Reklama

Spotkanie Rady ds. Środków Społecznego Przekazu KEP

Niedziela Ogólnopolska 42/2013, str. 44

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wykorzystanie mediów społecznościowych w ewangelizacji było tematem spotkania Rady ds. Środków Społecznego Przekazu KEP, które odbyło się 10 października br. w Warszawie. Uczestnicy podkreślali konieczność większej obecności katolików w tych mediach, gdyż inaczej istnieje niebezpieczeństwo wykluczenia z tej rzeczywistości.

Otwierając obrady, przewodniczący Rady abp Wacław Depo zacytował św. Augustyna, który stwierdził, że kochać to „upominać niezdyscyplinowanych, pocieszać małodusznych, podtrzymywać słabych, zbijać argumenty przeciwników, strzec się złośliwych, nauczać nieumiejętnych, zachęcać leniwych, mitygować kłótliwych, powstrzymywać ambitnych, podnosić na duchu zniechęconych, godzić walczących, pomagać potrzebującym, uwalniać uciśnionych, okazywać uznanie dobrym, tolerować złych i niestety kochać wszystkich” (Sermo 340, 3). Wyjaśnił, że słowa te, wypowiedziane wiele wieków temu, trafnie oddają stosunek, jakim Kościół winien kierować się w odniesieniu do współczesnych środków przekazu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

O „Roli portali społecznościowych w komunikacji międzyosobowej” mówił Andrzej Garapich - prezes Polskich Badań Internetu, będący zarazem członkiem rady nadzorczej kościelnej Fundacji „Opoka”. Przytoczył dane, z których wynika, że ponad 22 mln Polaków korzysta z Internetu, z czego 17,5 mln z portali społecznościowych. Jego zdaniem, tego typu portale spełniają dziś analogiczną rolę, jak ongiś kawiarnie w Paryżu czy Londynie, umożliwiając bezpośrednie spotkania między ludźmi oraz nieskrępowaną wymianę idei, poglądów i informacji. Podkreślił, że stanowić mogą one także ważne forum przekazu treści religijnych.

Ks. dr Józef Kloch - rzecznik Episkopatu przedstawił wyniki przeprowadzonych przez siebie badań dotyczących aktywności duchownych i wiernych świeckich na portalach społecznościowych w Polsce. Okazuje się, że istnieje potrzeba zwrócenia większej uwagi na konieczność obecności Kościoła w sieci. W przeciwnym razie - grozi odcięcie od pewnych środowisk, szczególnie można utracić szansę dotarcia do młodych ludzi.

Ks. Mariusz Frukacz z „Niedzieli”, który prowadzi kilka blogów, zaprezentował swe doświadczenia ewangelizacyjne za pomocą tego narzędzia medialnego. Mówił m.in., że jako miłośnik jazzu prowadzi specjalny blog na ten temat, dzięki czemu komunikuje się z wieloma ludźmi niewierzącymi bądź poszukującymi, odpowiadając na liczne ich pytania i wątpliwości z zakresu wiary.

Podczas spotkania zwrócono uwagę na potrzebę zorganizowania w seminariach duchownych - w ramach formacji przygotowującej do kapłaństwa - systematycznych szkoleń z zakresu posługiwania się mediami społecznościowymi oraz opracowania specjalnego poradnika, adresowanego do wszystkich liderów katolickich, w tym proboszczów, aby w sposób praktyczny ukazać im różne sposoby posługiwania się Internetem w celach ewangelizacyjnych.

2013-10-14 13:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Matki Bożej Szkaplerznej

[ TEMATY ]

nowenna

szkaplerz

Matka Boża Szkaplerzna

Karol Porwich/Niedziela

Od 7 lipca trwa nowenna do Matki Bożej Szkaplerznej.

O najwspanialsza Królowo nieba i ziemi! Orędowniczko Szkaplerza świętego, Matko Boga! Oto ja, Twoje dziecko, wznoszę do Ciebie błagalnie ręce i z głębi serca wołam do Ciebie: Królowo Szkaplerza świętego, ratuj mnie, bo w Tobie cała moja nadzieja.
CZYTAJ DALEJ

Do kogo należę w życiu?

[ TEMATY ]

Ewangelia

rozważania

ks. Mariusz Słupczyński

lipiec

Karol Porwich/Niedziela

Rozważanie do Ewangelii Mt 10, 24-33

Czytania liturgiczne na 12 lipca 2025;
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV bije rekordy popularności w mediach społecznościowych!

2025-07-12 12:44

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Papież Leon XIV

Red

Oficjalny profil papieski @Pontifex na platformie X (dawny Twitter) ma ponad 53 miliony followersów, natomiast @Pontifex – Pope Leo XIV na Instagramie - 14 milionów. Te dane zaskakują i wskazują, że wybór kardynała Prevosta na papieża stał się także wydarzeniem komunikacyjnym.

Pierwszy post w social mediach Leon XIV zamieścił już w piątym dniu pontyfikatu. Było to przesłanie pokoju: „Niech pokój będzie z wami wszystkimi!”, wypowiedziane z Loggii Błogosławieństw Bazyliki św. Piotra tuż po wyborze. Od tej pory papieskie wpisy (na X) opatrzone zdjęciami lub filmikami (na Instagramie) pojawiają się codziennie, niekiedy po kilka jednego dnia. Wprawdzie obecność Stolicy Apostolskiej na platformach takich jak X (dawniej Twitter) oraz Instagram była zapoczątkowana za pontyfikatu Benedykta XVI, a później kontynuowana przez papieża Franciszka, to jednak Leon XIV zdobył – zaledwie po dwóch miesiącach pontyfikatu! - rekordową, większą niż jego poprzednicy, liczbę obserwujących: na Instagramie jest to 12,6 mln, a na platformie X ponad 53 mln.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję