Nie wszyscy wiedzą, że miejscem tego kultu Serca Jezusowego jest również Bazylika św. Piotra, gdzie w jednym z ołtarzy znajduje się wielka mozaika przedstawiające scenę objawienia się Jezusa Małgorzacie Marii Alacoque.
Do Bazyliki św. Piotra wchodzę często bocznym wejściem przez monumentalne drzwi zwane jako Porta della Preghiera (Drzwi Modlitwy). Drzwi udekorował włoski artysta Luca Scorzelli – przedstawił ponad pięćdziesiąt scen nawiązujących do czterech modlitw podanych w Ewangelii Łukasza: Magnificat, Benedictus, Nunc dimittis, Pater noster. Za drzwiami znajduje się korytarz prowadzący do wnętrza świątyni pod nagrobkiem Aleksandra VII wykonanym przez Berniniego. Ten mistrz baroku w dolnej części monumentu umieścił pozłacaną postać kościotrupa – robi to duże wrażenie na wchodzącym, bo kościotrup pokazuje klepsydrę, która ma przypomniać ludziom o upływającym czasie naszej ziemskiej egzystencji.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Natomiast na wprost wejścia znajduje się ołtarz Najświętszego Serca Jezusowego, jeden z najnowszych ołtarzy Bazyliki, przedstawiający scenę objawienia się Jezusa Małgorzacie Marii Alacoque. Ta francuska mistyczna od grudnia 1673 r. do czerwca 1675 r. miała kilka widzeń Jezusa. Zasłynęła z propagowania nabożeństwa ku czci Najświętszego Serca Jezusowego. W jednym z objawień sam Jezus chciał, „żeby pierwszy piątek po Oktawie Bożego Ciała był odtąd poświęcony jako osobne święto na uczczenie mojego Serca”. Małgorzata Maria Alacoque została ogłoszona błogosławioną przez Piusa IX 18 września 1864 r., a kanonizowana 13 maja 1920 r. za pontyfikatu papieża Benedykta XV.
Powstanie ołtarza Najświętszego Serca Jezusowego w świątyni watykańskiej związane jest z inna słynną postacią Kościoła końca XIX i początku XX w., ks. Leonem Janem Dehonem, założycielem Zgromadzenia Księży Najświętszego Serca Jezusowego. 25 kwietnia 1918 r. ks. Dehon został przyjęty na audiencji przez Benedykta XV, którego był przyjacielem. Przy tej okazji ks. Dehon poprosił Papieża, aby kazał wznieść ołtarz Najświętszego Serca w Bazylice św. Piotra - byłby to znak, że również Watykan jest poświęcony Najświętszemu Sercu. Zasugerował również, aby ołtarz przedstawiał scenę objawienie się Jezusa Marghericie Marii Alacoque. Papieżowi spodobał się pomysł założyciela sercanów i kazał przygotować obraz hrabiemu Carlo Muccioli. Artysta wykonał pierwsze płótno, które jednak nie spodobało się. Zrobił więc drugi obraz, z który otrzymał wynagrodzenie w 1920 r. 29 kwietnia 1921 r. zaczęto pracę, by wykonać obraz w mozaice – układanie mozaiki zakończono 15 sierpnia 1925 r., w roku śmierci ks. Dehona, który był inspiratorem powstania ołtarza.