Różnokolorowe koperty, które trafiają codziennie na redakcyjne biurka, a ostatnio coraz częściej e-maile, są świadectwem głębokiego zaufania, jakim darzą nas Czytelnicy. Dzieląc się na łamach niektórymi listami z redakcyjnej poczty, pragniemy, aby „Niedziela” była owocem zbiorowej mądrości redakcji i Czytelników.
„Każdy chory i cierpiący może zostać misjonarzem” czytamy w sierpniowym numerze miesięcznika „Apostolstwo Chorych”. Główny temat tego numeru to znaczenie cierpienia chorych, ofiarowanego przez nich w intencji Kościoła, a zwłaszcza misji. Przypomina o tym otwierający ten numer artykuł pt. „Misja specjalna” oraz zacytowane w nim słowa św. Teresy od Dzieciątka Jezus: „Więcej dusz można uratować kwadransem cierpienia niż wspaniałym kazaniem”. Kolejne teksty poświęcone są misjonarzom: św. Franciszkowi Ksaweremu, który w XVI wieku ewangelizował Daleki Wschód, siedmiu trapistom z Tibhirine w Algierii, którzy zostali zamordowani w 1996 r. Interesujące są również świadectwa współczesnych misjonarzy: s. Justyny SSpS pielęgniarki z Togo, s. Bożeny, sercanki, która pracuje w domach pomocy społecznej we Francji, s. Krystyny SM misjonarki w Libanie, dla której chorzy w śpiączce są obrazem Jezusa Ukrzyżowanego. Bohaterkami kolejnych tekstów są s. Barbara ze Zgromadzenia Córek Bożej Miłości, pracujących w domu starców w Argentynie, oraz świecka misjonarka z Peru, która apeluje o dar modlitwy dla misjonarzy najcenniejszy.
Numer wrześniowy poświęcony jest sytuacji osób z chorobą Alzheimera i innymi chorobami otępiennymi. Krajowy duszpasterz apostolstwa chorych ks. Wojciech Bartoszek sygnalizuje na wstępie skalę problemu: „W Polsce z powodu otępienia i zaburzeń pamięci choruje już pół miliona osób”. W obszernym artykule lekarz geriatra omawia kolejne fazy choroby Alzheimera, inny tekst poświęcony jest św. Walentemu patronowi „nieobecnych”. W wejściu w specyficzny kontekst problemów związanych z tymi chorobami pomogą świadectwa opiekunów pacjentów ze schorzeniami otępiennymi. W każdym numerze „Apostolstwa Chorych” znajdziemy artykuły poświęcone szkole modlitwy.
Księża Custodio Ballester i Jesús Calvo oraz świecki katolik Armando Robles oczekują na wyrok sądu w Maladze za domniemaną obrazę radykalnego islamu. Duchownym grożą kary do 3 lat więzienia, podczas gdy ich świecki współoskarżony może zostać skazany na 4 lata pozbawienia wolności, 10 lat zakazu nauczania i grzywnę w wysokości 3 tys. euro. Jednocześnie w Europie daje się zauważyć zarówno chrystianofobię, a więc wrogość do wszystkiego, co wiąże się z chrześcijaństwem i jego wyznawcami, jak i ożywienie duchowe, przejawiające się w rosnącej liczbie chrztów, zwłaszcza wśród młodych ludzi.
Sprawa ks. Ballestera i pozostałych oskarżonych ciągnie się od 2017, gdy hiszpańskie Stowarzyszenie Muzułmanie przeciw Islamofobii złożyło skargę do Służby Specjalnej Przestępstw Nienawiści i Dyskryminacji urzędu prokuratorskiego w Barcelonie na wspomnianych trzech mężczyzn za ich rozmowę. W miejscowym klubie „La Ratonera” dyskutowali oni o zagrożeniu, jakie radykalny islam stanowi dla Europy. Robles jest właścicielem kanału YouTube, na którym był nadawany program „La Ratonera”. Jednakże bezpośrednim powodem pozwu był artykuł ks. Ballestera „Dialog z islamem jest niemożliwy” z 2016, będący odpowiedzią na wcześniejszy list pasterski arcybiskupa stolicy Katalonii kard. Juana José Omelli, zatytułowany „Dialog z islamem jest konieczny”.
Jeśli Kościół straci zaufanie, nie będzie mógł spełniać swojej misji – powiedział PAP metropolita warszawski abp Adrian Galbas. Dodał, że szukanie odpowiedzi na pytanie, co zrobić, by to zaufanie odzyskać, każdy członek Kościoła powinien zacząć od siebie.
Metropolita warszawski odniósł się do badania przeprowadzonego przez IBRiS, z którego wynika, że łączny odsetek osób, które deklarują zaufanie („zdecydowanie” lub „raczej”) do Kościoła katolickiego, spadł z 58 proc. we wrześniu 2016 r. do 35,1 proc. we wrześniu 2025 r., czyli o 22,9 punktu procentowego. Jednocześnie poziom nieufności wzrósł w tym samym okresie prawie dwukrotnie, z 24,2 proc. do 47,1 proc.
Święty Szarbel miłował modlitwę różańcową. Kontemplował wydarzenia z życia Jezusa i Maryi. Różaniec był dla niego dobrą szkołą miłości i innych cnót chrześcijańskich. Dzięki tej modlitwie święty wzrastał duchowo.
Uczniowie Jezusa ze zdumieniem odkrywają to, że grób jest pusty i że Boża Miłość, która stała się widzialna w Jezusie Chrystusie, zmartwychwstaje. Miłość okazuje się największą siłą we wszechświecie. Nie można jej zamknąć w grobie ani w przeszłości. W obliczu Zmartwychwstania upewniamy się ostatecznie o tym, że Ten, który do nas przyszedł i który nauczył nas żyć w miłości, nie jest jednym z męczenników, lecz prawdziwym Bogiem.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.