Reklama

Głos z Torunia

Ewangelia małżeństwa i rodziny

Niedziela toruńska 25/2015, str. 6

[ TEMATY ]

rodzina

małżeństwo

Katarzyna Cegielska

Podczas obrad kongresu

Podczas obrad kongresu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Największą uwagę słuchaczy przykuły dwa wystąpienia – kard. Gerharda Müllera, prefekta Kongregacji Doktryny Wiary („Nadzieja rodziny dla Kościoła, nadzieja Kościoła dla rodziny”), i abp. Stanisława Gądeckiego, przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski („Chrystusowe wezwanie «od początku” – wzorem duszpasterstwa Kościoła”). Obie wypowiedzi zostały silnie osadzone w kontekście obrad synodu poświęconego małżeństwu i rodzinie i w obu mówcy nie pozostawili żadnych wątpliwości co do tego, czy należy spodziewać się zmian w nauczaniu Kościoła w tym zakresie. – Kościół nie jest dysponentem prawdy o rodzinie, lecz jej sługą – podkreślił kard. Müller. – Nie wolno zrywać ciągłości myśli teologicznej; nie da się na przykład odejść od nauki poprzedniego synodu poświęconego rodzinie, którego owocem była wydana w 1981 r. adhortacja „Familiaris consortio”. Wierni mają prawo do tego, aby Kościół nie zniekształcał prawdy o małżeństwie i rodzinie. Gdyby Kościół dostosował swoje nauczanie w tym względzie do oczekiwań tzw. postępowych katolików, stałby się jak zwietrzała sól – powiedział kard. Müller. Dodał też, że Kościół potrzebuje rodzin wierzących i ewangelizujących same siebie, otoczenie i całe społeczeństwa. Rodzinie – o wiele łatwiej niż Kościołowi instytucjonalnemu – jest dotrzeć do tych, który pozostają daleko od Chrystusa.

Reklama

Abp Stanisław Gądecki odniósł się do argumentu, że skoro większość wiernych żyje z dala od ideału małżeństwa sakramentalnego, to trzeba się z tym pogodzić i dostosować do zastanej sytuacji zarówno teologiczną teorię, jak i duszpasterską praktykę. W przenikliwym wywodzie, opartym na wypowiedzi Chrystusa (por. Mt 19,1-9), scharakteryzował Boży zamysł dotyczący nierozerwalności małżeństwa. „Od początku tak nie było” – Chrystus podkreśla, że pierwotne prawo, w oparciu o które powstała instytucja małżeństwa, w ogóle nie zakładało możliwości rozwodu. Jeśli związek może przestać istnieć z powodu zerwania jedności, to znaczy, że to nie jest małżeństwo. – Chrystusowe słowa: „Co Bóg złączył, człowiek niech nie rozdziela” są rozstrzygające – podkreślił z mocą abp Gądecki. W swoim wystąpieniu szeroko wspomniał też o wychowaniu dzieci jako podstawowym zadaniu małżonków, a w dalszej kolejności – o apostolstwie, zaangażowaniu w formowanie wiary u innych małżeństw czy narzeczonych przygotowujących się do ślubu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas kongresu prelegenci wielokrotnie podjęli kwestię małżeństwa i życia rodzinnego jako drogi do świętości. O. prof. Kazimierz Lubowicki OMI w porywający sposób ukazał sakramentalny wymiar małżeństwa, nazywając je „Bożą rzeczywistością: pomysłem i dziełem Boga”, pozwalającym mężowi i żonie doświadczyć tego, na czym polega wzajemna miłość i oddanie Osób Trójcy Świętej. – Jeśli tak spojrzymy na małżeństwo, to jak ocenić pomysły, aby problem rozpadu związków sakramentalnych rozwiązać przy pomocy zmiany przepisów prawa kanonicznego? – zapytał. – Trzeba je uznać za przejaw odrywania prawa od woli Bożej, czyli próbę wprowadzenia bezbożnego prawa pod płaszczykiem teologicznej argumentacji. Trzeba zachwycić się Bożym pomysłem na małżeństwo, a nie przede wszystkim dostrzegać trudności – zaapelował prelegent. Małżeństwo może być trwałe tylko pod warunkiem nieustannego wspólnego dążenia do doskonałości, a nie wtedy, gdy będziemy je postrzegać wyłącznie w kategoriach „tak trzeba”, „tego nie wolno”.

Nawiązując do słów kard. Müllera, należy uznać toruński kongres za ważny wkład w tematykę tegorocznego synodu, który podejmie temat: „Powołanie i misja rodziny w Kościele i świecie współczesnym”. Jak pamiętamy, będzie on kontynuacją zeszłorocznego Nadzwyczajnego Zgromadzenia Synodu, którego temat przewodni stanowiły wyzwania duszpasterskie dla rodziny w kontekście nowej ewangelizacji.

2015-06-18 09:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Małżeństwo wspólną drogą do nieba

– Macie wymagać od siebie. Jeśli miłość nie jest wymagająca, nie jest miłością – mówiła dr Wanda Półtawska podczas wykładu rozpoczynającego czwartą edycję kursu pastoralnego dla małżeństw, które w przyszłości podejmą pracę w Parafialnych Ośrodkach Formacji Rodziny diecezji warszawsko-praskiej

Jeden z listopadowych wieczorów. Czterdzieści małżeństw uczestniczy w kursie pastoralnym, którego celem jest formacja małżonków. Oczekują na abp. Henryka Hosera, który spotyka się z nimi co dwa tygodnie. Z niecierpliwością czekają na jednego z ojców synodalnych, którzy reprezentowali Polskę podczas synodu biskupów poświęconego rodzinie w październiku ub.r. Ma to być pierwsze spotkanie z biskupem warszawsko-praskim podczas kursu. Kilka minut po 18 w drzwiach pojawia się Ksiądz Arcybiskup, a obok niego – dr Wanda Półtawska. Cóż za niespodzianka i radość! Oto najbliższa współpracownica Karola Wojtyły, która ponad 60 lat zajmowała się małżeństwami, rodzinami i młodzieżą, ma wygłosić inauguracyjny wykład.
CZYTAJ DALEJ

Film "21:37" o reakcjach Polaków na śmierć Jana Pawła II będzie dostępny na Netflixie!

2025-06-30 09:19

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

„Tamten kwiecień 2005 roku pokazał, jak bardzo jesteśmy sobie bliscy, gdy zapominamy o podziałach. Na ulicach panowała wtedy niezwykła atmosfera – ludzie przestali się kłócić, zaczęli mówić do siebie życzliwiej, bardziej po ludzku" – mówi w rozmowie z Vatican News Mariusz Pilis, reżyser dokumentu „21.37", który od premiery 2 kwietnia br. obejrzało już ponad 120 tysięcy widzów.

„21.37” to opowieść o niezwykłych wydarzeniach, które miały miejsce w Polsce po śmierci Jana Pawła II. Film ukazuje, jak 2 kwietnia 2005 roku o godzinie 21:37 czas się zatrzymał, a Polacy zjednoczyli się w żałobie i refleksji. Premiera filmu miała miejsce 2 kwietnia 2025 roku, w symboliczną 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II. Data ta została wybrana celowo, aby podkreślić znaczenie wydarzeń przedstawionych w filmie i umożliwić widzom ponowne przeżycie tamtych emocji.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję