Reklama

Rożaniec za Ojczyznę

Różaniec a Biblia

Niedziela Ogólnopolska 5/2014, str. 24

[ TEMATY ]

Biblia

różaniec

chableproductions-Foter.com-CC-BY-NC-ND2

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każda chrześcijańska modlitwa ma swoje źródło w Piśmie Świętym, które objawia nam wszystko, co Pan Bóg na przestrzeni wielu wieków chciał powiedzieć człowiekowi. Różaniec zaś ujmuje owo Boże przesłanie w sposób syntetyczny. Kontemplacja jego czterech części, z których każda składa się z pięciu tajemnic, zawiera w sobie praktycznie całość chrześcijańskiej doktryny. Stąd też modlitwa różańcowa jest jakby kolejną duchową lekturą Nowego Testamentu, ukazującego Jezusa Chrystusa – Zbawiciela człowieka.

Bł. Jan Paweł II w liście apostolskim o Różańcu świętym „Rosarium Virginis Mariae” z 16 października 2002 r. napisał, że modlitwa ta ma „charakter maryjny”, ale „jest modlitwą o sercu chrystologicznym”. Maryja bowiem „żyje z oczyma zwróconymi na Chrystusa”. Odmawiając Różaniec, oczyma wiary oglądamy samego Pana Jezusa. Szczególnie dotyczy to drugiej części tej modlitwy – tajemnic światła. Część ta została wprowadzona do skarbca kościelnych modlitw wspomnianym papieskim pismem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Każda z tajemnic światła (chrzest Jezusa w Jordanie, objawienie się Jezusa w Kanie Galilejskiej, głoszenie Królestwa i wzywanie do nawrócenia, przemienienie Pańskie na górze Tabor i ustanowienie Eucharystii) jest zagłębianiem się w istotę Królestwa Bożego, które nadeszło właśnie w Osobie Chrystusa. Dlatego nasz Papież napisał, że „Różaniec jest drogą głoszenia i zgłębiania misterium Chrystusa”. Poznajemy Go zaś przede wszystkim z kart Ewangelii.

Podczas chrztu w Jordanie widzimy otwarte niebiosa, a głos Boga Ojca ogłasza Jezusa Synem umiłowanym (por. Mt 3, 17). Duch Święty zstępuje zaś na Niego, aby potem powołać Go do przyszłej misji. W Kanie natomiast, gdzie Chrystus przemienia wodę w wino na wyraźną prośbę swojej Matki, która często bywa nazywana pierwszą z wierzących, Pan otwiera niejako serca uczniów na wiarę. Ogłaszając nadejście Królestwa i wzywając do nawrócenia (por. Mk 1, 15), odpuszcza jednocześnie grzechy tym, którzy zechcieli Mu zaufać i w Niego uwierzyć (por. Mk 2, 3-13; Łk 7, 47-48). Przemieniając się na górze Tabor, Chrystus ukazuje uczniom swoje Bóstwo i przygotowuje do wytrwania z Nim podczas męki, by potem radowali się chwałą zmartwychwstania i przemieniali swoje życie w mocy Ducha Świętego. Przez ustanowienie Eucharystii Pan Jezus staje się dla wierzących pokarmem, dając świadectwo swej bezgranicznej miłości.

Widzimy więc, że modlitwa różańcowa jest na wskroś modlitwą zakorzenioną w Biblii. Każda jej część ma swoje odbicie w Bożym słowie.

2014-01-29 07:58

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak pachnie nard nad Nilem?

Niedziela Ogólnopolska 13/2015, str. 35

[ TEMATY ]

Biblia

Dzieło Biblijne

Aleksandar Todorovic/fotolia

Niewielka miejscowość, której nazwę tłumaczy się jako „dom biednych”, była świadkiem interesujących wydarzeń w życiu Jezusa. W Betanii mieszkała zaprzyjaźniona z Jezusem rodzina, a dokładniej dwie siostry i brat – Maria, Marta i Łazarz. Gdy Nauczyciel pielgrzymował do Jerozolimy na uroczystości świąteczne, zatrzymywał się w ich domu. Często rozmowy przeciągały się w noc, a cienie żywo dyskutujących postaci figlowały na białych ścianach w świetle oliwnych lampek. Pewnego razu w „domu biednych” wylano na Jego stopy olejek. Nie byle jaki – najdroższy na palestyńskim rynku. Namaszczenie Jezusa, którego pewna kobieta dokonała w Betanii, miało być w zamyśle Ewangelistów czynnością antycypującą Jego pogrzeb.
CZYTAJ DALEJ

Radość, która wybija się ponad fiolet. Co powinniśmy wiedzieć o Niedzieli Gaudete?

2025-12-13 20:25

[ TEMATY ]

Niedziela Gaudete

Karol Porwich/Niedziela

W Adwencie jest taki moment, który – niczym pierwsze różowe światło na porannym niebie – przerywa ciszę oczekiwania i zapowiada coś nowego. Trzecia niedziela - nazywana Niedzielą Gaudete - wprowadza w liturgię ton radości, jednocześnie nie odbierając jej powagi. – „Gaudete” to wezwanie „Radujcie się!”. To pierwsze słowo antyfony, która otwiera liturgię tego dnia. Nie przypadkiem Kościół zaczyna właśnie tak: „z radością, która ma płynąć z bliskości Pana” – mówi liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

W trzecią niedzielę Adwentu radość ma swój wyraźny znak – kolor różowy. To – obok Niedzieli Laetare w Wielkim Poście – jedyne momenty w roku liturgicznym, gdy kapłani mogą założyć ornaty właśnie w tym odcieniu. – Różowy to blednący fiolet. Jak niebo o świcie – jeszcze nie pełnia światła, ale już jego zapowiedź, jeszcze nie dzień, ale już nie noc – mówi ks. dr Ryszard Kilanowicz.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Radość pośród pytań

2025-12-13 20:09

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 35, 1-6a. 10, • Jk 5, 7-10, • Mt 11, 2-11
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję