Reklama

Niedziela Małopolska

Kraków

20 lat Festiwalu Muzyki Polskiej

    Już 13 lipca w Krakowie rozpoczyna się 20. jubileuszowa edycja Festiwalu Muzyki Polskiej.

MFS

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

    Trzy weekendy, siedem koncertów z muzyką polską od średniowiecza aż po czasy najnowsze. W programie m.in. skarby muzyki śląskiej z XIV i XV wieku, żydowskie mazurki, utwory Fryderyka Chopina i Jana A.P. Kaczmarka w akordeonowych transkrypcjach oraz odkryta na nowo opera Philaenis Romana Statkowskiego. Wśród wykonawców najlepsze zespoły: ensemble Peregrina, Motion Trio, Sinfonietta Cracovia i wybitni soliści: Izabela Matuła, Krzysztof Szumański i Ben Goldscheider. Wszystko, co najlepsze w muzyce polskiej, czeka nas od 13 do 28 lipca tylko w Krakowie!

    Jubileuszową edycję otworzy 13 lipca ceniony na całym świecie, założony w Bazylei ensemble Peregrina pod kierunkiem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Specjalizujące się w wykonawstwie historycznym artystki Peregriny zaprezentują w Bazylice o. Jezuitów program zatytułowany Silesia, na który złożą się utwory dawnych mistrzów ze źródeł śląskich XIV i XV wieku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

    14 lipca w samym sercu Kazimierza, w pięknych wnętrzach Synagogi Tempel rozbrzmiewać będą żydowskie mazurki autorstwa m.in. Marii Szymanowskiej, Edwarda Wolffa czy Władysława Szpilmana, które zaprezentuje wszechstronny pianista Marek Bracha, współzałożyciel festiwalu WarszeMuzik.

Reklama

    19 lipca, podczas koncertu w Radiu Kraków, świętować będziemy aż dwa jubileusze – obok 20-lecia FMP także i 30-lecie orkiestry Sinfonietta Cracovia. W programie kompozycje Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, a także prawykonanie kompozycji Marcela Chyrzyńskiego – Ukiyo-e Nr 6, inspirowanej japońskimi drzeworytami. Wybór kompozycji jest nieprzypadkowy, bowiem w tym roku obchodzimy 100. rocznicę urodzin prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, kompozytorki związanej z Krakowem i wieloletniej rektor Akademii Muzycznej. Z kolei utwory Brittena i Lutosławskiego łączy postać wybitnego angielskiego tenora Petera Pearsa. W 1963 roku Lutosławski skomponował Paroles tissées (Słowa tkane), które dedykował właśnie Peterowi Pearsowi, partnerowi Brittena i głównemu wykonawcy Brittenowskich utworów wokalnych. Obu artystów Lutosławski poznał dwa lata wcześniej na festiwalu Warszawska Jesień. Krakowską orkiestrę poprowadzi Katarzyna Tomala-Jedynak, a solistami będą ceniony tenor Wojciech Parchem i odnoszący triumfy w salach koncertowych Europy, brytyjski wirtuoz waltorni Ben Goldscheider.

    20 lipca należeć będzie do prawdziwych ulubieńców publiczności, jednego z najsłynniejszych zespołu akordeonowych na świecie – Motion Trio, które wystąpi w Nowohuckim Centrum Kultury. W programie Motion Trio alla polacca usłyszymy specjalnie wyselekcjonowaną na tę okazję muzykę polską w transkrypcjach i aranżacjach na trzy akordeony autorstwa m.in. Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara czy Grażyny Bacewicz, utwór Jerzego Maksymiuka napisany specjalnie dla zespołu oraz kompozycje zdobywcy Oscara, Jana A. P. Kaczmarka. Nie zabraknie też prawykonań, jak Accordion Fanfare autorstwa lidera grupy, Janusza Wojtarowicza.

Reklama

    Tradycyjnie, jak co roku, zapraszamy też na recitale do Auli Collegium Novum UJ, gdzie wystąpią młodzi laureaci renomowanych konkursów instrumentalnych. Najpierw utalentowana węgierska skrzypaczka Júlia Pusker, laureatka V nagrody w Konkursie Muzycznym Królowej Elżbiety Belgijskiej, która 21 lipca zaprezentuje utwory polskich i węgierskich kompozytorów: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Beli Bartóka, Zoltána Kodály’a czy Jenő Hubaya. Artystce towarzyszyć przy fortepianie będzie Grzegorz Skrobiński. Polsko-węgierski koncert to także kolejny owoc partnerskiej współpracy z budapeszteńskim Cziffra Festival. Z kolei 26 lipca w ramach cyklu „Festum Iuventutis – Festiwal Młodych” wystąpi bułgarski pianista Georgi Vasilev, zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej. 24-letni wirtuoz, obok miniatur Fryderyka Chopina, przedstawi m.in. Studium 18a na lewą rękę według Etiudy op. 10 nr 9 F. Chopina, a także utwory Karola Kurpińskiego, Aleksandra Tansmana czy Kazimierza Serockiego.

    Jubileuszową edycję FMP zakończy 28 lipca w Filharmonii Krakowskiej prawykonanie opery Philaenis Romana Statkowskiego. Zapomniane dzieło z 1897 roku, osadzone w realiach starożytnej Grecji, usłyszymy w nowej instrumentacji autorstwa Krzysztofa Słowińskiego. Imię głównej bohaterki pochodzi z epigramatu rzymskiego poety Marcjalisa, do którego pod koniec XIX wieku nawiązał autor libretta Hermann Erler. Opera Statkowskiego wystawiona została dopiero w 1903 roku, po tym jak kompozytor otrzymał za nią I nagrodę na międzynarodowym konkursie kompozytorskim w Londynie. W tytułową rolę wcieli się występująca na scenach całej Europy sopranistka Izabela Matuła, której partnerować będzie ceniony bas-baryton Krzysztof Szumański, w pozostałych rolach m.in. Ilona Krzywicka i Hubert Walawski. Chór i Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Krzysztof Słowiński.

    Organizatorem Festiwalu Muzyki Polskiej jest Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, więcej szczegółów na ich stronie: https://www.fmp.org.pl/

2024-07-08 23:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Synod: zakończyła się debata nad fundamentami synodalności

2024-10-05 18:28

[ TEMATY ]

synod

papież Franciszek

Vatican Media

Dobiega końca pierwszy tydzień drugiej sesji synodu o synodalności. Dziś obradowano tylko rano. Odbyły się spotkania w małych grupach. Przygotowywano sprawozdania z dyskusji nad pierwszą sekcją tematyczną (modułem), dotyczącą fundamentu synodalności. Wskazano w nich na zagadnienia, które powinny się znaleźć w dokumencie końcowym synodu. Dziś w obradach uczestniczyło 340 osób.

Jak poinformowano na briefingu prasowym, sekretarz generalny synodu kard. Mario Grech zaproponował ojcom i matkom synodalnym podjęcie dialogu z grupami roboczymi, które na polecenie Papieża przeanalizowały wybrane problemy z pierwszej części procesu synodalnego. Uczestnicy synodu przystali na tę propozycję, opowiedziało się za tym 265 osób. W konsekwencji na 18 października przewidziano spotkanie koordynatorów grup roboczych z uczestnikami synodu.
CZYTAJ DALEJ

Pierwszy kartuz

Święty Brunon – założyciel zakonu kartuzów, jednego z najsurowszych zakonów istniejących do dziś w Kościele, wybrał charyzmat milczenia, samotności i ciszy.

O zakonie kartuzów usłyszeliśmy zapewne dzięki filmowi Wielka cisza. Kim był jego założyciel? Brunon urodził się w Kolonii i pochodził ze znamienitej rodziny. Uczył się m.in. w szkole katedralnej w Reims, a także w Tours. Około 1055 r. przyjął święcenia kapłańskie. Rok później biskup Reims – Manasses I powołał Brunona, aby prowadził tam szkołę katedralną. Trwało to ok. 20 lat (1056-75). Wychował wielu wybitnych mężów owych czasów. W 1080 r. zaproponowano mu biskupstwo, nie przyjął jednak tej godności. Udał się do opactwa cystersów w Seche-Fontaine, by poddać się kierownictwu św. Roberta. Po pewnym czasie opuścił klasztor i w towarzystwie ośmiu uczniów udał się do Grenoble. Tam św. Hugo przyjął swojego mistrza z wielką radością i jako biskup oddał mu w posiadanie pustelnię, zwaną Kartuzją. Tutaj w 1084 r. Brunon urządził klasztor, zbudowany też został skromny kościółek. Klasztor niebawem tak się rozrósł, że otrzymał nazwę „Wielkiej Kartuzji” (La Grande Chartreuse). W 1090 r. Brunon został wezwany do Rzymu przez swojego dawnego ucznia – papieża bł. Urbana II na doradcę. Zabrał ze sobą kilku towarzyszy i zamieszkał z nimi przy kościele św. Cyriaka. Wkrótce, w 1092 r., w Kalabrii założył nową kartuzję, a w pobliskim San Stefano in Bosco Bruno stworzył jej filię. Tam zmarł. Kartuzję w Serra San Bruno odwiedził w 1984 r. św. Jan Paweł II. Uczynił to również Benedykt XVI 9 października 2011 r. W słowie do kartuzów podkreślił wówczas znaczenie charyzmatu milczenia we współczesnym świecie. Charyzmat kartuzji – powiedział – sprawia, że „człowiek wycofując się ze świata, poniekąd «eksponuje się» na rzeczywistość w swej nagości, eksponuje się na tę pozorną pustkę, aby doświadczyć Pełni, obecności Boga, Rzeczywistości najbardziej realnej, jaka istnieje, i która wykracza poza wymiar zmysłowy”.
CZYTAJ DALEJ

Papież na „Anioł Pański”: miłość jest wymagająca, ale daje prawdziwe szczęście

2024-10-06 12:33

[ TEMATY ]

Anioł Pański

papież Franciszek

PAP/EPA/MASSIMO PERCOSSI

Choć miłość jest wymagająca, to daje prawdziwe szczęście - mówił o tym papież Franciszek w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Anioł Pański”. Odmówił ją z wiernymi zgromadzonymi na placu św. Piotra w Watykanie.

Ojciec Święty przypomniał, że „w czasach Jezusa sytuacja kobiety w małżeństwie była bardzo niekorzystna w porównaniu z sytuacją mężczyzny; mąż mógł wypędzić, oddalić żonę, nawet z błahych powodów, a było to usprawiedliwiane legalistycznymi interpretacjami Pisma” Świętego. Jezus natomiast przypomina, że „wolą Stwórcy było, aby mężczyzna i kobieta byli równi pod względem godności i uzupełniali się w różnorodności, aby mogli być dla siebie nawzajem pomocą, towarzystwem, a zarazem bodźcem i zachętą do wzrastania”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję