Reklama

Kościół

Ocalały z pożaru fragment drzwi z Bazyliki św. Pawła za Murami wystawiony w rzymskim muzeum

W 1823 r. wielki pożar, spowodowany zaniedbaniem podczas prac remontowych, prawie całkowicie zniszczył Bazylikę św. Pawła za Murami. Odbudowa świątyni trwała ponad 30 lat. Jednym z niemych świadków tego katastrofalnego wydarzenia jest fragment drzwi, przez lata przechowywany w magazynie. Przez najbliższych kilka dni można go oglądać w rzymskim Muzeum Narodowym Pałacu Weneckiego.

[ TEMATY ]

Rzym

muzeum

drzwi

Bazylika św. Pawła za Murami

ks. Mariusz Bakalarz

Bazylika św. Pawła za Murami

Bazylika św. Pawła za Murami

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Fragment poczerniałej płytki pochodzącej z drzwi Bazyliki św. Pawła za Murami jest ważnym świadkiem ogromnego pożaru, który 15 lipca 1823 r. zniszczył niemal całą świątynię, przechowującą dziś doczesne szczątki Apostoła Narodów. Do 24 marca niewielki element pochodzący z drzwi bazyliki, odkryty na nowo po latach zapomnienia, można zobaczyć z bliska w Pałacu Weneckim. Ekspozycja rozpoczyna cykl wystaw „Przywracanie. Z magazynów na szlaki zwiedzania”.

W roku jubileuszowym, który właśnie przeżywamy, Drzwi Święte mają szczególne znaczenie. Z tego względu niezwykle sugestywna wydaje się inicjatywa Muzeum Narodowego Pałacu Weneckiego, które po raz pierwszy udostępniło dla zwiedzających, w Sali Altoviti, fragment bizantyjskich drzwi należących do Bazyliki św. Pawła za Murami. Edith Gabrielli, dyrektor instytutu VIVE - Vittoriano e Palazzo Venezia, zauważa, że ekspozycja tego niewielkiego fragmentu może zaoferować odwiedzającym ogólne wyobrażenie o jego pierwotnej lokalizacji, a tym samym zachęcić ich do udania się do świątyni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Świadek katastrofy

Bizantyjskie drzwi Bazyliki św. Pawła za Murami można datować na 1070 r. dzięki wielu narzędziom, które „pozwalają nam bardzo dobrze umiejscowić je w czasie i przestrzeni” - podkreśla Edith Gabrielli, dodając, że dzięki inskrypcjom znane są również imiona dwóch twórców, Theodorosa i Staurakiosa. Zachowany fragment jest częścią jednego z paneli ze sceną przedstawiającą zesłanie Ducha Świętego. Jego wymiary wynoszą 22,9 x 12 cm. Można na nim rozpoznać górną część sylwetek trzech apostołów, otoczonych aureolami i spadającymi w promieniach językami ognia. Czytelna jest również końcowa część inskrypcji w języku greckim, oznaczającej pentekostē, czyli zesłanie Ducha Świętego. Panel został wykonany z orichalcum, stopu na bazie miedzi, cynku oraz ołowiu i inkrustowany srebrem. Działanie ognia pozostawiło wyraźne ślady przypalenia i sprawiło, że stracił swój jasny połysk.

Poszerzanie wiedzy

Ekspozycja fragmentu drzwi z Bazyliki św. Pawła za Murami jest punktem wyjścia dla znacznie większego projektu obejmującego wiele innych dzieł, które zostały dosłownie odkryte na nowo dzięki pracy katalogowania. Katalogowanie to termin techniczny, który ma bardzo precyzyjne znaczenie: „oznacza znajomość dzieła sztuki, a tym samym możliwość zachowania go w najlepszy możliwy sposób i ulepszenia go. Jest to główne narzędzie jego ochrony i upowszechniania” - wyjaśnia Edith Gabrielli. Ponad osiemdziesięciu naukowców z głównych włoskich i zagranicznych instytutów badawczych jest zaangażowanych w ten projekt, „ale dziedzictwo musi należeć do wszystkich, nie tylko do specjalistów”, dlatego katalog został umieszczony w internecie i można go przeglądać na stronie VIVE - Vittoriano e Palazzo Venezia. Jednocześnie katalog online skierowany jest także do tych, którzy pragną przygotować swoją wizytę i chcą wiedzieć z wyprzedzeniem, co mogą znaleźć na wystawie, a także do tych, którzy nie mogą fizycznie przyjść do muzeum, ale chcą poznać mieszczące się w nim dziedzictwo.

2025-03-21 10:48

Oceń: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyjątkowe muzeum

Niedziela sandomierska 44/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

muzeum

otwarcie

ks. Wojciech Kania

Uroczystego otwarcia muzeum dokonali aktorzy, twórcy i przedstawiciele władz

Uroczystego otwarcia muzeum dokonali aktorzy, twórcy i przedstawiciele władz

W Baranowie Sandomierskim oficjalnie otwarto Muzeum Teatru Polskiego Radia – Muzeum Słów i Głosów.

Siedziba nowej placówki muzealnej znajduje się obok zespołu zamkowo-parkowego w Baranowie Sandomierskim. Na uroczystość zjechali się twórcy, aktorzy oraz gość honorowy, którego przy otwarciu muzeum nie mogło zabraknąć – Janusz Kukuła, dyrektor i reżyser Teatru Polskiego Radia. Obecni byli również przedstawiciele władz samorządowych na czele z marszałkiem województwa podkarpackiego Władysławem Ortylem, wicemarszałek Ewa Draus oraz władze Baranowa Sandomierskiego, które reprezentował burmistrz Marek Mazur. Uroczystości rozpoczęła Joanna Rawik, wykonując swój wielki przebój Romantyczność, opartą na motywie Poloneza As-dur op. 53 Fryderyka Chopina. Na scenie wystąpili najwybitniejsi aktorzy polskich scen teatralnych, mający na swoim koncie również wiele kreacji w Teatrze Polskiego Radia – Magdalena Zawadzka, Emilia Krakowska, Piotr Fronczewski, Krzysztof Gosztyła oraz przedstawiciele młodszego pokolenia.
CZYTAJ DALEJ

Czarny Dunajec/burmistrz: Na terenie gminy w naszych szkołach mamy dodatkową lekcję religii

2025-09-16 16:26

Niedziela małopolska 38/2025, str. V-VI

[ TEMATY ]

Czarny Dunajec

Archiwum Marcina Ratułowskiego

Marcin Ratułowski

Marcin Ratułowski

My byliśmy pierwsi, zabezpieczyliśmy środki, przygotowaliśmy się na sytuację, która ma teraz miejsce – podkreśla w rozmowie z "Niedzielą" burmistrz Marcin Ratułowski.

Maria Fortuna-Sudor: Jak w gminie Czarny Dunajec samorządowcy poradzili sobie po wejściu w życie rozporządzenia o ograniczeniu lekcji religii w szkołach?
CZYTAJ DALEJ

Bp Artur Ważny o spadku zaufania do Kościoła: biję się w piersi

2025-09-18 07:12

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

Karol Porwich/Niedziela

Bp Artur Ważny

Bp Artur Ważny

Zaufanie do Kościoła spadło w 9 lat z 58 proc. (2016) do 35,1 proc. (2025). Biję się w piersi, chociaż wiem, że to nie wystarczy - napisał w środę na portalu X biskup sosnowiecki Artur Ważny.

Według opublikowanego w środę badania IBRiS łączny odsetek osób, które deklarują zaufanie („zdecydowanie” lub „raczej”) do Kościoła katolickiego, spadł z 58 proc. we wrześniu 2016 roku do 35,1 proc. we wrześniu 2025 roku. To spadek o 22,9 punktu procentowego. Jednocześnie poziom nieufności wzrósł w tym samym okresie prawie dwukrotnie, z 24,2 proc. do 47,1 proc.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję