W dniach 7-8 czerwca odbyły się 26. Jasnogórskie Spotkania Anonimowych Alkoholików. Z prośbą o wytrwanie w trzeźwości przybyło ponad 30 tys. osób zrzeszonych w grupach AA w całej Polsce i za granicą.
Anonimowi Alkoholicy są wspólnotą kobiet i mężczyzn, którzy dzielą się nawzajem swoimi doświadczeniami, siłą i nadzieją, aby rozwiązać swój problem i pomagać innym w wyjściu z nałogu. Podstawowym elementem spotkań ruchu AA są mityngi, które na Jasnej Górze trwały niemal przez całą noc, aż do godzin porannych: AA dla anonimowych alkoholików, Al-Anon dla członków rodzin, DDA dla dorosłych dzieci alkoholików, Al-Ateen dla młodszych dzieci alkoholików oraz dla Anonimowych Żarłoków. Mityngom towarzyszył bogaty program religijno-kulturalny.
– Myślą naczelną tegorocznych Spotkań Anonimowych Alkoholików tu, na Jasnej Górze, są słowa: „Postępuję drogą miłości”. Prośmy Matkę Bożą, by pomagała nam uczyć się ciągle tej drogi – powiedział o. Ryszard Bortkiewicz, definitor generalny Zakonu Paulinów rozpoczynając tegoroczne spotkanie, którego był organizatorem, w Kaplicy Matki Bożej. W kaplicy św. Józefa natomiast odbyła się prezentacja twórczości artystycznej o tematyce związanej z ruchem AA. Pielgrzymi uczestniczyli w Drodze Krzyżowej na wałach jasnogórskich, prowadzonej przez o. Bortkiewicza.
Reklama
Mszy św. o godz. 21.45 na Szczycie Jasnogórskim przewodniczył abp Wacław Depo, metropolita częstochowski. – W różnych uzależnieniach i w różnych bardzo trudnych sytuacjach i uwikłaniach musisz powracać, musisz się dźwigać z pomocą łaski Boga; nie dlatego, żeby Boga się bać, ale żeby nie ranić kogoś, kto cię kocha i daje ci szansę nowego życia – mówił abp Wacław Depo.
Ogrodnicy i sadownicy
Z modlitwą o dobre plony
Jubileuszowa, 30. Pielgrzymka Ogrodników przybyła na Jasną Górę 8 czerwca. Ogrodnicy, sadownicy, przedstawiciele organizacji ogrodniczych, instytucji i firm związanych z ogrodnictwem i sadownictwem wraz z rodzinami – w sumie ok. 4 tys. osób – modlili się o dobre tegoroczne zbiory. – Matce Bożej w darze przywozimy kwiaty – symbol, który jest najbardziej uwidoczniony, i oczywiście warzywa, które są produkowane w naszych szklarniach, sadach i na polu. Jej także będziemy dziękować za tegoroczne plony, które – jak ufamy – znajdą się na stołach Polaków – mówił Bogdan Biadała, prezes Polskiego Związku Ogrodniczego.
Mszy św. dla ogrodników i sadowników przewodniczył w Bazylice Jasnogórskiej ks. Wojciech Kołakowski. Wystawiono kilkanaście pocztów sztandarowych związków ogrodniczych i sadowniczych. W kazaniu ks. Kołakowski podkreślił ważną rolę kobiet, które na co dzień zajmują się ogrodnictwem. – To one w gospodarstwach często wykonują bardzo ciężką pracę, są mocną podporą dla swoich mężów. Znane są też przykłady prowadzenia gospodarstw na wysokim poziomie przez same kobiety – zauważył.
Organizatorem tegorocznej Pielgrzymki było Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych w Lublinie, które powstało w 1989 r. i zrzesza ponad 350 krajowych sadowników i szkółkarzy sadowniczych. Zebranych powitał o. Mieczysław Polak, podprzeor Jasnej Góry.
Promocja książki
Promocja książki pt. „Tekstylia w zbiorach sakralnych. Inwentaryzacja – konserwacja – przechowywanie” odbyła się 4 czerwca br. w Kaplicy Różańcowej na Jasnej Górze. Prof. Helena Hryszko, kierownik Katedry Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, wyjaśniła, że w książce zgromadzone są materiały z konferencji, która odbyła się na Jasnej Górze na zakończenie prac inwentaryzacyjnych. Prof. Hryszko przypomniała, że od 1997 r. przyjeżdżała na Jasną Górę wraz z podopiecznymi w ramach praktyk studenckich. W czasie tych prac uporządkowano i zinwentaryzowano tkaniny znajdujące się w Skarbcu Jasnogórskim. W sumie do roku 2008 zinwentaryzowanych zostało ponad 2700 obiektów. Pani Profesor podziękowała Klasztorowi Jasnogórskiemu za zaufanie podczas prowadzonych przez jej zespół prac konserwatorskich. Prelekcję pt. „Stan badań nad tekstyliami jasnogórskimi – teraźniejszość i przyszłość” przygotował Jerzy Żmudziński, historyk sztuki.
Krótko
7 czerwca na Jasną Górę przybyła 34. Pielgrzymka Klubów Inteligencji Katolickiej. Eucharystii przewodniczył abp Damian Zimoń, arcybiskup senior archidiecezji katowickiej.
7 czerwca dotarli uczestnicy 22. Biegu Trzeźwości od Matki Boskiej Piekarskiej do Matki Bożej Częstochowskiej.
8 czerwca do Maryi Jasnogórskiej przybyli lekarze weterynarii i służby weterynaryjne z całej Polski.
Zapowiedzi
23-24 czerwca – 21. Pielgrzymka Kombatantów ZWP Okresu Stalinowskiego
23-26 czerwca – 4. Narodowa Pielgrzymka Węgrów
28 czerwca – 3. Pielgrzymka Czytelników „Miłujcie się!” i Ruchu Czystych Serc
Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.
Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.
Podziel się cytatem
Nie od dziś wiadomo, że Rafałowi Trzaskowskiemu bliżej jest do Berlina, a Karolowi Nawrockiemu do Waszyngtonu. W czasie wojny koło naszych granic te orientacje mają znacznie większe znaczenie niż w czasie wszystkich poprzednich wyborów prezydenckich. Realną siłę militarną i możliwość odstraszania Rosji mają tylko USA, bo europejska część NATO nadal jest praktycznie rozbrojona.
Karol Nawrocki musi wygrać – powiedziała minister ds. bezpieczeństwa USA Kristi Noem. Wysoki przedstawiciel Białego Domu z administracji Donalda Trumpa przyleciała do Polski specjalnie na konferencję konserwatywnych środowisk politycznych, by wesprzeć kandydata popieranego przez Prawo i Sprawiedliwość. - Jeżeli wybierzecie lidera, który będzie współpracował z Donaldem Trumpem, zyskacie potężnego sojusznika, który zapewni, że będziecie mogli walczyć z każdym wrogiem, który nie podziela waszych wartości. Będziecie cieszyć się militarną, amerykańską obecnością(…). Przywództwo ma znaczenie. Potrzebujecie silnego przywódcy, by prowadził wasz kraj. Ameryka chce być waszym sojusznikiem, by chronić waszą wolność i dobrobyt, chronić was przed zagrożeniami dla waszych rodzin. Będziecie błogosławieni tą przyjaźnią - mówiła Kristi Noem w Rzeszowie.
Po raz pierwszy od ponad 100 lat i po raz trzeci w historii ciało św. Teresy od Jezusa zostało wystawione do publicznej czci. Od 11 do 25 maja do hiszpańskiego Alba de Tormes przybyły 93 tysiące pielgrzymów, aby modlić się za wstawiennictwem wielkiej świętej i reformatorki Karmelu.
Wystawienie ciała św. Teresy od Jezusa to wydarzenie o wyjątkowym charakterze - poprzednie takie uroczystości miały miejsce jedynie w 1760 i 1914 roku. Relikwie świętej karmelitanki znajdujące się w srebrnej trumnie zostały przeniesione pod centralną część ołtarza Bazyliki Zwiastowania NMP w Alba de Tormes. Uroczystej procesji, którą poprowadziło ośmiu karmelitów bosych, towarzyszyły lokalna orkiestra oraz liczni wierni różnych narodowości.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.