Do świąt Zmartwychwstania Pańskiego można się przygotowywać na wiele sposobów. Może to być udział w rekolekcjach, nabożeństwach wielkopostnych, konferencjach ascetycznych albo koncertach pasyjnych. Cykl właśnie takich koncertów, m.in. w Sławkowie, Czeladzi, Chechle czy Olkuszu dał kwartet smyczkowy „Dumicz Ensemble”.
Sławkowski koncert „Dumicz Ensemble” odbył się 2 marca w miejscowej świątyni w parafii Podwyższenia Krzyża Świętego. Został zorganizowany przez parafię i Rycerzy Kolumba.
- Jednym z dzieł, które pozwalają zwrócić się człowiekowi do Boga jest niewątpliwie kompozycja Józefa Haydna „Siedem ostatnich słów Chrystusa”. To dzieło będące wyznaniem wiary kompozytora; w sposób niezwykle subtelny, a zarazem sugestywny wprowadza nas w misterium Męki Pańskiej. 7 sonat instrumentalnych poprzedzonych introdukcją i zwieńczonych brawurowym „Il Teerremoto”, składających się na całość utworu, przenosi słuchacza na Golgotę i stawia w obliczu nieskończonej Miłości, która oddaje swe życie na krzyżu - wyjaśnia ks. dr Wojciech Kowalski, proboszcz sławkowskiej parafii Podwyższenia Krzyża Świętego.
- Wierni zebrani w naszej świątyni z całą pewnością mogli się przekonać, iż istotnie bardziej muzyka niż słowa potrafią wyrazić ogrom przeżyć związanych z kontemplacją misterium odkupienia. Ale mogli również doświadczyć tego, że prawdziwe piękno nie może być oderwane od Słowa, które jest prawdą. Piękno bowiem bez prawdy jest zwodnicze, niczym mityczne syreny prowadzące żeglarzy do zguby. Piękno natomiast związane ze Słowem prawdy jest zbawcze. W utworze Haydna ten związek prawdy i piękna aż 7 razy zadziwia, zachwyca i utwierdza wiarę w zbawienie, którego dokonał na krzyżu Chrystus Pan - powiedział ks. Kowalski.
W Katedrze Rzeszowskiej odbędzie się 12 stycznia 2020 r. doroczny, organizowany od wielu lat Koncert Kolęd, w którym wystąpi Katedralny Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Resovienses pod dyrekcją Marcina Florczaka.
W programie kolędy, pastorałki i pieśni bożonarodzeniowe polskie i zagraniczne, m.in.: „Lulajże, Jezuniu” w aranżacji Dominika Lasoty, „Za Gwiazdą” w opracowaniu Jana Maklakiewicza, „Mary, did You know?” autorstwa Marka Lowry’ego i Buddy’ego Greene’a, „Gaudete” Briana Keya, „Angels we have heard on high” Stevena Strite’a.
Każdy uśmiech w ciężkim dniu, to cegiełka Królestwa Bożego – mówił ks. Marcin Zieliński z Watykanu w homilii podczas polskiej Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II w Bazylice watykańskiej. - Nie wystarczy mówić o Królestwie Bożym, trzeba nim żyć – dodał kapłan.
Podczas Mszy św. koncelebrowanej przez 150 kapłanów, w tym kard. Konrada Krajewskiego, jałmużnika papieskiego, ksiądz Zieliński przypomniał zebranych licznie wiernym wydarzenie z okresu, kiedy Karol Wojtyła był klerykiem.
Po 9 latach zakończyło się postępowanie w sprawie spektaklu „Nasza przemoc, wasza przemoc” („Nase nsilije i vase nasilije”) wystawianego w 2016 r. w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Zostało ono umorzone w grudniu 2024 r. przez Prokuraturę Rejonową Bydgoszcz-Północ. Instytut Ordo Iuris reprezentujący w postępowaniu pokrzywdzonych złożył zażalenie na decyzję prokuratury. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy utrzymał jednak w mocy postanowienie o umorzeniu. Reżyserem spektaklu był Chorwat Olivier Frijić, twórca innego przedstawienia – „Klątwy”, co do której również wiele lat toczyło się postępowanie.
Zawiadomienie w tej sprawie złożyły dwie kobiety, które były widzami spektaklu wystawionego 25 września 2016 r. Przedstawienie odgrywane było w języku obcym z wyświetlanymi polskimi napisami. Elementy bluźniercze wystąpiły już na początku spektaklu. Sztuka rozpoczęła się od kolędy „Cicha noc”, przy dźwiękach której aktorzy rozbierali się do naga i łączyli się w pary hetero- i homoseksualne, po czym wykonywali czynności o charakterze erotycznym. W innej ze scen na krzyżu utworzonym z kanistrów na benzynę wisiał mężczyzna w wieńcu podobnym do korony cierniowej. Aktor miał na biodrach biało-czerwoną przepaskę. Mężczyzna zszedł z krzyża i podszedł do aktorki mającej na twarzy chustę przypominającą muzułmański hidżab. Aktor zerwał jej chustę z twarzy, po czym pchnął kobietę na ziemię i dokonał na niej symulowanego gwałtu. Twarz kobiety wyrażała cierpienie i poniżenie. W trakcie spektaklu doszło też do sceny, w której aktorka grająca muzułmankę wyciągnęła biało-czerwony materiał z krocza. Następnie został on pionowo zawieszony nad sceną.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.