktualności

Franciszek o radykalizmie ewangelicznym

Radykalizm ewangeliczny o różnych obliczach obowiązuje wszystkich chrześcijan, ale my, zakonnicy, mamy dawać o nim świadectwo prorocze. Przypomniał o tym Franciszek w przemówieniu do uczestników 54. krajowego zgromadzenia Włoskiej Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonnych (CISM), których przyjął 7 listopada na audiencji w Watykanie. Obradowała ona w Tivoli koło Rzymu w dniach 3-7 bm. pod hasłem „Misja Kościoła i życie konsekrowane w świetle «Evangelium gaudium»”.

[ TEMATY ]

Ewangelia

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Życie zakonne pomaga Kościołowi urzeczywistniać tę „atrakcyjność”, która pozwala mu wzrastać, gdyż w obliczu świadectwa brata i siostry, którzy przeżywają prawdziwie życie zakonne, ludzie zadają sobie pytania: „o co tu chodzi?”, „co pobudza tę osobę do wychodzenia poza horyzont doczesności?” – powiedział papież. Zaznaczył, że jest to pierwszy ważny element: pomaganie Kościołowi, aby wzrastał na drodze przyciągania innych.

Nawiązując do słów Jezusa o potrzebie wyrzeczenia się wszystkiego, aby stać się Jego uczniem, Ojciec Święty zwrócił uwagę na szczególne powołanie osób zakonnych do proroczego świadczenia o radykalizmie ewangelicznym. „Świadectwo życia ewangelicznego jest tym, co wyróżnia ucznia misyjnego, a zwłaszcza tego, kto idzie za Panem drogą życia konsekrowanego, a to profetyczne świadectwo zbiega się ze świętością” – tłumaczył dalej Franciszek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podkreślił, że prawdziwy dar proroctwa nigdy nie ma charakteru ideologicznego ani nie jest „modą”, ale zawsze jest znakiem sprzeciwu, według Ewangelii, tak jak był nim Jezus. Mówca przypomniał, że był On znakiem sprzeciwu dla ówczesnych władz religijnych: przywódców faryzeuszy i saduceuszy, uczonych w Piśmie, a także dla innych nurtów religijnych: esseńczyków, zelotów itp.

Reklama

Ojciec Święty wyraził swym gościom wdzięczność za pracę, jaką wykonali podczas obecnego zgromadzenia, a która pomaga kroczyć naprzód szlakiem wytyczonym przez jego adhortację „Evangelii gaudium”. Przywołał słowa przewodniczącego CISM, który powiedział, że zakonnicy nie chcą „toczyć walk z tyłu, obronnych, ale chcą spalać się wśród ludzi”, mając pewność, że Bóg zawsze sprawia, iż Jego Królestwo kiełkuje i dojrzewa. Nie jest to łatwe ani nie da się wyliczyć, ale wymaga nawrócenia, przede wszystkim zaś modlitwy i adoracji oraz dzielenia się ze świętym ludem Bożym, żyjącym na poboczach historii – stwierdził papież.

Zwrócił uwagę, że każdy charyzmat, aby żył i przynosił owoce, ma być „zdecentralizowany”, gdyż w centrum znajduje się wyłącznie Jezus Chrystus. Charyzmat nie ma być konserwowany jak butelka z wodą destylowaną, ale ma przyczyniać się do odważnego owocowania, gdy zderza się z bieżącą rzeczywistością, z kulturami, dziejami, jak uczą nas wielcy misjonarze z naszych zgromadzeń – mówił dalej Franciszek.

Zaznaczył, że „jasnym znakiem, który życie zakonne daje w naszych czasach, jest życie braterskie”. Panująca dzisiaj kultura naznaczona jest indywidualizmem, skupiona na prawach podmiotowych, rozkłada społeczeństwo, począwszy od jego komórki podstawowej, jaką jest rodzina – tłumaczył papież. Podkreślił, że życie zakonne może pomóc Kościołowi i społeczeństwu, dając świadectwo braterstwa, pokazując, że można żyć razem jak bracia w różnorodności. „To jest ważne!” – dodał gospodarz spotkania.

Zauważył przy tym, że nie zawsze to się udaje, popełnia się wiele błędów, gdyż „wszyscy jesteśmy grzesznikami”, trzeba więc prosić o przebaczenie i przebaczać. I to jest dobre dla Kościoła, sprawia, że „w ciele Kościoła krążą soki braterstwa” – powiedział Ojciec Święty. Dodał, że jest to dobre także dla całego społeczeństwa. Jednocześnie przyznał, że tak rozumiane braterstwo zakłada ojcostwo Boga oraz macierzyństwo Kościoła i Maryi Panny. „Powinniśmy codziennie wchodzić w tę relację a możemy to robić przez modlitwę, Eucharystię, uwielbienie i różaniec” – tłumaczył papież. Zapewnił, że dzięki temu będziemy każdego dnia na nowo „stawać” w Chrystusie i z Chrystusem i w ten sposób wchodzimy w prawdziwą więź z Ojcem w niebie, z naszą Matką Kościołem hierarchicznym i z Matką Maryją.

„Jeśli nasze życie wchodzi ciągle na nowo w podstawowe relacje, wówczas jesteśmy w stanie urzeczywistniać również prawdziwe braterstwo, braterstwo świadectwa, które przyciąga” – zaznaczył biskup Rzymu. Na zakończenie zachęcił swych gości, aby szli naprzód, dodając, że będzie im towarzyszył na tej drodze, po czym udzielił błogosławieństwa wszystkim wspólnotom, a zwłaszcza „tym najbardziej doświadczanym i najbardziej cierpiącym”.

2014-11-07 14:02

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dobry Łotr

Niedziela świdnicka 47/2013, str. 7

[ TEMATY ]

Ewangelia

BOŻENA SZTAJNER

Ewangelia nie przekazała nam jego imienia, a jednak jego twarz jest jedną z najczęściej przedstawianych w sztuce. Tradycja wiąże z nim określenie, które stało się prawie jego drugim imieniem – Dobry Łotr. W oryginale greckim nazwany został, podobnie jak drugi skazaniec ukrzyżowany z Jezusem, „złoczyńcą”. Było to określenie, które służyło w tym czasie za „etykietkę” rewolucjonistów antyrzymskich. Dlatego też obaj zostali skazani na ukrzyżowanie, karę, która była zarezerwowana dla niewolników i buntowników. Scena Łukaszowa (23,35-43) przekazuje nam piękny dialog łotra z Jezusem i trzy znaczące wyrażenia, które odnoszą się do naszej anonimowej postaci. Pierwsze jest wezwaniem: „Wspomnij na mnie” skierowanym przez niego do Chrystusa, będące częścią biblijnego języka modlitwy, wyrażające wiarę w Jezusa. Dobry Łotr wyznaje najpierw swoją winę („My przecież – sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki”), a następnie deklaruje bezwarunkową ufność do Chrystusa („Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa”). Drugie słowo znajduje się w zdaniu wypowiedzianym przez Jezusa: „Dziś ze mną będziesz w raju”. To „dziś” jest ulubionym sformułowaniem Łukasza, który często powtarza je w swojej Ewangelii, aby podkreślić, że Chrystus w teraźniejszości skutecznie zapoczątkował królestwo zbawienia. Królestwo to jest transcendentne i określone trzecim słowem – raj. Wyraz ten pochodzi z języka perskiego i wskazuje na ogrodzony ogród. Poza Ewangelią wg św. Łukasza został użyty jedynie dwa razy w Nowym Testamencie (2 Kor 12,4 oraz Ap 2,7). Chodzi tu o symboliczne określenie przestrzeni Bożej, a więc nieskończonej i wiecznej komunii z Bogiem. Dlatego z pewnością możemy powiedzieć, że ten nieznany złoczyńca został „kanonizowany” przez samego Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

Sejm zajmie się obywatelskim projektem ustawy o dwóch obowiązkowych godzinach religii lub etyki

2025-09-26 07:33

[ TEMATY ]

katecheza

religia w szkołach

Adobe Stock

W piątek posłowie zajmą się obywatelskim projektem ustawy o dwóch obowiązkowych godzinach religii lub etyki. Zakłada on także, że ocena z nich będzie umieszczana na świadectwie szkolnym, uwzględniana przy promocji do następnej klasy i wliczana do średniej ocen.

W Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe, czyli tzw. projektu „Tak dla religii i etyki w szkole”.
CZYTAJ DALEJ

Francja: nowoczesny kościół wyróżniony przez ministerstwo kultury

2025-09-26 20:27

[ TEMATY ]

Kościół

Francja

nowoczesność

wikipedia/Vpe

Kościół pw. Ducha Świętego w Montpellier

Kościół pw. Ducha Świętego w Montpellier

Kościół pw. Ducha Świętego w Montpellier został uhonorowany przez francuskie ministerstwo kultury oznakowaniem „Wyróżniająca Się Architektura Współczesna”. Poświadczająca to tablica pamiątkowa została odsłonięta dziś wieczorem w obecności miejscowego arcybiskupa Norberta Turiniego i architekta-wizjonera Marcela Pigeire’a, który za swój projekt sprzed pół wieku nie wziął honorarium.

Świątynia w dzielnicy Cévennes w Montpellier powstała w 1965 roku, gdy kończący się Sobór Watykański II chciał zbliżyć wiernych do ołtarza. 35-letni wówczas Pigeire stworzył kościół mogący pomieścić 700 wiernych, na planie centralnym, pełen światła. Wyróżnia się on trójkątnymi fasadami, symbolizującymi Trójcę Świętą, podobnie jak trzy kolumny podtrzymujące strop na wysokości 17 metrów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję