Reklama

Niedziela Świdnicka

Chóralne święto w Tłumaczowie i Radkowie

W pierwszy weekend października rozbrzmiała muzyka, która połączyła ludzi z Polski i Czech. XI Sudeckie Dni Muzyki Chóralnej rozpoczęły się w sobotę 4 października w kościele św. Piotra i Pawła w Tłumaczowie. Wydarzenie odbyło się pod patronatem biskupa świdnickiego Marka Mendyka, a swoją obecnością zaszczycił je bp Adam Bałabuch.

[ TEMATY ]

Tłumaczów

Sudeckie Dni Muzyki Chóralnej

Radków

Stanisław Bałabuch

Na finał wszystkie zespoły z kwintetem smyczkowym wykonały utwór „Bogarodzico”

Na finał wszystkie zespoły z kwintetem smyczkowym wykonały utwór „Bogarodzico”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na scenie wystąpiły cztery zespoły chóralne: Senza Rigore z Wrocławia pod batutą prof. Jolanty Szybalskiej-Matczak, Magnificat z Wałbrzycha kierowany przez Agnieszkę Skiruchę, czeski chór młodzieżowy Amicitia z Broumova pod dyr. Ivy Hlavačkovej oraz gospodarze Laudate Dominum z Radkowa i Tłumaczowa, prowadzony przez Renatę Klechę-Kozik. Każdy zespół zaprezentował własny, starannie przygotowany program, obejmujący utwory sakralne od renesansu po współczesność. Publiczność mogła usłyszeć m.in. „O Magnum Mysterium”, „Sancta Maria” czy „Cantate Domino”.

Wieczór zakończył się wyjątkowym momentem, wspólnym wykonaniem pieśni „Boga Rodzico”, poprowadzonym przez Natalię Lewandowską. W tej chwili zjednoczyły się wszystkie głosy i instrumenty, tworząc wzruszającą modlitwę za ludzi i narody pogranicza. Jak podkreślali uczestnicy, była to chwila prawdziwej wspólnoty, w której muzyka stała się językiem wiary i pokoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Następnego dnia, w niedzielę 5 października, chóralne święto przeniosło się do Radkowa, gdzie w kościele św. Doroty odbył się drugi koncert. Wystąpili Rodzinny Zespół Kameralny z Tłumaczowa pod dyrekcją Natalii Lewandowskiej oraz Laudate Dominum. Niedzielne spotkanie dopełniło całe wydarzenie, tworząc piękną przestrzeń dla modlitwy, refleksji i wdzięczności wobec Boga za dar muzyki.

Reklama

Wśród uczestników i gości znaleźli się kapłani, przedstawiciele władz samorządowych, mieszkańcy regionu oraz goście z Czech. Organizatorzy podkreślali, że od lat ideą Sudeckich Dni Muzyki Chóralnej jest nie tylko prezentacja dorobku artystycznego chórów, ale przede wszystkim budowanie więzi między ludźmi po obu stronach granicy.

Na zakończenie koncertów wszystkie zespoły, dyrygenci i współorganizatorzy otrzymali podziękowania i pamiątkowe statuetki za wkład w rozwój kultury muzycznej i świadectwo wiary. Jak podkreślono, muzyka chóralna ma niezwykłą moc jednoczenia i sprawia, że człowiek staje się bliższy drugiemu, a serca otwierają się na Boga.

XI Sudeckie Dni Muzyki Chóralnej ponownie udowodniły, że śpiew to nie tylko sztuka, lecz modlitwa, która przekracza granice, języki i pokolenia.

2025-10-08 16:05

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tłumaczów. Muzyka, która przekracza codzienność

[ TEMATY ]

bp Ignacy Dec

Tłumaczów

Sudeckie Dni Muzyki Chóralnej

ks. Andrzej Adamiak

Chór Kameralny Piú Mosso pod kierownictwem Dominika Jarockiego

Chór Kameralny Piú Mosso pod kierownictwem Dominika Jarockiego

W dniach 12 i 13 października Tłumaczów i Wambierzyce zamieniły się w ośrodki muzyki chóralnej, przyciągając artystów i miłośników śpiewu na jubileuszową 10. edycję Sudeckich Dni Muzyki Chóralnej.

Podczas sobotniego koncertu w Kościele Filialnym św. Piotra i Pawła w Tłumaczowie można było usłyszeć cztery wyjątkowe zespoły, które wypełniły świątynię pięknem dźwięku. Wśród występujących znalazły się chóry Te Deum z Brzeziej Łąki, Piú Mosso z Wrocławia, Stenavan z czeskiego Broumova oraz lokalny chór Laudate Dominum. Gościem specjalnym tego wydarzenia był bp Ignacy Dec, który swoim przemówieniem wprowadził słuchaczy w refleksję nad duchowym wymiarem muzyki.
CZYTAJ DALEJ

Antychrześcijański i antypolski spektakl w Bydgoszczy. Sąd: przestępstwa nie było

2025-11-13 11:02

[ TEMATY ]

sąd

spektakl

Adobe.Stock.pl

Po 9 latach zakończyło się postępowanie w sprawie spektaklu „Nasza przemoc, wasza przemoc” („Nase nsilije i vase nasilije”) wystawianego w 2016 r. w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Zostało ono umorzone w grudniu 2024 r. przez Prokuraturę Rejonową Bydgoszcz-Północ. Instytut Ordo Iuris reprezentujący w postępowaniu pokrzywdzonych złożył zażalenie na decyzję prokuratury. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy utrzymał jednak w mocy postanowienie o umorzeniu. Reżyserem spektaklu był Chorwat Olivier Frijić, twórca innego przedstawienia – „Klątwy”, co do której również wiele lat toczyło się postępowanie.

Zawiadomienie w tej sprawie złożyły dwie kobiety, które były widzami spektaklu wystawionego 25 września 2016 r. Przedstawienie odgrywane było w języku obcym z wyświetlanymi polskimi napisami. Elementy bluźniercze wystąpiły już na początku spektaklu. Sztuka rozpoczęła się od kolędy „Cicha noc”, przy dźwiękach której aktorzy rozbierali się do naga i łączyli się w pary hetero- i homoseksualne, po czym wykonywali czynności o charakterze erotycznym. W innej ze scen na krzyżu utworzonym z kanistrów na benzynę wisiał mężczyzna w wieńcu podobnym do korony cierniowej. Aktor miał na biodrach biało-czerwoną przepaskę. Mężczyzna zszedł z krzyża i podszedł do aktorki mającej na twarzy chustę przypominającą muzułmański hidżab. Aktor zerwał jej chustę z twarzy, po czym pchnął kobietę na ziemię i dokonał na niej symulowanego gwałtu. Twarz kobiety wyrażała cierpienie i poniżenie. W trakcie spektaklu doszło też do sceny, w której aktorka grająca muzułmankę wyciągnęła biało-czerwony materiał z krocza. Następnie został on pionowo zawieszony nad sceną.
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: nieznane szczegóły na temat konklawe 2025

2025-11-13 18:03

[ TEMATY ]

konklawe

2025

Vatican Media

W opublikowanej wczoraj książce dziennikarze watykaniści Elisabetta Piqué i Gerard O'Connell ujawniają nieznane dotąd szczegóły konklawe z 2025 roku. Według ich badań, węgierski kard. Peter Erdő z Węgier przewodził stawce faworytów w pierwszej turze głosowania, 7 maja. Za nim uplasowali się kard. Robert Francis Prévost, późniejszy papież, oraz kard. Pietro Parolin, sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej. Książka, zatytułowana „El último Cónclave” (Ostatnie konklawe) ukazała się w Hiszpanii.

Autorzy szczegółowo badają również, dlaczego pierwsza tura głosowania rozpoczęła się ze znacznym opóźnieniem. Czarny dym pojawił się dopiero o godz. 21.00 tego dnia, zamiast oczekiwanej godz. 19.00. Chociaż wiadomo było już, że kard. Raniero Cantalamessa przedłużył swoje przemówienie otwierające o około godzinę, Piqué i O'Connell podają teraz inny powód: telefon komórkowy w Kaplicy Sykstyńskiej. Starszy kardynał zapomniał oddać swój telefon; głosowanie mogło się rozpocząć dopiero po usunięciu tego niedopatrzenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję