W sobotę 23 stycznia, w liturgiczne wspomnienie błogosławionych Wincentego Lewoniuka i Towarzyszy, męczenników z Pratulina, w Wyższym Seminarium Duchownym w Drohiczynie odbyło się diecezjalne spotkanie zelatorek dekanalnych, parafialnych i księży opiekunów kółek Żywego Różańca z bp. Tadeuszem Pikusem. Organizatorami spotkania byli ks. Roman Kowerdziej – diecezjalny duszpasterz wspólnot maryjnych oraz Renata Przewoźnik – diecezjalny moderator KŻR. Zostały na nie także zaproszone rodziny misjonarzy z diecezji drohiczyńskiej, a ks. Adam Romaniuk, pracujący w Ułan Ude na Syberii, reprezentował misjonarzy. Obecny był też rektor WSD w Drohiczynie ks. Tadeusz Syczewski inni profesorowie i alumni.
Ks. Roman Kowerdziej przypomniał o wstawiennictwie męczenników unickich w intencji siły świadectwa wiary tutejszych wspólnot różańcowych, a także o Roku Miłosierdzia, 1050. rocznicy Chrztu Polski i jubileuszu diecezji, w których to wydarzeniach mają one wiele do zaoferowania w krzewieniu Miłosierdzia Bożego oraz miłości do ojczyzny.
Bp Tadeusz Pikus w homilii podczas Eucharystii w kaplicy seminaryjnej powiedział, że członkowie wspólnot stanowią szczególnie ważny element chrześcijaństwa, gdyż ich zasadniczą posługą w życiu Kościoła jest modlitwa.
Diecezjalna modetator kół różańcowych Renata Przewoźnik wraz z grupą modlitewną przekazała bp. Pikusowi dar w postaci codziennej modlitwy Koronką do Miłosierdzia Bożego Apostolatu Margaretki.
W seminaryjnym refektarzu bp Tadeusz przybliżył zebranym plany obchodów 25. rocznicy powstania diecezji. Renata Przewoźnik, podsumowując ubiegłoroczną działalność KŻR, zapoznała z planami spotkań w Roku Miłosierdzia w diecezjalnych kościołach stacyjnych, rekolekcji oraz pielgrzymek ogólnopolskich i do Francji. Zasiedli oni także do wspólnej agapy.
„Aktualność orędzia Matki Bożej z Fatimy”, to temat konferencji, która odbyła się 12 października w auli Tygodnika Katolickiego „Niedziela” w Częstochowie. Głównym prelegentem był ks. dr Krzysztof Czapla SAC - dyrektor Sekretariatu Fatimskiego.
2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania
Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej
duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy
wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".
Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia
hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś
nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione
Domini - Ofiarowanie Pańskie.
Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały
Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego
Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia
według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć
w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23).
Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania
antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
Przez godzinę Ojciec Święty rozmawiał z młodymi Ukraińcami, zebranymi w Kijowie oraz w innych miastach Europy i Ameryki w ramach spotkania online, zorganizowanego dla młodzieży przez nuncjusza, abp. Kulbokasa i zwierzchnika Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego, abp. Szewczuka. Papież odpowiadał na pytania, zachęcał do miłości Ojczyzny i przebaczania, pomimo okrucieństw wojny. Podzielił się też osobistym świadectwem, związanym z młodym ukraińskim żołnierzem, który zginął na froncie.
Bycie „patriotą”, czyli „kochanie Ojczyzny”, obecnie zranionej przez przez wojnę, która zabija i prowadzi do głodu. Następnie „przebaczanie”, ponieważ „prawdą jest, że musimy się bronić”, ale zawsze należy być gotowym do przebaczenia, nawet jeśli „jest to bardzo trudne” i odruchowo chcemy „odpowiedzieć ciosem na cios”. Wreszcie – dialog: „zawsze”, „między sobą”, nawet z tymi, którzy „są przeciwni”, i mimo „uporu niektórych”, mając pewność, że „pokój buduje się przez dialog” – to główne myśli, jakie pozostawił ukraińskiej młodzieży Papież Franciszek podczas sobotniego spotkania.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.