Reklama

Niedziela Wrocławska

25 lat odrodzonej Caritas Archidiecezji Wrocławskiej

Z Wolności i Solidarności

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przed 25 laty, 16 listopada 1989 r., kardynał Henryk Gulbinowicz, w nawiązaniu do najlepszych i najstarszych tradycji Kościoła katolickiego na Dolnym Śląsku, powołał do istnienia Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Podjęła ona dziedzictwo Caritas, brutalnie zniszczonej przez władze komunistyczne w 1950 r. oraz dziedzictwo Arcybiskupiego Komitetu Charytatywnego i Wydziału Charytatywnego Kurii Wrocławskiej. Pomaga najbardziej potrzebującym, pełniąc dzieła miłosierdzia w naszej archidiecezji.

Reaktywowanie Caritas

Pomoc najuboższym i słabym jest integralnie wpisana w posługę miłosierdzia chrześcijańskiego. Dzieła charytatywne Kościoła wrocławskiego, podejmowane od przeszło 1000 lat, dziś są kontynuowane w posłudze archidiecezjalnej Caritas. Kard. Henryk Gulbinowicz, powołując Caritas Archidiecezji Wrocławskiej 16 listopada 1989 r., korzystał z wieloletnich doświadczeń. – Stan wojenny przyczynił się do tego, że sprawy związane z człowiekiem cierpiącym i skrzywdzonym stały się nam tak bliskie, kiedy widziałem ten wielki zryw pomocy mieszkańców Dolnego Śląska, a szczególnie Wrocławia, to wszystko przynagliło mnie do reaktywowania Caritas – wspomina Kardynał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na przestrzeni 25 lat działalności Caritas w naszej archidiecezji powstało kilkadziesiąt różnorodnych placówek niosących pomoc potrzebującym, najuboższym i bezdomnym, chorym, starszym i niepełnosprawnym. Szczególną troską Caritas obejmuje dzieci, przez szereg lat dofinansowując posiłki w szkołach. Dzięki hojności Dolnoślązaków dziesiątki tysięcy dziewcząt i chłopców mogło wyjechać na kolonie.

W codziennej służbie

Caritas jednak nie tylko pełni dzieła miłosierdzia, lecz także z ogromnym zaangażowaniem promuje ideę dobroczynności i zaangażowania w wolontariat. Starając się uwrażliwiać dzieci i dorosłych na potrzeby bliźnich, zachęca wszystkich do charytatywnej aktywności.

W ponad stu Parafialnych Zespołach Caritas działa przeszło 1100 wolontariuszy, w 39 Szkolnych Kołach Caritas w różnego rodzaju akcje zaangażowanych jest ponad 600 młodych osób, w Centrum Wolontariatu udziela się kolejne 50. Ta liczba przekłada się na ilość zebranych, przygotowanych i przekazanych paczek z żywnością, zakupionych leków oraz na inne różnorodne formy doraźnego wsparcia. – Chcemy w tym roku zaprosić wszystkich dobrych i życzliwych ludzi, którzy przez ostatnie ćwierćwiecze szukali sposobności, by pomóc ubogim, chorym i samotnym, tych wszystkich, u których ludzka bezradność i bieda wyzwalają pokłady dobra – podkreśla ks. Dariusz Amrogowicz, dyrektor Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. – Przygotowując obchody jubileuszu, chcemy uhonorować i podziękować instytucjom i osobom prywatnym, pracownikom i wolontariuszom, wszystkim pomagającym w codziennej służbie potrzebującym – dodaje.

Zapraszamy na jubileusz

Reklama

Obchody jubileuszowego roku rozpoczną się 22 listopada br. o godz. 11.00 w katedrze wrocławskiej Eucharystią, której przewodniczyć będzie abp Józef Kupny, a homilię wygłosi bp Edward Janiak – pierwszy dyrektor wrocławskiej Caritas (1989– 1997).

Zwieńczeniem uroczystości będzie gala jubileuszowa rozpoczynająca się o godz. 13.30 w kościele Świętego Krzyża, podczas której szereg osób i instytucji w różnorodny sposób wspierających i promujących ideę Caritas otrzyma statuetkę i honorowy tytuł: „Samarytanin Caritas Archidiecezji Wrocławskiej”. Podziękowaniem dla nich będzie koncert w wykonaniu chóru Uniwersytetu Wrocławskiego „Gaudium” pod batutą Alana Urbanka.

Każdy z przybyłych gości otrzyma jubileuszową publikację – album, w którym zostały przedstawione różnorodne dzieła i akcje wrocławskiej Caritas.

* * *

Wybrane formy pomocy Caritas Archidiecezji Wrocławskiej

Jadłodajnie (we Wrocławiu i Oławie) – dziennie wydawanych jest 1250 posiłków

Łaźnia i punkt wydawania odzieży – obsługuje około 5000 osób rocznie

Wydawanie żywności w ramach programu PEAD – ok. 540 ton dla ponad 17 tys. potrzebujących (dane za rok 2013)

Wigilia i śniadania wielkanocne dla najuboższych i bezdomnych – dla 300 osób

Pomoc w zakupie leków najuboższym i bezdomnym – ok. 1800 osób rocznie

Wybrane działania wspierające wartości ludzkie i chrześcijańskie

Prowadzenie Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej (dom dziecka) – dla 56 dzieci

Prowadzenie katolickiej szkoły podstawowej i przedszkola – dla ok. 100 dzieci

Prowadzenie klubów środowiskowych – dla 50 dzieci

Reklama

Akcja „Wyprawka dla żaczka” – ok. 1000 wyprawek dla dzieci szkolnych

Organizacja wyjazdów dla seniorów pn.: „Wyjazdowa aktywizacja seniorów” – ok. 1000 osób rocznie

Wybrane działania na rzecz osób chorych i niepełnosprawnych

Prowadzenie całorocznego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego – dla ok. 110 dzieci z upośledzeniem umysłowym

Prowadzenia Warsztatów Terapii Zajęciowej – trzy warsztaty dla 120 osób niepełnosprawnych

Prowadzenie Domów Opieki – w trzech domach może przebywać 130 osób starszych oraz niepełnosprawnych

Hospicjum Domowe – opieką objętych jest 120 osób terminalnie chorych

2014-11-20 09:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sześć wieków parafii

Niedziela lubelska 21/2020, str. IV

[ TEMATY ]

obraz

obraz

jubileusz

Pawłów

Grzegorz Jacek Pelica

Kopia ikony Matki Bożej Pawłowskiej

Kopia ikony Matki Bożej Pawłowskiej

„Nie święci garnki lepią” – głosi przysłowie, które na Ziemi Chełmskiej ma swoje dokończenie: „tylko zduny w Pawłowie”. Tak mawiano, gdy ktoś potrzebował otuchy, aby wykonać jakieś trudne, ponadprzeciętne zadania. Rodzice w ten sposób dodawali odwagi dzieciom, które obawiały się nowych wyzwań.

W 2021 r. minie 600 lat od utworzenia parafii rzymskokatolickiej w Pawłowie. Powołany z inicjatywy i pod przewodnictwem proboszcza ks. Andrzeja Kołodziejskiego komitet organizacyjny obchodów przystąpił już do działania. Pomimo trudności materialnych, zarazy i różnych obostrzeń duszpasterz i grupa parafian realizują punkt po punkcie bogaty program jubileuszowy. Patronuje im Matka Boża Pawłowska w unicko-prawosławnej ikonie, aktualnie poddawanej renowacji, by zahamować degradację od wieków czczonego wizerunku.
CZYTAJ DALEJ

Pamiątka dla pielgrzymów Roku Świętego

2024-12-23 10:41

[ TEMATY ]

jubileusz

Rok Święty

testimonium

iubilaeu2025.va

Testimonium - Jubileusz 2025

Testimonium - Jubileusz 2025

Pielgrzymi, którzy w Roku Jubileuszowym przybędą do Rzymu, będą mogli odebrać wyjątkową pamiątkę: testimonium, potwierdzające odbycie pielgrzymki do grobów świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz przejście przez Drzwi Święte.

Z okazji Roku Świętego 2025 pielgrzymi, którzy przybędą do Rzymu, będą mogli otrzymać testimonium, czyli oficjalne zaświadczenie, potwierdzającego nawiedzenie grobów świętych Apostołów Piotra i Pawła. Świadectwo można odebrać w oficjalnym punkcie informacyjnym Jubileuszu przy via della Conciliazione 7 w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Obajtek: złożyłem dwa wnioski do prokuratury ws. działań obecnego zarządu Orlenu

2024-12-23 14:44

[ TEMATY ]

Orlen

Daniel Obajtek

PAP/Piotr Nowak

B. prezes Orlenu Daniel Obajtek (PiS) poinformował w poniedziałek, że złożył do prokuratury wnioski dot. działania na szkodę spółki przez obecny zarząd Orlenu w związku m.in. z projektem Olefiny III.

"Złożyłem dziś dwa wnioski do prokuratury. Pierwszy za działanie na szkodę spółki jeżeli chodzi o Olefiny - obniżenie kapitalizacji spółki i straty na 25 mld zł. Drugi za pomoc w uniknięciu odpowiedzialności związanej z kwestiami firmy konsultingowej pana Sienkiewicza i firm powiązanych z nim" - przekazał podczas poniedziałkowej konferencji prasowej Obajtek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję