Francja: Minister kultury chce, by turyści płacili 5 euro za wstęp do Notre Dame
Minister kultury Francji Rachida Dati zaproponowała w czwartek, by po otwarciu katedry Notre Dame turyści płacili za wstęp 5 euro. W ten sposób zyskiwano by 75 mln euro rocznie i pieniądze te byłyby przeznaczone na ochronę zabytków religijnych - dodała.
"Wszędzie w Europie dostęp do najbardziej znaczących budowli religijnych jest płatny" - argumentowała Dati w wywiadzie dla dziennika "Le Figaro". Zaproponowała następnie "symboliczną opłatę" 5 euro za zwiedzanie słynnej katedry. Zebrane w ten sposób środki byłyby "w całości przeznaczone na wielki plan ochrony dziedzictwa religijnego" - zapowiedziała.
"Notre Dame znów zwróciła naszą uwagę na dziedzictwo religijne, które należy do wszystkich Francuzów, bez względu na ich wyznanie" - powiedziała Dati. Podkreśliła, że obecnie we Francji "wiele osób niepokoi się stanem kościołów, które znikają z powodu pożarów czy trwającego zbyt długo niszczenia". Opłaty za wejście do Notre Dame sprawiłyby, że katedra "uratowałaby wszystkie kościoły w Paryżu czy Francji", co byłoby "wspaniałym symbolem" - przekonywała Dati.
Minister kultury poparła zróżnicowanie cen dla turystów krajowych i przyjeżdżających spoza UE. "Czy jest normalne, że turysta francuski płacił za wejście do Luwru tę samą cenę, co turysta brazylijski czy chiński?" - zapytała. Opowiedziała się za tym, by "turyści spoza UE płacili więcej za bilet wstępu i aby z tej nadwyżki finansowano odnowienie dziedzictwa narodowego". Jak argumentowała, Francuzi nie powinni "płacić za wszystko sami".
Zmiany w polityce cenowej - dodała Dati - mogłyby wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.
Tylko 38 mln euro wpłynęło dotychczas na odbudowę paryskiej katedry Notre-Dame, zniszczonej w pożarze z 15 kwietnia. Tymczasem obietnice wpłat, m.in. ze strony francuskich biznesmenów-miliarderów, sięgały - według szacunków ministerstwa kultury - 850 mln euro.
Arcybiskup Paryża Michel Aupetit poinformował, że do tej pory cztery fundacje zbierające datki na odbudowę świątyni zgromadziły jedynie 38 mln euro. Są to: Centre des Monuments Nationaux (Centrum Zabytków Narodowych), Fondation Notre-Dame (Fundacja Notre-Dame), Fondation du Patrimoine (Fundacja Dziedzictwa) i Fondation de France (Fundacja Francuska).
W ciągu ostatnich dwóch lat znacząco wzrosły prześladowania chrześcijan na świecie – wynika z publikowanego co dwa lata raportu „Prześladowani i zapomniani? Raport o chrześcijanach osaczonych z powodu wiary 2022-24”, przygotowanego przez Papieskie Stowarzyszenie „Pomoc Kościołowi w Potrzebie”. Jego najnowsza edycja została zaprezentowana 22 października w brytyjskim parlamencie.
Badania prowadzone były od sierpnia 2022 r. do czerwca 2024 r. w 18 państwach „o kluczowym znaczeniu” – jak wyjaśnia Stowarzyszenie – od Ameryki Łacińskiej po Daleki Wschód. Ich istotną część stanowią świadectwa osób, które doświadczyły ataków na tle religijnym oraz szczegółowe opisy niektórych wydarzeń, do których PKWP dotarło dzięki lokalnym kontaktom w poszczególnych krajach. Jak można przeczytać w omówieniu raportu na stronach PKWP „wzrost nękania chrześcijan na tle religijnym jest wyższy niż kiedykolwiek wcześniej”. Organizacja przypomina, że ma to odzwierciedlenie także w badanich prowadzonych przez inne instytucje – np. Pew Research Centre.
III edycja projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. 14 listopada 2024 r. w podziemiach katedry warszawsko-praskiej po raz pierwszy będzie można zobaczyć obrazy trzeciej edycji projektu „Namalować katolicyzm od nowa”, którego celem jest ożywienie zachodniej sztuki sakralnej w Polsce i powrót do kościołów obrazów wysokiej klasy artystycznej. Po wystawach współczesnych wizerunków Jezusa Miłosiernego (2022) i Zwiastowania (2023), w tym roku organizatorzy zapraszają do obejrzenia 20 współczesnych przedstawień sceny Nawiedzenia św. Elżbiety, pędzla znakomitych polskich malarzy. Wydarzeniu towarzyszy konferencja o sztuce sakralnej, która odbędzie się w sobotę po wernisażu (16 listopada).
„Wystawa obrazów tajemnicy Nawiedzenia to trzeci krok zaplanowanego na dwadzieścia jeden lat przedsięwzięcia gromadzącego twórców i intelektualistów przekonanych o potrzebie odrodzenia sztuki sakralnej w Polsce” – mówi Dariusz Karłowicz, kurator wystawy i pomysłodawca inicjatywy. „Wyrażenie nauki Chrystusa językiem kolejnego pokolenia jest obowiązkiem tych, którzy mają przekazać światu Prawdę. To rodzaj naszej współpracy w dziele Wcielenia. Dla chrześcijaństwa kultura nie jest luksusem, ale powietrzem, którym oddycha” – dodaje.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.