Liczba 40 pojawia się wielokrotnie w Biblii. 40 dni padał deszcz, który spowodował 40-dniowy potop. Potop oczyścił świat ze zła. 40 lat wędrowali Izraelici przez pustynię z Egiptu do Ziemi Obiecanej. To był czas ich oczyszczenia i przygotowania do wejścia do Ziemi Obiecanej. 40 dni i nocy był Mojżesz przed obliczem Pana na Synaju. Otrzymał wtedy prawo od Boga i zawarł z Nim przymierze. Eliasz mocą pokarmu szedł 40 dni i nocy do góry Horeb, by tam spotkać się blisko z Bogiem. Niniwa na wezwania proroka Jonasza pokutowała 40 dni i dzięki temu uniknęła kary Bożej. Jezus pościł na pustyni 40 dni. Jezus ukazywał się uczniom przez 40 dni po zmartwychwstaniu. Liczba 40 oznacza najczęściej w Biblii okres pokuty, postu i modlitwy albo kary. Ojcowie Kościoła mówili m.in., że jest symbolem kary za grzechy, ale też okresem poprawy, przez który zdobywamy zasługę przed Bogiem, stąd też oznacza życie (św. Ambroży). Liczba 40 według św. Augustyna jest symbolem ziemskiego życia, będącego pielgrzymką, podczas której znosimy udręczenia z daleka od Pana (40 lat wędrówki Izraelitów przez pustynię). Ojcowie Kościoła wskazują też, że liczba 40 symbolizuje wypełnienie czasów (kres świata), kiedy oczekuje nas radość po okresie próby.
Kościół, nawiązując do biblijnych wzorów – a zwłaszcza do 40 dni postu Jezusa na pustyni – przyjął 40 dni Wielkiego Postu. Uważa Wielki Post za czas pokuty i zdobywania zasługi, ale też odnowienia życia chrześcijańskiego. Po 40 dniach czeka nas radość ze zmartwychwstania Chrystusa i bliskiego spotkania z Bogiem.
We Francji Pismo Święte nadal utrzymuje się wśród najchętniej kupowanych książek. Co roku sprzedaje się w setkach tysięcy egzemplarzy. Tendencja wzrostowa trwa już od 5 lat. W 2023 r. osiągnięto próg 350 tys. egzemplarzy. Księgarze zapewniają, że rynek wciąż nie został nasycony.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez tygodnik Famille Chrétienne, wyjątkowa popularność Biblii nie jest zjawiskiem odosobnionym. To po prostu jeden z przejawów odrodzenia chrześcijaństwa we Francji. A świadczą o nim przede wszystkim narastająca z roku na rok liczba dorosłych, którzy proszą o chrzest, wzmożone zainteresowanie pielgrzymkami, a także coraz większa popularność, zwłaszcza wśród młodych, kursów i katechez biblijnych.
Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Sześćdziesiąt lat temu, 8 grudnia 1965 roku, zakończył się Sobór Watykański II. Ten dwudziesty pierwszy w historii sobór powszechny obradował w latach 1962-1965. Ogłosił 16 dokumentów, reformujących niemal całość życia Kościoła: cztery konstytucje (trzy dogmatyczne, jedną duszpasterską), dziewięć dekretów i trzy deklaracje.
Jego postanowienia nie wzięły się znikąd. W ciągu poprzedzającego Vaticanum II półwiecza przygotowały je ruchy: biblijny, liturgiczny, ekumeniczny. O ile poprzednie, a szczególnie pierwsze sobory powszechne koncentrowały się wokół dogmatów o Chrystusie i Trójcy Świętej (co było związane z toczonymi wówczas kontrowersjami doktrynalnymi), o tyle Sobór Watykański II był zorientowany na duszpasterski konkret, na wewnętrzną odnowę całego Kościoła. Był pierwszą, zakrojoną na tak szeroką skalę refleksją Kościoła o sobie samym, aby mógł skuteczniej ewangelizować świat.
Trzy panie z Polski odbywają właśnie pielgrzymkę do Watykanu, aby jednocześnie dostarczyć na wystawę szopkę bożonarodzeniową inną niż wszystkie. Drewno, papier czy odlewy z gipsu, zastąpiły barwną włóczką. To z niej, w zaledwie trzy tygodnie powstały pełne uroku postacie związane z bożonarodzeniową sceną. Swoje dzieło pokażą pod kolumnadą Berniniego tuż przy Placu św. Piotra podczas wystawy „100 Szopek w Watykanie”.
Patrząc na kolorowe włóczkowe figurki, nie sposób się nie uśmiechnąć. Ten urokliwy element bajkowy, kojarzący się z dzieciństwem emanuje prostotą na tle monumentalnego Placu św. Piotra. Skąd pomysł na tak radosny i lekki przekaz związany z tradycją szopek bożonarodzeniowych?
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.