Dykasteria Nauki Wiary wydała pozytywną opinię (nihil obstat) w sprawie „wizji intelektualnych” Gioacchina Genovese. Nie orzeka ona o nadprzyrodzonym charakterze tych wizji, a stwierdza jedynie, że nie są one sprzeczne z nauczaniem Kościoła, docenia obecne w nich pozytywne treści, a także wskazuje na elementy, które wymagają wyjaśnienia, by nie prowadziły do interpretacji sprzecznych z wiarą katolicką.
Gioacchino Genovese to ojciec rodziny, nauczyciel muzyki i dyrektor chóru. W 2000 r. zaczął doświadczać „wizji intelektualnych”, które dotyczą miłosierdzia Trójcy Przenajświętszej. Z czasem zaczął też oddziaływać na innych ludzi, zachęcając ich do adoracji i modlitwy. W 2010 r. ówczesny biskup Como w północnych Włoszech po przebadaniu pism Genovese ustanowił Sanktuarium Trójcy Przenajświętszej w Maccio w Villa Guardia.
Reklama
W liście do aktualnego biskupa Como kard. Oscara Cantoniego prefekt Dykasterii Nauki Wiary docenia fakt, że w wizjach Genovese to Trójca jest ukazana jako źródło miłosierdzia i jego doskonałej realizacji. To, co zwykle mówi się o miłosierdziu Boga czy Chrystusa nabiera wymiaru trynitarnego. „W tym sensie duchowe doświadczenie pana Genovese jest zgodne z ponownym odkryciem centralnego znaczenia Trójcy Świętej dla wiary i życia chrześcijańskiego, które miało miejsce w ostatnim stuleciu” - napisał kard. Victor Manuel Fernández.
Podziel się cytatem
Jeśli chodzi o aspekty, które należy wyjaśnić, kard. Fernández przypomina, że Trójca Święta to tajemnica, o której nawet teologom trudno jest mówić w sposób precyzyjny. Jest to jeszcze bardziej skomplikowane, gdy próbuje się wyrazić ludzkimi słowami to, co przeżywa się w doświadczeniu duchowym. Sam Genovese jest tego świadomy. Dlatego, jak pisze prefekt Dykasterii Nauki Wiary, trzeba uważać na wyrażenia, które używają trynitarnej liczby mnogiej również w odniesieniu do Wcielenia: „wcieliliśmy się”. Wyrażenia te „są nie do przyjęcia i należy unikać ich rozpowszechniania, ponieważ mogą być łatwo interpretowane w sposób sprzeczny z wiarą katolicką”, biorąc pod uwagę, że wcielił się tylko Syn Boży. Sam Genovese wyjaśnia to w późniejszych pismach.
Prefekt watykańskiej dykasterii odnosi się również do słów, które w wizjach Genovese odnoszą się do diabła. Trzeba je interpretować jako świadectwo tego, że Bóg nigdy nie zapomina o swym umiłowanym stworzeniu, nawet jeśli dobrowolnie i ostatecznie odwróciło się od Niego. Kard. Fernández dodaje ponadto, że wszystkie przyszłe wizje muszą zostać poddane ocenie biskupa w dialogu z dykasterią.
Wpisując się w kontekst wielkiej historii powszechnej, oczekiwanie na bliskie narodziny Mesjasza odzwierciedla prozaiczność ludzkich losów, zwłaszcza sytuacji matek spodziewających się narodzin swoich dzieci. Syn poczęty z dotąd niepłodnych i już sędziwych rodziców, Zachariasza i Elżbiety, został dany przez samego Boga.
Czytanie z Księgi proroka Micheasza ukonkretnia mesjańskie oczekiwania i zapowiedzi rozproszone w całym Starym Testamencie. Na wiele stuleci przed narodzinami Jezusa Chrystusa prorok wskazuje na Betlejem jako miejsce, skąd wyjdzie „Ten, który będzie władał w Izraelu, a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności”. „Władanie w Izraelu” zapowiada radykalne wejście Boga w historię, z jej uwarunkowaniami kulturowymi, religijnymi, społecznymi i politycznymi. „Pochodzenie Jego od początku” wskazuje na prawdziwą tożsamość Mesjasza i stanowi subtelną intuicję tajemnicy Boga Trójjedynego. Betlejem było jednym z najmniejszych miast na terytorium Judei, a bliskość Jerozolimy jeszcze bardziej pomniejszała jego rolę i znaczenie. A jednak to właśnie Betlejem zostało wybrane przez Boga jako miejsce, w którym dokonało się przejście od nadziei starotestamentowej do nadziei chrześcijańskiej. Narodziny Jezusa w Betlejem potwierdzają, że wszystko dzieje się tak, jak zapowiadało Pismo, a jednocześnie przekraczają wszystko, czego się spodziewano.
Wspólnota akademicka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z głębokim bólem informuje, że w wieku 96 lat odszedł do Domu Ojca wieloletni rektor naszej uczelni Ksiądz Profesor Adam Kubiś.
W Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie ks. prof. Adam Kubiś pełnił przez trzy kadencje funkcję prorektora (1982–1991), a w latach 1992–1998 (dwie kadencje) piastował stanowisko rektora. Zawsze aktywnie uczestniczył w życiu Papieskiej Akademii Teologicznej, obecnie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, który wiele zawdzięcza Księdzu Profesorowi, którego cała działalność kapłańska, naukowa, dydaktyczna i organizacyjna jest nie do przecenienia.
Ustawa ustanawiająca Wigilię dniem wolnym od pracy w ogóle nie dotyczy tego roku; jest trochę czasu na ewentualne rozstrzygnięcie wątpliwości - powiedział w poniedziałek prezydent Andrzej Duda.
Nowela, w myśl której od 2025 r. Wigilia będzie dniem wolnym od pracy, czeka na podpis prezydenta. Prezydent Andrzej Duda pytany w RMF FM, czy podpisze ustawę, podkreślił, że odbył spotkanie ze stroną społeczną, podczas którego zgłoszono szereg zastrzeżeń. Jak tłumaczył, głosy popierające ustawę, jak i te będące przeciwko niej podzieliły się prawie po równo.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.