Reklama

Państwo świeckie czy wyznaniowe

Z ks. prof. Józefem Krukowskim, redaktorem książki pt. „Katolickie zasady relacji państwo-Kościół a prawo polskie”, wydanej przez Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II – rozmawia ks. Ireneusz Skubiś

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. IRENEUSZ SKUBIŚ: – Zbliża się 50. rocznica zamknięcia obrad Soboru Watykańskiego II, o którym historycy mówią, że zainicjował nową epokę w dziejach relacji państwo-Kościół. Na czym ta nowość polega?

Reklama

KS. PROF. JÓZEF KRUKOWSKI: – Sobór Watykański II zainicjował nową epokę, zwaną epoką pokonstantyńską. Nowość ta ma wiele aspektów. Sobór nie wydał specjalnego dokumentu w kwestii relacji państwo-Kościół, ale wypowiedział się na ten temat w kontekście misji Kościoła w świecie współczesnym i roli katolików, jako współobywateli, w życiu politycznym. I w tym kontekście należy rozpatrywać problematykę relacji państwo-Kościół. Przede wszystkim Kościół na soborze zrezygnował z postulatów państwa katolickiego, narzuconego Kościołowi przez cesarzy rzymskich, którzy w miejsce państwa pogańskiego chcieli zbudować państwo katolickie. Konstantyn Wielki, od którego imienia nosi nazwę ta epoka, proklamował wolność religijną dla wszystkich, w szczególności dotyczyło to katolików, którzy byli krwawo prześladowani. Twórcą idei państwa katolickiego był jednak Teodozjusz Wielki, który chciał podporządkować sobie Kościół. Kościół przez wiele wieków bronił się przed taką instrumentalizacją, a na Soborze Watykańskim II zajął oficjalne stanowisko przeciwko takiej polityce władzy świeckiej, zmierzającej do podporządkowania Kościoła swojej woli.

– Na czym polega oryginalność zasad relacji państwo-Kościół proklamowanych na Soborze Watykańskim II?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Sobór Watykański II dokonał współczesnej wykładni nakazu Jezusa Chrystusa zawartego w Ewangelii i podstawowych zasad prawa naturalnego, obowiązujących każdego człowieka, bez względu na jego przekonania religijne i polityczne. Jeśli chodzi o Ewangelię, to podstawowe znaczenie ma tutaj odpowiedź Chrystusa udzielona faryzeuszom na podstępne pytanie: „Czy godzi się płacić podatek cesarzowi?”. Izrael znajdował się bowiem pod okupacją rzymską. Rzymianie nakładali na Żydów wysokie podatki. Podstęp faryzeuszy polegał na tym, że jeśli Chrystus odpowie, iż godzi się płacić podatek, to narazi się Żydom; a jeśli odpowie, iż nie godzi się, to narazi się władzy rzymskiej. Chrystus w odpowiedzi na to podał zasadę uniwersalną, która obowiązuje także w epoce współczesnej. Sobór natomiast dokonał wykładni zasady proklamowanej przez Chrystusa, biorąc pod uwagę współczesną rzeczywistość społeczno-polityczną.
Sobór Watykański II w miejsce postulatu państwa katolickiego proklamował kilka zasad dotyczących relacji państwo-Kościół, które odnoszą się do każdego reżimu politycznego. Po Soborze Watykańskim II znalazły one zastosowanie w ustawodawstwie wielu państw demokratycznych, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej w okresie transformacji ustrojowych, wiodących od totalitaryzmu do demokracji.

– Jakie konkretnie zasady relacji państwo-Kościół zostały proklamowane na Soborze Watykańskim II?

Reklama

– Tych zasad jest kilka. Na pierwszym miejscu należy wymienić zasadę poszanowania społeczeństwa pluralistycznego pod względem religijnym, światopoglądowym i kulturowym. Znikła wizja idealnego państwa katolickiego jako monolitu, w którym zarówno rządzący, jak i rządzeni wyznają tę samą wiarę katolicką. Zjawisko to jest powszechne i będzie mieć swoją kontynuację w przyszłości. Postulat realizacji państwa katolickiego we współczesnym świecie okazał się niemożliwy, a proces pluralizmu religijnego i światopoglądowego jest nieodwracalny. W konsekwencji zaistniała potrzeba bardziej jasnego niż w przeszłości odróżnienia Kościoła, jako wspólnoty religijnej, od państwa, jako wspólnoty politycznej, do których jednocześnie należą ci sami ludzie – jako wierni i obywatele. W kontekście pluralizmu należy respektować następujące zasady relacji państwo-Kościół, obowiązujące katolików w życiu publicznym:
1. Zasada poszanowania i ochrony wolności sumienia i religii w życiu prywatnym i publicznym, w wymiarze indywidualnym i społecznym.
2. Zasada poszanowania autonomii i niezależności Kościoła i państwa, każdego w swoim porządku, tzn. Kościoła w porządku religijno-moralnym, a państwa w budowaniu bezpiecznego porządku prawnego w wymiarze życia człowieka na ziemi.
3. Zasada współdziałania między Kościołem a państwem dla dobra człowieka i dobra wspólnego w wymiarze etycznym i prawnym. Współdziałanie to może być spontaniczne – odpowiednio do aktualnych potrzeb; lepiej jest, gdy zostanie uzgodnione między kompetentnymi organami władzy kościelnej i państwowej w formie dwustronnej umowy międzynarodowej, jaką jest konkordat.

– Czy powyższe zasady mają zastosowanie w porządku prawnym współczesnych państw, a w szczególności w Polsce?

– Ogólnie należy stwierdzić, że powyższe zasady relacji państwo-Kościół znalazły afirmację w ustawodawstwie wielu państw, a w szczególności w Polsce w okresie przemian ustrojowych, zwłaszcza w art. 25 i 53 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.

– Czy dlatego w laickiej prasie pojawiają się zarzuty, że Polska jest państwem wyznaniowym?

– Mówienie o tym, że Polska to państwo wyznaniowe, jest wyrazem braku świadomości, czym jest państwo wyznaniowe, a czym państwo świeckie. Jeżeli takie zarzuty stawiają politycy partii rządzącej, stanowi to przejaw ich ignorancji. Godne ubolewania jest, że głoszą je tacy politycy, którzy jednocześnie mówią, iż są katolikami.

– Jaki wobec tego mamy model relacji państwo-Kościół w Polsce, mówiąc językiem nauki o polityce?

Reklama

– W oparciu o zasady zawarte w Konstytucji RP z 1997 r. Polska nie jest państwem wyznaniowym, ale jest państwem świeckim. Jest to polski model państwa świeckiego, zgodny z postulatami Soboru Watykańskiego II. Innymi słowy – można powiedzieć, że jest to model separacji skoordynowanej między państwem a Kościołem, które są społecznościami odmiennego typu, a z których każda ma swój system prawa; są one autonomiczne i w swojej dziedzinie od siebie niezależne, ale dla dobra wspólnego mają ze sobą współdziałać. Z tej racji, że większość obywateli współczesnego państwa polskiego należy do Kościoła katolickiego, katolicy jako obywatele tego państwa mają prawo domagać się poszanowania swoich przekonań religijnych i etycznych w życiu publicznym. Dotyczy to zarówno stanowienia ustaw przez Sejm i Senat, promulgacji ich przez Prezydenta RP, jak i stosowania ich przez organy władzy administracyjnej i sądowej. Należy zatem stwierdzić, że w Polsce obowiązuje model państwa świeckiego, który jest najlepszy z możliwych.

– A jak się przedstawia realizacja tego modelu w rzeczywistości?

– Zgodnie z konstytucją Polska jest państwem demokratycznym, w którym każdy człowiek – niezależnie od przekonań religijnych, politycznych i światopoglądowych – ma zagwarantowane równe prawa w życiu publicznym. Natomiast brak jest zrozumienia tej prawdy w praktyce życia politycznego. Nieporozumienie polega na tym, że niektóre środowiska laickie – w znacznej mierze pod wpływem mediów i pod naciskiem różnych grup interesów zagranicznych – dążą do tego, aby katolicy milczeli w sprawach społecznych i politycznych, nie korzystali z należnych im praw, zagwarantowanych w konstytucji, takich jak poszanowanie prawa do: życia od poczęcia do naturalnej śmierci, wolności sumienia i słowa, w szczególności wolności lekarza do korzystania z klauzuli sumienia w sprawach dotyczących aborcji, jak wskazuje na to kazus prof. Bogdana Chazana.

– Dlaczego, mimo że większość społeczeństwa należy do Kościoła, praktyka stanowienia ustaw i stosowania ich w życiu odbiega od gwarancji wpisanych do konstytucji i przekonań katolików?

– Tego rodzaju rozbieżności między podstawowymi zasadami relacji państwo-Kościół, proklamowanymi w konstytucji, w znacznej mierze są przejawem ignorancji ze strony społeczeństwa, jak również nacisków wywieranych przez media laickie na społeczeństwo. Ostatecznie będzie to zależeć od tego, komu polscy obywatele, jako wyborcy, katolicy, w nadchodzących wyborach powierzą sprawowanie funkcji najwyższych organów władzy ustawodawczej – tym, którzy zgodnie z nakazami sumienia kierują się zasadami katolickiej nauki społecznej, czy tym, którzy będąc katolikami, pozostają pod naciskiem ideologii ateistycznych, forsowanych przez media laickie. Sprawdzianem tego będzie wynik wyborów do parlamentu.

* * *

„Katolickie zasady relacji państwo-Kościół a prawo polskie”, redakcja: Józef Krukowski, Mirosław Sitarz, Henryk Stawniak, Lublin 2015, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, ul. Chopina 29/11, 20-023 Lublin, skr. poczt. 123, tel. (81) 525-01-93, tel./fax (81) 524-31-77, e-mail: tnkul@tnkul.pl, www.tnkul.pl. Dział Marketingu i Kolportażu: (81) 524-51-71.

2015-10-21 08:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa z Avila - życiowa mistyczka

Niedziela łódzka 41/2007

[ TEMATY ]

święta

François Gérard, "Św. Teresa”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”
Czy czytali Państwo „Drogę doskonałości” św. Teresy z Avila, reformatorki żeńskich klasztorów karmelitańskich, mistyczki i wizjonerki? A jej listy pisane do osób duchownych i świeckich? To zaskakująca literatura. Autorka, święta i doktor Kościoła, żyjąca w XVI w. w Hiszpanii, ujawnia w niej nadzwyczajną trzeźwość umysłu oraz wiedzę o świecie i człowieku. Jej znajomość ludzkiej, a szczególnie kobiecej natury, z pewnością przydaje się i dziś niejednemu kierownikowi duchowemu. Trapiona chorobami, prawie nieustannie cierpiąca, św. Teresa zwraca się do swoich sióstr językiem miłości, wolnym od pobłażania, ale świadczącym o głębokim rozumieniu i nadprzyrodzonym poznaniu tego, co w człowieku słabe, i może stanowić pożywkę dla szatańskich pokus. Po latach pobytu w klasztorze św. Teresa podjęła trudne dzieło reformy żeńskich wspólnot karmelitańskich. Dostrzegła niedogodności i zagrożenia wynikające z utrzymywania dużych zgromadzeń, zaproponowała więc, aby mniszki całkowicie oddane na służbę Chrystusowi mieszkały w małych wspólnotach, bez stałego dochodu, zdane na Bożą Opatrzność, ale wolne od nadmiernej troski o swe utrzymanie. Zadbała także o zdrowie duchowych córek, nakazując, aby ich skromne siedziby otoczone były dużymi ogrodami, w których będą pracować i modlić się, korzystając ze świeżego powietrza i słońca. Te wskazania św. Reformatorki pozytywnie zweryfikował czas i do dziś są przestrzegane przy fundacji nowych klasztorów. Oczywiście, główna troska św. Teresy skierowana była na duchowy rozwój Karmelu. Widziała zagrożenia dla Kościoła ze strony proponowanych przez świat herezji. Cóż może zrobić kobieta? - pytała świadoma realiów. Modlitwa i ofiara jest stale Kościołowi potrzebna. Kobieta, przez daną jej od Boga intuicję i wrażliwość, potrafi zaangażować nie tylko swój umysł, ale i serce na służbę Bożej sprawy. W życiu ukrytym i czystym, przez modlitwę i ufność może ona wyprowadzić z Serca Jezusa łaski dla ludzi. Jak korzeń schowany w ziemię czerpie soki nie dla siebie, ale dla rośliny, której część stanowi, tak mniszka za klauzurą Karmelu podtrzymuje duchowe życie otaczającego świata. Dąży do zażyłości z Panem nie dla zaspokojenia własnych pragnień, lecz dla Królestwa Bożego, aby Stwórca udzielał się obficie stworzeniu, karmiąc je łaską i miłością. Tak widziała to św. Teresa i tak postrzegają swe zadanie dzisiejsze karmelitanki. Modlą się za Kościół, za grzeszników i ludzi poświęconych Bogu, narażonych na potężne i przebiegłe zasadzki złego, aby wytrwali i wypełnili swoje powołanie. Szczęśliwe miasto, w którym Karmel znalazł schronienie. Szczęśliwa Łódź. Pełne wiary, wolne od strapień doczesnych, mieszkanki Karmelu potrzebują wszakże naszego wsparcia, materialnej ofiary, dziękczynnej modlitwy. W przededniu święta Założycielki Karmelu terezjańskiego, w roku poprzedzającym 80. rocznicę obecności Karmelitanek Bosych w Łodzi przy ul. św. Teresy 6, ku nim zwracamy spojrzenie. Niech trwa wymiana darów.
CZYTAJ DALEJ

„Towarzysze, mamy problem” – tak komuniści reagowali na wybór Karola Wojtyły

2025-10-15 10:07

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Vatican News

Kard. Wojtyła papieżem, 16.10.1978

Kard. Wojtyła papieżem, 16.10.1978

I sekretarz KC PZPR Edward Gierek wybór Polaka-Kardynała Karola Wojtyły na papieża skomentował słowami „Towarzysze, mamy problem”. Dla komunistów był to rzeczywiście duży problem, a ich reakcje zupełnie odmienne niż reszty społeczeństwa – mówi historyk dr hab. Ewa Rzeczkowska z Instytutu Historii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

W poniedziałek, 16 października 1978 roku, około godziny 19.00 świat obiegła informacja o wyborze Ojca Świętego. Gdy zgromadzeni na Placu Świętego Piotra zobaczyli postać nowo wybranego papieża byli mocno zdziwieni, bo nie wiedzieli kto to jest. Polak Kardynał Karol Wojtyła, który przybrał imię Jan Paweł II przemówił do zgromadzonych wiernych po włosku z właściwym dla siebie poczuciem humoru. - I już wtedy Polak z dalekiego kraju natychmiast zyskał zaufanie i sympatię tłumu wiernych -mówi historyk dr hab. Ewa Rzeczkowska.
CZYTAJ DALEJ

Ogłoszono wydanie książki teologicznej autorstwa papieża Leona XIV

2025-10-15 12:28

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

książka teologiczna

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Wkrótce ukaże się książka zawierająca niepublikowane dotąd teksty teologiczne papieża Leona XIV. Jak poinformowało wydawnictwo watykańskie Libreria Editrice Vaticana podczas Międzynarodowych Targów Książki we Frankfurcie nad Menem książka zawiera pisma i medytacje ówczesnego przełożonego zakonu augustianów, o. Roberta Francisa Prevosta, z lat 2001-2013.

Tytuł książki napisanej w języku włoskim brzmi: „Liberi sotto la grazia. Scritti e meditazioni 2001-2013” (Wolni pod łaską. Pisma i medytacje 2001-2013). Jako autor podano skrót zakonny O.S.A. zakonu augustianów jako dodatek do nazwiska „Robert Francis Prevost O.S.A. - Leone XIV”. Wydawnictwo watykańskie nie podało dokładnej daty wydania, objętości ani ceny. W ogłoszeniu podano jedynie, że książka ukaże się „wiosną 2026 roku”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję