Reklama

Felietony

„Lisi plan” minister edukacji. Ruch kadrowy w szkołach a etaty dla katechetów

Katecheci w Polsce stoją w obliczu poważnych zmian, które mogą wpłynąć na ich zatrudnienie. Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) nie wycofało się z planów ograniczenia liczby godzin katechezy, co budzi niepokój wśród nauczycieli religii. Dyrektorzy szkół już w marcu rozpoczną przygotowania projektów arkuszy organizacyjnych na kolejny rok szkolny, a to oznacza, że redukcje etatów i zwolnienia mogą stać się rzeczywistością.

2025-03-01 20:00

[ TEMATY ]

katecheza

edukacja

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stąd rodzą się pytania: Jak bronić się przed redukcją etatu lub ewentualnym zwolnieniem? Gdzie szukać pomocy? Czy działania dyrektorów będą zgodne z prawem?

Co się zadziało?

Chodzi o obawy zgłaszane przez nauczycieli religii, związane z rozporządzeniem MEN z dnia 17 stycznia 2025 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii. Zmiana ta polega m.in. na określeniu nowego tygodniowego (jednogodzinnego) wymiaru nauki religii i etyki w szkołach. Co do zasady zajęcia te będą planowane bezpośrednio przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych ucznia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Skąd biorą się obawy nauczycieli religii?

Reklama

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że MEN złamało Konstytucję, wydając rozporządzenie z dnia 26 lipca ub.r. w sprawie warunków organizowania lekcji religii. Orzeczenie TK przywróciło praworządność, o której tak szumnie mówili i pisali obecnie rządzący. Niestety strona rządowa zaczęła stawiać pytanie, jaka jest waga tego postanowienia w naszej trudnej krajowej rzeczywistości. „Koalicja 13 grudnia” powoływała się przy tym na uchwałę sejmową i na zawartą w niej teorię, że orzeczenia wydawane przez Trybunał w obecnym kształcie są dotknięte wadą prawną, nie są wiążące i nie mają mocy prawnej. Co więcej, warunkiem wejścia w życie orzeczeń TK jest ich ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Wydaje się jednak, że Rządowe Centrum Legislacji właśnie odgrywa zmodyfikowaną scenę z filmu St. Barei, pt. „Miś”: „Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi? Nie opublikujemy orzeczeń TK i co nam zrobicie?” By tego było mało, Minister Edukacji Barbara Nowacka w opublikowanym internetowym stanowisku stwierdziła, że postanowienie TK zawieszające stosowanie jej rozporządzenia nie wywołuje skutków prawnych.

„Lisi plan” minister edukacji (już nie "narodowej")

Oczywiście Barbara Nowacka wie, że wpis na stronie www. resortu oświaty, to wyłącznie komunikat, więc nie ma mocy prawnej. Brak klarowności sytuacji może sprawić, że część dyrektorów szkół, przygotowując projekt arkusza, zastosuje się do wskazówek MEN, ale część - mająca świadomość zasady legalizmu w państwie - może przewidzieć w projekcie organizacji szkoły dwie godziny religii, mając na uwadze orzeczenie TK odnośnie rozporządzenia MEN z dnia 26 lipca ub.r.

Dlatego też, minister B. Nowacka wykonała zajęczy sus i wydała 17 stycznia 2025 r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania

nauki religii. Ten akt normatywny nie został jeszcze zaskarżony do TK. Co więcej, ma do niego zastosowanie art. 7 Konstytucji RP, zgodnie z którym organy władzy publicznej, a takim jest szef ministerstwa oświaty, działają na podstawie prawa i w jego granicach. Toteż, zakłada się a priori, że rozporządzenie jest zgodne z ustawą zasadniczą i innymi ustawami.

„Lisi plan” MEN otwiera dyrektorom szkół (nawet tym, którzy widzą wady prawne aktu) drogę do składania projektów arkuszy pracy szkoły, uwzględniających tylko jedną godzinę religii w planie.

Wszystko w rękach wójtów, burmistrzów i prezydentów

Reklama

Dotychczas bywało tak, że dyrektor kierował się zasadami zawartymi w przepisach prawa powszechnie obowiązującego (ustawach, rozporządzeniach), aktach prawa miejscowego (np. uchwałach miejskich) oraz z wytycznymi ustalonymi przez dany organ prowadzący. W obecnej sytuacji jest to znacznie bardziej skomplikowane i tak naprawdę niemal wszystko będzie zależeć od samorządów terytorialnych - wójtów, burmistrzów, prezydentów. Ich proweniencje polityczne, światopogląd oraz lokalne układy, zdecydują, czy w szkołach w konkretniej gminie lub powiacie będą dwie lub jedna godzina lekcja religii.

Co na to kuratoria oświaty?

Kuratoria, realizujące politykę oświatową ministra edukacji zapewne będą przekazywać uwagi do projektów arkuszy, jeśli zajęcia religii będą organizowane niezgodnie z zapisami rozporządzenia. I tyle... nie od dziś bowiem wiadomo, że decydujący głos ma organ prowadzący. Jeśli wygospodaruje środki na dodatkowe lekcje religii, organ sprawujący nadzór, nie będzie miał nic przeciwko. Oczywiście nie będą to środki z subwencji oświatowej a z dochodów własnych.

Jak się bronić przed ograniczeniem etatu lub zwolnieniem?

Reklama

Do końca września według danych wskazanych przez MEN pracę straci 10 tys. świeckich katechetów. Podobnie jak w przypadku innych nauczycieli, kwestię rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem religii w przypadku likwidacji placówki lub zmian uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze godzin reguluje art. 20 ustawy Karta Nauczyciela. Zgodnie z jego treścią dyrektor wręcza nauczycielowi religii najpóźniej w dniu 31 maja trzymiesięczne wypowiedzenie, którego koniec przypada na zakończenie roku szkolnego. W przypadku nauczycieli religii o podobnych kwalifikacjach i osiągnięciach zawodowych, z uwagi na ochronę trwałości stosunku pracy na podstawie mianowania, dyrektor może wybrać do zwolnienia nauczyciela zatrudnionego na podstawie umowy o pracę (wyrok SN z dnia 14 grudnia 2000 r., I PKN 138/00, OSNP 2002, nr 16, poz. 374). Przepis nie znajduje zastosowania do nauczycieli religii zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na część etatu. Jeżeli dyrektor zamierza zmniejszyć takiej osobie wymiar zatrudnienia i wynagrodzenie, powinien wręczyć wypowiedzenie zmieniające na podstawie art. 42 k.p. w zw. z art. 91c ust. 1 KN.

Jeśli w tym samym momencie kurie metropolitalne nie wycofają katechetom misji kanonicznych, to jest podstawa do tego, by zgodzić się na ograniczenie godzin na okres roku szkolnego, a jeśli TK orzeknie, że rozporządzenie jest niekonstytucyjne, będzie podstawa, by skierować sprawę do sądu pracy. Oczywiście będzie to pozew przeciwko dyrektorowi swojej szkoły.

"Solidarność " ze związkami zawodowymi

W obliczu nadchodzących zmian niezwykle istotna staje się rola związków zawodowych. Organizacje te mogą pomóc nauczycielom religii w obronie ich praw, zarówno poprzez porady prawne, jak i działania interwencyjne. Katecheci świeccy, powinni poważnie rozważyć przystąpienie do związków, nawet jeśli spotka się to z brakiem aprobaty ze strony kurii.

Furtki w rozporządzeniu

Jednym z kontrowersyjnych zapisów nowego rozporządzenia MEN jest umiejscowienie zajęć religii wyłącznie na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Może to skutkować mniejszą frekwencją, gdyż uczniowie mogą rezygnować z udziału w tych lekcjach. Istnieje jednak możliwość odstąpienia od tej zasady, jeśli wszyscy uczniowie zgłoszą chęć uczęszczania na religię lub etykę do 15 września danego roku szkolnego.

Co dalej?

Obecna sytuacja katechetów to efekt nie tylko decyzji MEN, ale także braku stanowczej reakcji strony wyznaniowej i niepewności prawnej. Dopiero kilka dni temu Prezydium KEP przekazało Pierwszej Prezes Sądu Najwyższego petycję z prośbą o wystąpienie z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności trybu wydania rozporządzenia MEN z dnia 17 stycznia 2025 r. Zanim TK wyda orzeczenie, szkoły będą mieć zatwierdzone arkusze.

W tym chaosie prawnym i organizacyjnym najwięcej tracą nauczyciele religii, którzy nie wiedzą, czy będą mieli pracę w przyszłym roku. Jedynym rozwiązaniem jest aktywna obrona swoich praw – zarówno poprzez negocjacje z dyrekcją szkół, jak i zaangażowanie w działalność związkową. Warto pamiętać, że edukacja religijna w szkołach to nie tylko kwestia godzin lekcyjnych, ale także fundamentalna sprawa wolności sumienia i przekonań.

Ocena: +20 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Reforma podstaw programowych. Czy rośnie nam szparagowe pokolenie?

[ TEMATY ]

szkoła

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

MEN obiecało ściąć treści podstaw programowe dla 18 przedmiotów. Najwięcej emocji wciąż wywołują propozycje zmian z historii i języka polskiego. Resortowa gilotyna nie oszczędziła ani chrztu Polski, ani Sienkiewicza obecnego w kanonie lektur nawet w czasach PRL. Czy w konsekwencji wyrośnie nam "szparagowe pokolenie" nie znające nawet Szekspira? 13 maja br. zakończył się termin konsultacji publicznych.

Zapowiedziane zmiany to realizacja przedwyborczych haseł koalicji rządzącej.
CZYTAJ DALEJ

Stan Papieża jest stabilny, nie było ponownego skurczu oskrzeli

2025-03-01 19:00

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Papież naprzemiennie stosował nieinwazyjną wentylację mechaniczną z długimi okresami tlenoterapii wysokoprzepływowej, samodzielnie przyjmował pokarmy i przeszedł fizjoterapię oddechową. Rokowania pozostają ostrożne.

Ogłoszono najnowszy komunikat o stanie zdrowia Ojca Świętego.
CZYTAJ DALEJ

Gniezno: radość, autentyczność, towarzyszenie – tego chcą młodzi w Kościele

Radość, autentyczność, relacja, towarzyszenie, a nie przymuszanie, przepytywanie i rytualizacja - takiego Kościoła chcą dziś młodzi ludzie. Jednym słowem chcą synodalności rozumianej - jak podsumował bp Andrzej Przybylski - nie tyle jako komplementarność w sztywno przypisanych rolach i funkcjach, ale jako wzajemność.

Młodych wysłuchali w niedzielne przedpołudnie uczestnicy Ogólnopolskiej Kongregacji Powołaniowej, która w dniach 28 lutego - 2 marca odbywała się w Gnieźnie. Uczestniczyły w niej osoby odpowiedzialne za powołania w swoich diecezjach i zakonach - duchowni, świeccy, siostry zakonne, liderzy ruchów i stowarzyszeń kościelnych. Niedzielna dyskusja panelowa koncentrowała się wokół doświadczenia wspólnoty, wiary i rozeznawania powołania. Młodzi podkreślali znaczenie rodziny i przykładu wyniesionego z domu, ale także wpływu - pozytywnego, ale i negatywnego - spotykanych duchownych. Jak przyznali, bardziej potrzeba im mentora niż lidera, kogoś, kto nie będzie próbował im się przypodobać, a tym bardziej zachowywać „po młodzieżowemu”, ale kogoś, kto będzie autentycznie wierzył w to, co głosi i „po prostu będzie robił swoje”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję