Reklama

Historycy Kościoła przed rocznicą Chrztu Polski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zbliżająca się 1050. rocznica przyjęcia chrześcijaństwa na ziemiach polskich skłania do wielu inicjatyw, pomocnych w zrozumieniu i udokumentowaniu wpływu wiary na funkcjonowanie i kształtowanie państwa polskiego. Kościół katolicki w czasie swojej ponadtysiącletniej obecności w Polsce odegrał w naszej ojczyźnie znaczącą rolę i wniósł istotny wkład w jej dzieje. W przygotowaniu do obchodów tego jubileuszu nie może zabraknąć refleksji ze strony kapłanów profesorów historii Kościoła, którzy badają jego przeszłość, by nieustannie ukazywać bogactwo dokonań oraz ciągle zmieniającą się rzeczywistość, w której funkcjonował Kościół poprzez swoje instytucje. Historia Kościoła w Polsce ciągle jest dyscypliną naukową cieszącą się żywym zainteresowaniem, co generuje sporą liczbę publikacji. Pozostają jednak obszary, które należy zgłębić ponownie lub takie, które nie doczekały się jeszcze żadnego opracowania. Jednocześnie co jakiś czas historycy odkrywają nowe dokumenty, ubogacające dotychczasową wiedzę o przeszłości Kościoła w naszym kraju.

W ramach przygotowania do rocznicy chrztu Polski podczas tegorocznego zjazdu historyków Kościoła w Polsce, jak zaznacza biskup gliwicki Jan Kopiec – przewodniczący Sekcji Nauk Historycznych Komisji Nauki Wiary przy Konferencji Episkopatu Polski – zostanie przeprowadzona w szerokim aspekcie refleksja naukowa nad relacjami kościelnymi i dyplomatycznymi Polski ze Stolicą Apostolską. To szerokie zagadnienie zostanie przybliżone w ośmiu referatach zaproponowanych przez ks. prof. Jana Walkusza z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II – sekretarza sekcji. O. dr hab. Paweł Zając OMI omówi projekty nowego kształtu relacji Rzeczypospolitej ze Stolicą Apostolską w początkach panowania Stanisława A. Poniatowskiego; o. prof. Marek Inglot SJ przedstawi nuncjatury w Rosji w drugiej połowie XVIII i na początku XIX wieku; bp prof. Jan Kopiec ukaże priorytety dyplomacji papieskiej w Polsce w wiekach XVI-XVIII; ks. prof. Wojciech Zawadzki pochyli się nad dekretami soborów laterańskiego IV (1215) i trydenckiego (1545-63) w perspektywie historyczno-teologicznej. Uwadze historyków zostanie poddany także temat relacji arcybiskupów gnieźnieńskich z ruchem soborowym, który przedstawi ks. dr Łukasz Krucki, jak również kwestia udziału polskich biskupów w Soborze Watykańskim II – omówiona przez ks. prof. Józefa Mandziuka – oraz rola Papieskiego Kolegium Polskiego i Polskiego Papieskiego Instytutu Kościelnego w Rzymie w czasie Soboru Watykańskiego II – przybliżona przez ks. dr. Alberta Warso. Postać Adama Prospera Burzyńskiego OFM (1755 – 1830) jako prefekta apostolskiego w Egipcie ukaże natomiast ks. dr hab. Tomasz Moskal. Podczas dorocznego zjazdu odbędzie się także sesja wyjazdowa do Radomia, podczas której uczestnicy poznają historię miasta oraz zwiedzą m.in. kościół św. Wacława, kościół farny, katedrę, zamek i ratusz.

Zjazd profesorów i wykładowców historii Kościoła odbędzie się w dniach 8-10 kwietnia br. w miejscowości Turno nad Pilicą w diecezji radomskiej, w Ośrodku Konferencyjno-Pobytowym „Emaus”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2015-03-31 12:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież Franciszek: zaufać temu spojrzeniu miłości

2025-04-18 21:01

[ TEMATY ]

Watykan

Droga Krzyżowa

papież Franciszek

PAP/MASSIMO PERCOSSI

Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości - napisał Ojciec Święty w rozważaniach, które dziś zostaną odczytane przy poszczególnych stacjach Drogi Krzyżowej w rzymskim Koloseum.

Franciszek we wstępie wskazał, że droga Zbawiciela „nas kosztuje”. W świecie, który wszystko kalkuluje, bezinteresowność ma wysoką cenę. „W darze, natomiast, wszystko rozkwita na nowo: miasto podzielone na różne ugrupowania i rozdarte konfliktami zmierza ku pojednaniu; wypalona religijność odkrywa na nowo płodność Bożych obietnic; nawet serce z kamienia może przemienić się w serce z ciała” - napisał Papież.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję