Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Z ziemi włoskiej na roztocze

Niedziela zamojsko-lubaczowska 17/2013, str. 1

[ TEMATY ]

Matka Boża

obraz

Archiwum ks. Tadeusza

Z lewej: drzeworyt w zbiorach Muzeum Zamojskiego w Zamościu. Autor: Feliks Podobiński – 1951 r., z prawej: Madonna w Różanym Ogrodzie w Pinakotece Monachijskiej. Autor: Francesco Raibolini (XVI wiek). Pierwowzór obrazu Matki Bożej Krasnobrodzkiej

Z lewej: drzeworyt w zbiorach Muzeum Zamojskiego w Zamościu. Autor: Feliks Podobiński – 1951 r., z prawej: Madonna w Różanym Ogrodzie w Pinakotece Monachijskiej. Autor: Francesco Raibolini (XVI wiek). Pierwowzór obrazu Matki Bożej Krasnobrodzkiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawę pt. „Wizerunki Matki Bożej Krasnobrodzkiej” można oglądać w kościele pw. św. Stanisława w Górecku Kościelnym. To 11 prac, które udało się zebrać ks. kan. Tadeuszowi Sochanowi, proboszczowi góreckiej parafii.

Są to obrazy różnych autorów z różnych miejsc. Różnią się, choć przedstawiają tę samą scenę. „Zbieram te obrazy od pięciu lat. Mam też szczególny przywilej i cześć dla Matki Bożej Krasnobrodzkiej, bo jako dziecko byłem konający, ale dzięki Jej wstawiennictwu, wyzdrowiałem”. Tak ks. Tadeusz opisuje tę historię we wprowadzeniu do wystawy. „Radość narodzin szybko zamieniła się w rozpacz umierającego niemowlęcia. Dwutygodniowy chłopiec miał trudności z oddychaniem. Jego małe ciałko powoli zamierało. Bóg dał, Bóg wziął - ze łzami wypowiadali najbliżsi, żegnając się z nowo narodzonym. Ojciec ukradkiem docinał deski na trumienkę dla syna, babcia dyskretnie szyła białą koszulkę na śmierć wnuka. Jedynie matka szukała ratunku, choć wszyscy mówili, że go już nie ma. Z Grabowicy do Krasnobrodu na skróty jest zaledwie 9 km. Z pośpiechem przez pola i las poszła do Matki w białym klasztorze, która jest Panią Roztocza. Co tam mówiła, jak prosiła o życie syna? Tego nie opowiadała. Wspominała tylko, że gdy wróciła do domu, dziecko było zdrowe. Dlatego Matce Bożej Krasnobrodzkiej zawdzięczam życie, a może i powołanie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kopie obrazów zgromadzonych na ekspozycji wykonała Magdalena Maciocha, absolwentka wyższych szkół malarskich w Lublinie i Rzeszowie. Na wystawie znajdziemy obrazy pochodzące ze zbiorów Muzeum Zamojskiego w Zamościu z XVIII i XIX wieku, drzeworyt autorstwa Feliksa Podobińskiego z 1951 r. także ze zbiorów Muzeum Zamojskiego, replikę obrazu z Kaplicy na Wodzie w Krasnobrodzie, „Madonnę w Różanym Ogrodzie” z Pinakoteki Monachijskiej autorstwa Francesco Raiboliniego, pierwowzór obrazu Matki Bożej Krasnobrodzkiej oraz obraz z kościoła pw. Zesłania Ducha Świętego w Krasnobrodzie autorstwa Jana Szarleja z Zamościa z 2009 r.

Krasnobrodzki obrazek Matki Bożej został wykonany w poł. XVII wieku w nieznanej drukarni. Jest on kopią obrazu „Madonna w Różanym Ogrodzie”, wspomnianego wcześniej włoskiego malarza Francesco Raiboliniego. Przedstawia Maryję w białej szacie, adorującą Dzieciątko spoczywające u Jej stóp. Jezus wyciąga rękę w kierunku Maryi, w geście błogosławieństwa. W lewym rogu obrazka widnieje Duch Święty, w postaci spadającej gołębicy. Scena adoracji umieszczona została w ogrodzie różanym. Całość otacza wieniec ze stylizowanych kwiatów i łaciński napis, który w przekładzie brzmi: „Dziecię piękniejsze od słońca. Dziewica jak słońce jaśniejąca. Oglądajcie na niebie i na ziemi Boga”. Obrazek umieszczony jest w srebrnej ramce, którą wieńczą aniołki trzymające koronę. Cudowny wizerunek jest zamieszczony w krasnobrodzkim ołtarzu na swej powiększonej kopii, którą wykonał w 1964 r. krakowski malarz prof. Tadeusz Korpal.

Historia krasnobrodzkiego obrazka sięga czasów krwawego najazdu Bohdana Chmielnickiego, kiedy to wiosną 1649 r. miejscowa ludność znalazła mały obrazek, przedstawiający Matkę Bożą adorującą Dziecię Jezus. Obrazek - mimo że przeleżał kilka miesięcy w błocie, zachował swoją świeżość, co wierni uznali za fakt nadzwyczajny. Otoczono go czcią i kultem. W 1673 r. ponownie po najeździe Tatarów obrazek wyciągnięto ze zgliszcz w stanie nienaruszonym. W 1680 r. łaski uzdrowienia za sprawą cudownego obrazka doznała Maria Kazimiera d’Arquien, żona króla Jana III Sobieskiego. Dnia 4 lipca 1965 r. biskup lubelski Piotr Kałwa dokonał na prawie papieskim koronacji cudownego obrazka wraz z powiększoną kopią.

Zgromadzona przez ks. Tadeusza Sochana kolekcja obrazów tworzy wystawę Krasnobrodzkich Madonn, które można będzie oglądać do połowy maja w kościele w Górecku, następnie w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Józefowie, a w okresie wakacyjnym - w sanktuarium w Krasnobrodzie.

2013-04-23 14:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

5. rocznica koronacji obrazu Pani Sokołowskiej

Wśród licznych sanktuariów rozsianych po diecezji rzeszowskiej znajduje się ośrodek kultu Matki Bożej Królowej Świata w Sokołowie Małopolskim. Tutejsi mieszkańcy tytułują Maryję Opiekunką Ludzkich Dróg. Jest to szczególne miejsce modlitwy za tych, którzy opuścili Ojczyznę w poszukiwaniu pracy. Pani Sokołowskiej zawierzają się jednak nie tylko emigranci. Ona patronuje wszystkim, którzy czasem zagmatwanymi ścieżkami wędrują przez życie, zmierzając do domu Ojca.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do młodych Australijczyków: nie próbujcie jedynie imitować innych

Papież Leon XIV zachęcił młodych katolików z Australii do odważnego odkrywania swej tożsamości dzieci Bożych. W przesłaniu wideo Ojciec Święty zachęcił uczestników Australian Catholic Youth Festival do naśladowania dwóch niedawno kanonizowanych młodych świeckich – św. Karola Acutisa i św. Piotra Jerzego Frassatiego - informuje Vatican News.

Leon XIV podkreślił, że czas młodości jest piękny, ale pełen wyzwań, które mogą prowadzić do większej izolacji każdego z nas. Dlatego – mówił – chrześcijanin powinien najpierw „zwrócić się do Boga, naszego Niebiańskiego Ojca”, który w chwili chrztu „uczynił każdego z nas” swoim umiłowanym synem lub córką.
CZYTAJ DALEJ

Poświęcenie ołtarza i ambony w Papowie Toruńskim

2025-11-30 16:49

Renata Czerwińska

Bp Arkadiusz Okroj dokonał poświęcenia nowego ołtarza i ambony w kościele parafialnym w Papowie Toruńskim.

W homilii objaśnił znaczenie tych dwóch szczególnych znaków. Zarówno rozpoczynający się nowy okres liturgiczny, jak i ołtarz i ambona, zwracają uwagę na to, „że Pan Bóg wciąż na nowo daje nam nową szansę. Teraz nadeszła dla nas godzina powstania ze snu, ale i czas, kiedy chcemy na nowo ucieszyć się naszą świątynią. Ten, który nas kocha i tutaj gromadzi, pragnie, byśmy z nową świeżością przeżywali Mszę św. - do której może przywykliśmy – byśmy z nowym zaangażowaniem uczestniczyli w Eucharystii”. To ważne, by docenić ten dar, ponieważ właśnie podczas Eucharystii Bóg dotyka ludzkiego serca.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję