Reklama

Ekumeniczny potencjał Kościoła wobec zsekularyzowanego świata

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W częstochowskim Wyższym Instytucie Teologicznym w dniu 13 grudnia 2013 r. miała miejsce konferencja naukowa zatytułowana: „Ekumenizm – naglącym zobowiązaniem w zsekularyzowanym świecie”. Była to druga odsłona przygotowanych na cały rok akademicki wykładów profesorów związanych naukowo nie tylko z Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II w Krakowie czy z Wyższym Instytutem Teologicznym w Częstochowie, ale i z innymi uczelniami Polski.
Należy odnotować inaugurujące cały cykl spotkanie z 15 listopada 2013 r., poświęcone encyklice „Lumen fidei”, z racji zakończenia Roku Wiary. Prelegenci przedstawili wówczas trzy przedłożenia: ks. dr Marian Szymonik – „Filozoficzno-kulturowe uwarunkowania wiary w encyklice «Lumen fidei»”,
ks. dr hab. Sławomir Zieliński (kierownik Zakładu Teologii Fundamentalnej i Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Śląskiego) – „Wiara – sens – ideologia. Teologiczno-fundamentalny szkic zainspirowany encykliką «Lumen fidei»” i ks. dr Jan Koclęga – „Wiara jako dar i wyzwanie – między Bogiem a człowiekiem w świetle encykliki «Lumen fidei»”.

U źródeł ekumenizmu

Reklama

Grudniowa konferencja poświęcona jedności chrześcijan zgromadziła, tak jak poprzednia, liczne grono słuchaczy. Ks. dr Łukasz Laskowski z Wyższego Instytutu Teologicznego zaprezentował temat: „Interpretacje biblijnych podstaw ekumenizmu”. Skoro już u zarania chrześcijaństwa istniały problemy z jednością wyznawców Chrystusa, uzasadnione było rozpocząć konferencję właśnie od poszukiwań biblijnych paradygmatów ekumenizmu. Prelegent oparł się na Ewangelii wg św. Jana, jego Listach i Apokalipsie. To w modlitwie arcykapłańskiej Jezusa przedstawiony został pierwowzór jedności chrześcijan oparty na relacji Ojca do Syna i Syna do Ojca (J 17,1-26). Owo zjednoczenie ma charakter przede wszystkim wertykalny. Inna interpretacja w kontekście istniejących już wówczas podziałów w łonie pierwszych wyznawców Chrystusa oznaczałaby zakwestionowanie skuteczności modlitwy Jezusa. Byłby to jedyny przykład niewysłuchania przez Ojca prośby Jego Syna o jedność uczniów, a taka konkluzja jest przecież nie do zaakceptowania. Tak więc – wnioskował prelegent – dopiero dzięki jedności z Chrystusem jest możliwe budowanie jedności na płaszczyźnie horyzontalnej (widzialnej). Swoje rozważania połączył klamrą przywołanych dokumentów na temat ekumenizmu: „Unitatis redintegratio” z 21 listopada 1964 r. – dekret Soboru Watykańskiego II określający postawę Kościoła katolickiego wobec ekumenizmu oraz encyklikę Jana Pawła II „Ut unum sint” z 25 maja 1995 r.
Ks. dr Mariusz Terka przedłożył wystąpienie pt. „O dialogu ekumenicznym w świetle sporu św. Augustyna z donatyzmem”. Jednym z punktów sporu z ruchem donatystów był ich sprzeciw wobec ponownego włączania do wspólnoty chrześcijańskiej tych, którzy w okresie prześladowań zaparli się wiary. Św. Augustyn, nie podzielając tego poglądu, uznawał, że Kościół jest wspólnotą składającą się również z grzeszników, dlatego nie tylko ze schizmatykami i heretykami należy prowadzić dialog. Postulował, aby troską ekumeniczną objąć również tzw. złych chrześcijan. Ks. dr Paweł Pielka (wykładowca na sekcji licencjackiej WT UPJP II) pytał: „Jak to się zaczęło? Myśl Y. Congara u źródeł katolickiego ekumenizmu”. Opowiedział o postaci tego wielkiego dominikanina, który był pasjonatem odnowy Kościoła, i równocześnie jego krytykiem. Ponieważ mocno Kościół ukochał, miał moralne prawo do takich ocen. Dostrzegał we wspólnotach odłączonych to, czego brakowało w Kościele katolickim, i dlatego mówił z nadzieją o jego ekumenicznym potencjale, który w przyszłości musi się zaktualizować w jedności wszystkich braci w Chrystusie.
Ks. dr Mikołaj Węgrzyn (wicedyrektor WIT) podsumował spotkanie wystąpieniem zatytułowanym „Dialog ekumeniczny – aporycznie otwarte pytania”. Pytał o sposoby prowadzenia ekumenicznego dialogu, o jego granice. Wobec ogromu narosłych problemów, nie odżegnując się od odpowiedzialności za jedność wszystkich chrześcijan, stwierdził, że ostateczną odpowiedź możemy uzyskać, tylko ufając Bożej Mądrości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W jedności z Jezusem

Dla słuchających wypowiedzi poszczególnych prelegentów ekumeniczne aporie układały się w jeden logiczny ciąg kwestii rozwiązywanych na drodze historycznych i teologicznych rozważań. Oczywiście, z racji ram czasowych wystąpień tak potężny materiał był tylko sygnalizowany. Dialog ekumeniczny, aby funkcjonować, powinien uwzględniać jedność każdego chrześcijanina z Jezusem, bo tylko wtedy wspólnota wiernych połączona miłością może stać się jednym powszechnym, czyli katolickim Kościołem. Postulat miłości bliźniego jako największe przykazanie chrześcijan może właśnie w dialogu ekumenicznym zyskać swoją pełnię i głębię. Ale ta konkluzja jest tylko wnioskiem jednego szeregowego słuchacza (piszącego te słowa) tej interesującej i jakże potrzebnej konferencji. Inni słuchacze być może wyszli ze zgoła odmiennymi przemyśleniami. Nie byłoby w tym nic dziwnego, ponieważ treści konferencji dostarczyły sporo materiału do własnych intelektualnych dociekań.

Plany na rok 2014

Kolejne spotkania w auli Wyższego Instytutu Teologicznego zapowiadają się równie ciekawie. Inicjatywa takich comiesięcznych spotkań jest warta rozpropagowania wśród szerszej publiczności. Chrześcijaństwo jest nie tylko wspólnotą wiary, ale jest również wspólnotą cywilizacyjną. Zagadnienia kulturowe, teologiczne, eklezjalne, religijne, w ramach teoretycznych rozważań, zaspokajając intelektualne potrzeby słuchaczy, mogą tutaj, w Wyższym Instytucie Teologicznym, zyskać również swój wymiar praktyczny. Nie śmiałbym mówić w tym przypadku o apostolstwie, ale troska o umysłową formację chrześcijanina być może takim apostolstwem jest. Chrześcijanin nie musi być intelektualistą, ale w dzisiejszym, coraz bardziej areligijnym, nihilistycznym świecie musi być mądry – Bożą Mądrością. Zapraszamy zatem do udziału w konferencjach wszystkich chętnych. Zaangażowanie osobiste prelegentów, ich kompetencje naukowe, doświadczenie jako wykładowców akademickich (a przecież są też kapłanami), daje gwarancje poziomu, atrakcyjności i pożyteczności poruszanych tematów. Już w styczniu będziemy mówić o „Przesłaniu adhortacji apostolskiej papieża Franciszka «Evangelii gaudium»”. Zostanie również zaprezentowana Księga Jubileuszowa, wydana dla uczczenia działalności dydaktyczno-naukowej ks. dr. hab. Mariana Dudy.

2013-12-30 14:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wydaje się nam, że końcem wszystkiego jest dla nas śmierć

2025-04-07 14:03

[ TEMATY ]

Ewangelia

maj

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

Karol Porwich/Niedziela

Rozważanie do Ewangelii J 6,35-40

Czytania liturgiczne na 7 maja 2025;
CZYTAJ DALEJ

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o pomstę do nieba!

2025-05-04 13:24

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kilka dni przed rozpoczęciem konklawe kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary i nadzieja konserwatywnych katolików na całym świecie, udzielił wywiadu Adamowi Sosnowskiego z wydawnictwa Biały Kruk. Kard. Müller nawiązał do wielu kluczowych kwestii dotyczących wyboru papieża – kim powinien być nowy biskup Rzymu oraz jaki będzie jego stosunek do pontyfikatu Franciszka.

Kardynał odniósł się jednak także do wyzwań stojących przed Kościołem globalnie – i doskonale jest zorientowany w tym, co się dzieje w Polsce. Krytykował antydemokratyczne działania rządu Donalda Tuska, a jego działania wobec księży nazwał wprost – torturą. I co najważniejsze – te kwestie przedstawiane są na obradach kardynałów i mają istotny wpływ na konklawe!
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Rozpoczął się obrzęd inauguracji konklawe

2025-05-07 16:35

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

W Pałacu Apostolskim rozpoczęła się w środę po południu uroczysta procesja 133 kardynałów elektorów do Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie odbędzie się konklawe. Po wejściu do kaplicy kardynałowie składają przysięgę na dochowanie tajemnicy wyboru papieża.

Po krótkiej modlitwie kardynałowie wyruszyli w procesji z Kaplicy Paulińskiej Pałacu Apostolskiego; wszyscy w stroju nazywanym chórowym. Składa się z czerwonej sutanny z czerwonym mucetem, czyli pelerynką, czerwonego pasa z jedwabnymi frędzlami, czerwonej piuski i biretu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję