Hebrajskie Naceret, arabskie An-Nasira, miasto nazywane dziś „arabską stolicą Izraela”. Położony w Dolnej Galilei Nazaret jest trzecim, po Jerozolimie i Betlejem, najczęściej odwiedzanym przez pielgrzymów miastem w Izraelu, a dwupoziomowa Bazylika Zwiastowania jest największą świątynią chrześcijańską na Bliskim Wschodzie.
Dominująca nad miastem Bazylika zbudowana została przez franciszkanów w latach 1960-69. W jej budowie wzięli udział architekci i artyści z całego świata, m.in. Polak inż. Lewkowicz. Wnętrze bazyliki zdobią mozaiki z wielu krajów. Centralną postacią mozaiki z Polski jest Matka Boża Częstochowska, otoczona postaciami polskich świętych Jej czcicieli. Potężna stożkowata kopuła Bazyliki, zakończona kamienną latarnią, chroni w dolnym kościele relikwię Grotę Zwiastowania. To tu, według tradycji, Anioł Pański obwieścił Maryi, że zostanie matką Jezusa. O tym wydarzeniu przypomina napis: „Verbum Caro hic factum est” (Tu Słowo Ciałem się stało) z marmurowego ołtarza w Grocie. To tu Maryja poczęła z Ducha Świętego. Tu dokonało się Wcielenie. W Nazarecie Jezus spędził swoje dzieciństwo i lata młodzieńcze zanim podjął publiczną działalność to miasto jest Jego kolebką. W nim, pod czułym okiem Maryi i Józefa, wzrastał „w mądrości, w latach i w łasce u Boga i u ludzi” (Łk 2, 52).
Jak wykazały badania archeologiczne, nowoczesną Bazylikę Zwiastowania wzniesiono jako kolejną już świątynię na miejscu XII-wiecznego kościoła krzyżowców, który dzięki kilku sztuczkom architektonicznym chronił Grotę. Podobną rolę spełniła niewielka mieścina Nazaret w czasach, gdy żyła w niej Święta Rodzina. Przez swe położenie geograficzne, w niewielkiej dolinie otoczonej górami, z dala od międzynarodowej szlaku Via Maris, który przebiegał w odległości 10 km na południowy wschód od miasta, Nazaret był idealnym miejscem, aby chronić lata ukrytego życia Jezusa. Dziś przybywający do Nazaretu pielgrzymi również znajdują w nim schronienie przybywają przecież do domu Świętej Rodziny.
Podczas dzisiejszej audiencji ogólnej Franciszek przypomniał historię Bassama Aramina i Ramiego Elhanana, Izraelczyka i Araba, których córki w wieku 10 i 13 lat zostały zabite podczas toczącej się wojny w Ziemi Świętej. Nieco więcej wiadomości na ten temat przekazał Salvatore Cernuzio z Radia Watykańskiego.
Bassam Aramin i Rami Elhanan, Izraelczyk i Arab, to dwóch mężczyzn, dwóch ojców, których połączył największy ból dla rodzica: utrata dziecka. Bassam widział, jak jego 10-letnia Abir zginęła przed szkołą od gumowej kuli wystrzelonej przez izraelskiego żołnierza; Rami stracił swoją 13-letnią Smadar w palestyńskim ataku samobójczym, gdy była z przyjaciółmi. Te dwie tragedie ukazują ogrom przemocy w Ziemi Świętej.
Uważam, że wymiar synodalny należy pogłębić i wyjaśnić - stwierdza w wywiadzie dla włoskiego dziennika katolickiego „Avvenire” emerytowany prefekt Kongregacji do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, kard. Robert Sarah, z którym rozmawiał Giacomo Gambassi.
Na wstępie kard. Sarah zaznacza, iż Leon XIV przywraca nieodzowną centralną rolę Chrystusa, ewangeliczną świadomość, że „bez Niego nic nie możemy uczynić”: ani budować pokoju, ani budować Kościoła, ani zbawić naszej duszy. „Ponadto wydaje mi się, że zwraca on inteligentną uwagę na świat, w duchu słuchania i dialogu, zawsze z rozważnym uwzględnieniem Tradycji. Tradycja jest bowiem jakby napędem dziejów: zarówno historii ogólnej, jak i historii Kościoła. Bez żywej Tradycji, która pozwala na przekazywanie Boskiego Objawienia, sam Kościół nie mógłby istnieć. Wszystko to jest w doskonałej zgodzie z nauczaniem Soboru Watykańskiego II” - zwraca uwagę kard. Robert Sarah.
- Musimy wołać tym wołaniem, które Pan Jezus objawił św. Faustynie: „Jezu, ufam Tobie”. Tylko i wyłącznie Tobie ufam, nikomu innemu. Ufam Tobie, gdy chodzi o moje osobiste życie, gdy chodzi o moją osobiste pielgrzymowanie do domu Ojca. Tobie ufam i nigdy się na Tobie nie zawiodę. Mamy wołać „Jezu, ufam Tobie”, gdy chodzi o nasze życie społeczne, narodowe i państwowe – mówił abp Marek Jędraszewski w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach podczas XXIII Ogólnopolskiej Pielgrzymki Kolejarzy.
Na początku kustosz Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, ks. Zbigniew Bielas, witając uczestników XXIII Ogólnopolskiej Pielgrzymki Kolejarzy, przypomniał, że spotkanie odbywa się pod hasłem „Pielgrzymi Nadziei” i wpisuje się w obchody Roku Jubileuszowego. – Moi Drodzy, Łagiewniki to miejsce szczególne. Przybywają tu pielgrzymi z całego świata i z różnych stron Polski, także pociągami, a brać kolejarska obrała sobie naszą bazylikę na miejsce corocznej modlitwy – powiedział i zaznaczył, że w dniu 90. rocznicy objawienia koronki do Bożego Miłosierdzia wierni ponownie zawierzą siebie, świat i środowisko kolejarskie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.