W stolicy Podlasia w dniach 25-26 października br. odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Otoczmy troską życie”, zorganizowana przez Międzywydziałową Katedrę Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku i Katolickie Stowarzyszenie Lekarzy Polskich – Oddział Podlaski w Białymstoku, w ramach obchodów III Dni Godności Życia. Program konferencji składał się z trzech paneli tematycznych, które dotyczyły kolejno: obrony życia nienarodzonych, rodziny jako naturalnego środowiska wzrastania człowieka oraz prawa człowieka do naturalnej śmierci. Wśród zaproszonych gości byli: dr Wanda Półtawska, dr inż. Antoni Zięba, prof. Bogdan Chazan, a także znani eksperci z zagranicy – dr Paul Cameron, amerykański specjalista z zakresu psychologii społecznej, który skupia się ostatnio w swoich badaniach naukowych nad homoseksualizmem, oraz dr Gabriele Kuby, niemiecka socjolog i publicystka, która specjalizuje się w krytycznej analizie tzw. ideologii gender, wdzierającej się w coraz to nowsze obszary życia społecznego, co również można zaobserwować w Polsce na przykładzie proponowanych programów dydaktycznych dla przedszkoli. Ponadto w konferencji wzięli udział przedstawiciele Sejmu oraz prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.
Cele konferencji
Reklama
Biskup pomocniczy archidiecezji białostockiej dr hab. Henryk Ciereszko, zapytany o ideę konferencji i nadzieje, jakie wiąże z tym wydarzeniem naukowym, powiedział: – Konferencja „Otoczyć troską życie”, która jest kontynuacją Dni Godności Życia w Białymstoku, niewątpliwie jest cenną inicjatywą, bowiem możemy w ten sposób zainteresować środowisko przede wszystkim medyczne, a także osoby, które posługują w różnych stowarzyszeniach czy też instytucjach związanych z rodziną, małżeństwem, sprawą ochrony życia; nasze przesłanie do nich jest kierowane. Ale też dla ogółu słuchaczy jest wstęp wolny, by uwrażliwiać nasze środowiska na rodzinę i godność życia, jego wartość. Bowiem z przykrością należy stwierdzić, że współczesne ideologie przewartościowują czy nawet odwracają zupełnie rozumienie podstawowych pojęć. Zazwyczaj u ich początków jest ekonomia, zysk, gdzie liczy się człowiek jako ten, który przysparza komuś możliwości bogacenia się i korzystania z dóbr materialnych, i tak też w tym duchu kształtuje się człowieka. To wszystko się gubi, to podstawowe odniesienie, że mamy być wierni temu, co jest w nas wpisane przez akt stworzenia, przez więź ze Stwórcą – Bogiem. Jesteśmy osobami i otrzymujemy życie jako dar, co w tych wykładach będzie się ujawniało w różnych wymiarach i aspektach: ochrona życia od poczęcia, poprzez życie samodzielne, dojrzałe, ale też i ochrona życia w podeszłym wieku. Potrzeba więc niewątpliwie uwrażliwiania, zainteresowania, pokazywania wartości życia wbrew ideologiom, obyczajowości i współczesnemu myśleniu, gdzie poddajemy się pewnym podpowiedziom płynącym z mediów, z podejścia – gdzie z jednej strony pokazuje się prawa i wielkość człowieka, a w innym miejscu zapomina się o prawie do życia tego, kto nie może siebie obronić, jak w przypadku aborcji czy procedury in vitro. Trzeba mówić na ten temat, bowiem wiele osób wykształconych, nawet wśród lekarzy oraz tych, którzy najbardziej powinni być zorientowani w tematyce służby życiu, nie rozumie tego czy ulega przewartościowaniu; nie odnajdują się w tej roli, więc do nich też jest to adresowane. Poprzez spotkania na Uniwersytecie Medycznym i poprzez tę konferencję chcemy te prawdy ukazywać i chciałoby się, aby stanowiący grono naszych profesorów, lekarzy medycyny mogli też się zainteresować i nieco szerzej spojrzeć na to, co czynią, gdy poddają się tym ideologiom, które nie są za życiem.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wyróżnienie dr Wandy Półtawskiej
Reklama
Konferencja rozpoczęła się od Eucharystii, której przewodniczył bp Ciereszko. Następnie w sali widowiskowej kina Ton odbyła się pierwsza sesja, zatytułowana „Obrona życia nienarodzonych”. Wraz z bp. Ciereszką konferencję otworzył i zgromadzonych powitał dr n. med. Henryk Midro. Po oficjalnym rozpoczęciu dr Wandzie Półtawskiej, za jej wkład w obronę życia, został wręczony dyplom Honorowego Członka Katolickiego Stowarzyszenia Lekarzy Polskich. Dr Wanda Półtawska w swoim referacie przedstawiła zagadnienie miłości w oparciu o publikacje kard. Karola Wojtyły – Jana Pawła II, referując temat: „Czym jest prawdziwa miłość”. Wyjaśniając zagadnienie miłości, mówczyni bazowała na antropologii Karola Wojtyły, opierając schemat swojego wystąpienia na pionierskiej pracy arcybiskupa Krakowa „Miłość i odpowiedzialność”, będącej zwieńczeniem jego wykładów na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Ponadto zwróciła jeszcze uwagę słuchaczy na relacyjność człowieka, która została ukazana w książce „Osoba i czyn”. Mówiła, że aby zrozumieć miłość, należy przede wszystkim zrozumieć, kim jest człowiek, stąd też taki dobór literatury. Ze smutkiem stwierdziła, że dokumenty papieskie Jana Pawła II dotyczące kobiety w środowisku lekarskim są nieznane, a zawierają wielką głębię zrozumienia kobiecości i powołania kobiety do miłości. Zobrazowała ponadto, jak wielki wkład wniósł Jan Paweł II w obronę życia i rodziny. Mówiąc o znakach czasów związanych z małżeństwem, rodziną i życiem, dr Półtawska poruszyła temat antykoncepcji i środków wczesnoporonnych, gdzie środki ubezpładniające nie tylko nie dopuszczają do poczęcia się nowego człowieka, ale przede wszystkim niszczą więź miłości pomiędzy małżonkami. Wspomniała, że dzisiejsza cywilizacja jest cywilizacją śmierci. Ratunkiem i sposobem wyjścia z tego kryzysu jest miłość, która bierze odpowiedzialność za drugiego człowieka.
Rodzina i małżeństwo zagrożone
Kolejnym prelegentem był dr Paul Cameron, który akurat w tych dniach gościł w Polsce i organizatorom udało się go zaprosić z wykładem zatytułowanym: „Rodzina i małżeństwo – ofiary rewolucji obyczajowej”. W swoim wykładzie gość z Ameryki Północnej starał się ukazać, przy pomocy badań socjologicznych przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych oraz w Wielkiej Brytanii, jak destrukcyjny jest homoseksualizm dla życia społecznego praktycznie w każdym wymiarze. Widząc zapaść demograficzną krajów Zachodu, ze smutkiem stwierdził, że te państwa – zamiast zapobiegać załamaniu życia społecznego wskutek braku urodzeń – jeszcze pogłębiają ten kryzys poprzez popieranie związków jednopłciowych.
Reklama
Tego dnia głos zabrali jeszcze dr n. med. Jolanta Wasilewska, referując temat „Aspekty żywieniowe w leczeniu niepłodności małżeńskiej”, oraz dr inż. Antoni Zięba, który podzielił się świadectwem na rzecz obrony życia w prelekcji „Obrona życia nienarodzonych – obroną godności dziecka, rodziców, pracowników służby zdrowia”. Później zabrał głos prof. dr hab. n. med. Bogdan Chazan, który przedstawił sylwetkę i działalność na rzecz obrony życia prof. Włodzimierza Fijałkowskiego, dopełnieniem zaś referatu było świadectwo syna – Pawła Fijałkowskiego, który ekspresyjnie opowiadał o swoim ojcu i jego postawie w życiu rodzinnym i zawodowym. Głos zabrała także prof. dr hab. Alina Midro, referując temat: „Istota człowieka z perspektywy lekarza genetyka”, w którym spojrzenie stricte medyczne zostało uzupełnione o swoistą dydaktykę w nawiązywaniu relacji z osobami z wadami genetycznymi. Wskazując na system pedagogiczny Marii Montessori, prof. Midro holistycznie podeszła do zagadnienia socjalizacji osób niepełnosprawnych.
Destrukcyjna fala gender
W drugim dniu konferencji odbyły się dwie sesje w Pałacu Branickich, gdzie ma siedzibę Uniwersytet Medyczny. Pierwsza z nich zatytułowana była „Rodzina jako naturalne środowisko wzrastania człowieka”, natomiast druga: „Prawo człowieka do naturalnej śmierci”. Podczas drugiej sesji dr Gabriele Kuby wygłosiła referat „Gender – współczesna rewolucja antropologiczna”. Treści przez nią zaprezentowane ukazały, czym właściwie jest ideologia gender, wskazując jej niszczące człowieka, małżeństwo i rodzinę założenia.
Interdyscyplinarne spojrzenie na życie od momentu poczęcia, poprzez wzrastanie, aż po naturalną śmierć, jest niezwykle dobrą i konieczną inicjatywą, która stara się pogłębić zrozumienie mechanizmów niszczących życie i jednocześnie dać pozytywne wskazówki, co robić, aby zminimalizować destrukcyjną falę ideologii gender wchodzącej coraz intensywniej w różne wymiary życia społecznego.