Reklama

Niedziela Łódzka

Sztuka miłością do Boga

Niedziela łódzka 50/2012, str. 6-7

[ TEMATY ]

muzyka

kultura

Henryk Tomczyk

Koncert kwartetu „Cellissime” cechowała doskonała współpraca instrumentalistów

Koncert kwartetu „Cellissime” cechowała doskonała współpraca instrumentalistów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ponad trzydzieści wydarzeń znalazło się w programie XVI Międzynarodowego Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej, który w listopadzie odbył się w Łodzi. Wystąpili artyści z szesnastu krajów, a festiwalowe ramy objęły niedzielną liturgię, koncerty, przedstawienia, wystawy oraz wykład. Motywem przewodnim Festiwalu były słowa z „Notatek o melodii rzeczy” Rainera Marii Rilkego - „Sztuka jest rozleglejszą, śmielszą odmianą miłości. Jest miłością do Boga”. Tegoroczne łódzkie święto sztuki zbiegło się z jubileuszem

25-lecia istnienia Teatru Logos. Twórca i dyrektor Logosu ks. prał. Waldemar Sondka jest także pomysłodawcą i animatorem Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncerty, spektakle, wernisaże...

Reklama

Z koncertami i recitalami wystąpili m.in.: zespół „Eternal Voyage”, Jan Garbarek, Jan Trebunia-Tutka z zespołem, Anna Szałapak, Alexander i Konstantin Waldigeroff, Stanisława Celińska, Wiktoria Szubelak, kwartet wiolonczelowy „Cellissime” oraz Rebekka Bakken. Zabrzmiała także muzyka gospel, jazz i muzyka cerkiewna. Wśród propozycji scenicznych znalazły się spektakle Teatru Współczesnego i Powszechnego z Warszawy, grupy teatralnej „Yasetamam” z Iranu, Sceny Plastycznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Teatru Banialuka z Bielska-Białej, wrocławskiego Teatru Sztuk. Polski Teatr Tańca Balet Poznański przedstawił „Desert” na podstawie „Małego księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. W festiwalowy nurt teatralny wpisały się również: „Ukrainność” - projekt sceniczny z udziałem artystów z Polski i Ukrainy, Jednoosobowy Teatr Poezji Ireny Jun oraz „Salome” Richarda Straussa z Opery Bałtyckiej. Teatr Logos wystawił dwa spektakle - „Medytację na temat sakramentu małżeństwa przechodzącą chwilami w dramat” wg „Przed sklepem jubilera” Karola Wojtyły - adaptacja i reżyseria Marka Kasprzyka oraz „Rzeczy” wg Rainera Marii Rilkego - reżyseria Bogusława Kierca. W Galerii Europejskiego Centrum Kultury LOGOS bp Adam Lepa otworzył wystawę grafik dedykowanych Logosowi w ciągu dwudziestopięciolecia jego działalności, a w Centralnym Muzeum Włókiennictwa odbył się wernisaż malarstwa Wernera Lubosa. Prof. Marek Dyżewski z Wrocławia uczcił 25. urodziny Logosu wykładem zatytułowanym „«Magnificat» w muzyce Jana Sebastiana Bacha”.

Bogaty program stworzył publiczności możliwość obcowania z różnorodnymi dokonaniami artystycznymi. Satysfakcjonowały one wszystkich widzów, bowiem każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Stąd też Festiwal wzbudził wielkie zainteresowanie łodzian, którzy szczelnie wypełniali miejsca festiwalowych wydarzeń, m.in.: sanktuarium Matki Boskiej Zwycięskiej, kościół środowisk twórczych, bazylikę archikatedralną, salę Logosu, widownię Teatru Powszechnego i Muzycznego, pomieszczenia Opus Film. Interdyscyplinarny charakter Festiwalu to jego niezaprzeczalny atut.

Wszystkim festiwalowym wydarzeniom towarzyszyło gorące przyjęcie. Wykład, występy muzyków, przedstawienia teatralne, wernisaże dostarczały publiczności wielu duchowych przeżyć. Koncerty odznaczały się maestrią wykonawczą, a spektakle przemyślaną reżyserią, ciekawymi rozwiązaniami scenograficznymi, czystością sytuacji scenicznych i dobrym aktorstwem.

Reklama

Prof. Marek Dyżewski podkreślił, że „Magnificat” Jana Sebastiana Bacha odznacza się wyjątkową zwięzłością, kondensacją materiału muzycznego, którą można nazwać pierwszą postacią minimalizmu muzycznego. Żadna z części tego dzieła nie trwa dłużej niż dwie minuty i kilkadziesiąt sekund. Mówca zwrócił uwagę na podniosły charakter części chóralnych i nastrojowe części solowe, a zwłaszcza na arię „Quia respexit”. Ważna jest tu postać linii melodycznej, która nieustannie opada w dół imitując uniżoność, pokorę „służebnicy Pana”. Jest to przykład obrazu dźwiękowego będącego odbiciem mistrzowskiego opanowania przez Bacha tajemnic retoryki muzycznej. Nasycony erudycją wykład był jednym z ciekawszych wydarzeń Festiwalu.

Prace malarskie Wernera Lubosa można by nazwać poetycką abstrakcją, w której można odnaleźć elementy oszczędnej figuratywności. To obrazy skłaniające do zadumy, refleksji, medytacji. Witraże wykonane według projektów prof. Lubosa ozdabiają kilkanaście polskich kościołów i kaplic.

Eucharystia dziękczynna

Liturgicznym zwieńczeniem Festiwalu (18 listopada) była Msza św., której przewodniczył abp Marek Jędraszewski, metropolita łódzki.

- Przykazanie miłości, które pozostawił nam Chrystus, jest wezwaniem, by miłować bliźnich. (…) Nasz los, nasze życie i przemijanie polegają właśnie na tym, aby ciągle na nowo, każdego dnia zbierać słowa Chrystusa, które być może zostały przez nas porzucone, zapomniane, odtrącone, uznane za przestarzałe, nieaktualne. Należy odnaleźć te słowa i sprawić, by prawdziwie żyły w nas i jak najlepiej przygotowały nas na tę chwilę, kiedy On będzie decydował o losie całego świata, wszystkich ludzi, a także naszym - tymi słowami Ksiądz Arcybiskup zakończył homilię skierowaną do uczestników Festiwalu zgromadzonych w kościele środowisk twórczych.

Wieczorem abp Marek Jędraszewski gościł w kościele Matki Boskiej Zwycięskiej, gdzie wysłuchał recitalu Rebekki Bakken, która zaśpiewała norweskie utwory ludowe i pieśni religijne. Koncert z udziałem wojewody łódzkiego Jolanty Chełmińskiej, prezydenta miasta Hanny Zdanowskiej i wicemarszałka województwa łódzkiego Doroty Ryl zakończył Festiwal.

Do ks. prał. Waldemara Sondki, a także jego współpracowników należy skierować słowa uznania i serdecznego podziękowania za trud zorganizowania XVI Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej. Bóg zapłać.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wznieść serca ku Najwyższemu

Niedziela podlaska 47/2012, str. 7

[ TEMATY ]

wywiad

muzyka

organista

Agnieszka Bolewska-Iwaniuk

Trzeba dążyć coraz to bardziej do doskonałości, perfekcjonizmu – uważa Jakub Plas

Trzeba dążyć coraz to bardziej do doskonałości, perfekcjonizmu – uważa Jakub Plas
MAREK SOBISZ: - Obecnie pracuje Pan jako organista w parafii dziekańskiej w Siemiatyczach. Skąd u Pana zamiłowanie do muzyki kościelnej?
CZYTAJ DALEJ

Prof. Bańka: za kilka lat kwitnące będą te parafie, które funkcjonują w sposób synodalny

2025-07-14 07:24

[ TEMATY ]

synod

Logo Synodu

Za kilka lat kwitnące będą te parafie, które funkcjonują w sposób synodalny - powiedział PAP świecki reprezentant Europy na synod o synodalności prof. Aleksander Bańka. Chodzi m.in. o tworzenie rad parafialnych złożonych z ludzi świeckich oraz aktywizowanie kobiet w Kościele - podkreślił.

Sekretariat Generalny Synodu Biskupów opublikował Wytyczne dotyczące aktualnej fazy wdrażania postanowień Synodu o synodalności "Ku Kościołowi synodalnemu: komunia, uczestnictwo i misja", który rozpoczął się w Kościele w październiku 2021 r. i zakończył w październiku 2024 r.
CZYTAJ DALEJ

"Nasi chłopcy" z... Wehrmachtu?! Oburzająca wystawa w Gdańsku

2025-07-14 13:24

[ TEMATY ]

wystawa

Gdańsk

Post FB Muzeum II Wojny Światowej

‘Nasi chłopcy’. Wystawa o przemilczanej historii. To opowieść o pokoleniach dorastających w cieniu przemilczeń, o potomkach, którzy próbują dziś zrozumieć decyzje swoich dziadków i pradziadków” - w taki sposób miasto Gdańsk reklamuje ekspozycję poświęconą służbie mieszkańców Pomorza w armii niemieckiej w czasie II wojny światowej. Informacje o wystawie, która „nie ocenia, lecz tłumaczy” wywołały potężne oburzenie w sieci. „To jawna realizacja niemieckiej narracji, a prowadzą ją przecież instytucje, które powinny strzec polskiej pamięci historycznej” — napisał na X Mariusz Błaszczak, były szef MON.

"Ekspozycja opowiada o losach dziesiątek tysięcy mieszkańców Pomorza, którzy – najczęściej pod przymusem – zostali wcieleni do armii III Rzeszy. To historia bliska, losy naszych sąsiadów, krewnych, przodków. Tytułowi „nasi chłopcy” to nie metafora – to świadome nawiązanie do terminu, jakim określano w trakcie wojny, będących w podobnej sytuacji Luksemburczyków („Ons Jongen”)" — czytamy na stronie Gdansk.pl, w artykule zapowiadającym wystawę „Nasi chłopcy”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję