Reklama

Kościół

Austriacy rzadziej chodzą do kościoła, ale częściej wybierają szkoły katolickie

Podczas gdy liczba osób odchodzących z Kościoła rośnie, popyt na miejsca w szkołach zakonnych stale wzrasta. Świadczy to o wysokim uznaniu tych szkół w społeczeństwie, „które przekazują nie tylko wiedzę, ale także wartości” - podkreśliła Austriacka Konferencja Zakonów w komunikacie opublikowanym w poniedziałek, 20 października. Jednak presja finansowa na szkoły zakonów również rośnie.

2025-10-21 09:44

[ TEMATY ]

Austria

wierni

szkoły katolickie

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zamykanie zakonnych szkół to strata dla systemu edukacji

Niedawno stowarzyszenie szkolne De La Salle ogłosiło zbliżające się zamknięcie swojej placówki w 18. dzielnicy Wiednia.

Każde zamknięcie jest stratą - nie tylko dla zakonów, ale dla całego austriackiego systemu edukacji

Podziel się cytatem

- stwierdziła Konferencja Zakonów. Takie decyzje nie są podejmowane pochopnie, do ostatniej chwili szuka się rozwiązań.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Warunki finansowe stają się coraz trudniejsze

Podziel się cytatem

- wyjaśniła Marie-Theres Igrec, kierowniczka działu ds. edukacji i szkół zakonnych Austriackiej Konferencji Zakonów. Rosnące ceny energii, inflacja oraz wysokie koszty renowacji i przebudowy doprowadzają niektóre instytucje do granic możliwości. Czesne już dawno przestało pokrywać rzeczywiste koszty. Aby sprostać rzeczywistości finansowej, szkoły musiałyby pobierać znacznie wyższe czesne.

Nie robią tego, ponieważ zgodnie z etosem założycielskim chcą pozostać w ramach społecznie akceptowalnych i nie chcą stać się placówkami ekskluzywnymi

Podziel się cytatem

- powiedziała Igrec.

Nauczyciele w szkołach zakonnych są opłacani przez państwo. Wszystko, co wykracza poza ten zakres, musi być finansowane przez samą instytucję. Oprócz kosztów osobowych związanych z zatrudnieniem pracowników, wychowawców, lekarzy szkolnych i personelu technicznego (usługi techniczne, infrastrukturalne i gospodarcze), znaczne wydatki stanowią niezbędne modernizacje budowlane lub konieczne działania związane z cyfryzacją, za które instytucja musi zapłacić sama - poinformowała konferencja zakonów.

„Kształcenie serca”

Reklama

Szkoły są często - tam, gdzie to jeszcze możliwe - dodatkowo finansowane przez zakony, aby umożliwić realizację specjalnych koncepcji pedagogicznych, projektów społecznych, duszpasterstwa szkolnego, oferty opieki psychospołecznej i różnorodnych zajęć dodatkowych. W ten sposób wiele szkół zakonnych wielokrotnie szybko i bez zbędnych formalności przyjmowało dzieci z obszarów objętych wojną lub łagodziło trudności socjalne poprzez stypendia. Ta szczególna troska o człowieka i „kształcenie serca” - oparte na wartościach chrześcijańskich, solidarności i miłości bliźniego - jest istotną cechą charakterystyczną szkół zakonnych, ale ma też swoją cenę.

W konkretnym przypadku szkoły De La Salle w Wiedniu-Währing, która niedawno ogłosiła zamknięcie, szkoła zakonna, Austriacka Konferencja Zakonów, archidiecezja wiedeńska, dyrekcja ds. edukacji oraz inne szkoły zakonne i diecezjalne ściśle współpracują, aby znaleźć dobre rozwiązania dla wszystkich uczniów, których dotyczy ta sytuacja, poinformowała Konferencja Zakonów. Kilka szkół katolickich zaproponowało już przyjęcie dzieci i młodzieży.

Szkoły zakonne w Austrii

Szkoły zakonne to miejsca, w których dzieci i młodzież nie tylko się uczą, ale także mogą się rozwijać - w kształtowaniu relacji, odpowiedzialności i zaufaniu do siebie i innych

Podziel się cytatem

- podkreśla ekspertka ds. edukacji Igrec. Jest przekonana, że szkoły zakonne nadal będą odgrywać

niezastąpioną rolę w austriackim systemie edukacji - jako miejsca, w których wiara, edukacja i humanitaryzm mogą się wzajemnie rozwijać.

Podziel się cytatem

W Austrii istnieje obecnie 189 szkół zakonnych, z czego 39 należy do Stowarzyszenia Szkół Zakonnych Austrii (VOSÖ). W roku szkolnym 2024/2025 około 50 000 uczniów w 111 placówkach szkolnych uczęszczało łącznie do 249 różnych form kształcenia.

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wychowujmy wspólnie

Niedziela warszawska 41/2022, str. I

[ TEMATY ]

szkoły katolickie

Artur Stelmasiak/Niedziela

Ks. prał. dr Sylwester Jeż

Ks. prał. dr Sylwester Jeż

O tym, jak szkoła może pomóc rodzicom, co jest filarem dobrej renomy szkół katolickich i czy mogą do nich chodzić tylko katolicy, z ks. dr. Sylwestrem Jeżem rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Łukasz Krzysztofka: Około 5 milionów uczniów w Polsce ma za sobą pierwszy miesiąc nowego roku szkolnego. Jakie wyzwania stoją obecnie przed szkołami katolickimi? Ks. dr Sylwester Jeż: Najważniejsza jest pomoc rodzicom w wychowaniu. To jest dzisiaj podstawowym problemem, że dawniej rodzic wyjrzał przez okno i wiedział z kim się jego dziecko bawi na trzepaku. A dzisiaj nie wie z kim jest na czacie. Oczywiście te nowe możliwości komunikowania sprawiły, że świat jest dla dzieci otwarty. Ale często jest to świat, który dzieciom nie pomaga, ale je niszczy i próbuje coś na dzieciach ugrać. Rodzice są rzeczywiście w bardzo trudnej sytuacji, więc szkoła katolicka powinna starać się, żeby rodzicom pomóc, jeśli prezentują taki system wartości. Chodzi o to, żeby rodzina miała kontynuację oraz zabezpieczenie swojego systemu wartości w szkole.
CZYTAJ DALEJ

Zmartwychwstanie leczy chorobę naszych czasów – smutek

2025-10-22 10:45

[ TEMATY ]

audiencja

audiencja ogólna

Leon XIV

Vatican Media

Zwycięstwo życia nie jest pustym słowem, ale rzeczywistym faktem, konkretem. To Zmartwychwstały radykalnie zmienia perspektywę, budząc nadzieję, która wypełnia pustkę smutku – wskazał Papież Leon XIV w katechezie wygłoszonej podczas audiencji generalnej na Placu Świętego Piotra.

W kolejnej katechezie jubileuszowej z cyklu „Jezus Chrystus naszą nadzieją” Papież rozważał, w jaki sposób Zmartwychwstanie Chrystusa odpowiada na jedno z większych wyzwań współczesnego człowieka – smutek.
CZYTAJ DALEJ

Brakuje publikacji o ogromnej skali pomocy duchownych Żydom podczas II wojny światowej

2025-10-22 19:56

[ TEMATY ]

II wojna światowa

duchowni

pomoc Żydom

Agata Kowalska

Jakie perspektywy badawcze stoją przed osobami zgłębiającymi temat udzielania pomocy Żydom przez Kościół w Polsce w czasie II wojny światowej ? Jak badać i opisywać trudne wydarzenia wojenne? W jaki sposób przedstawiać złożoność ludzkich postaw? - nad tymi kwestiami zastanawiali się uczestnicy dyskusji w ramach 53. Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Historyków zakonnych, która odbyła się dziś w Warszawie. Zaapelowali oni również o szersza współpracę środowisk podejmujących badania nad zjawiskiem pomocy udzielanej Żydom przez duchowieństwo i zakony w okupowanej Polsce, zwracając uwagę na znaczenie porównywania źródeł oraz rysowania jak najszerszego kontekstu tego zjawiska.

W dyskusji, która poprowadziła dr hab. Ewa Rzeczkowska w KUL wzięli udział dr Martyna Grądzka - Rejak z warszawskiego IPN oraz dr Tomasz Domański z IPN w Kielcach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję