Reklama

Kościół

Reprezentanci diecezji bydgoskiej docenieni podczas festiwalu „Surrexit Vere”

Hubert Basiński, organista parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Bydgoszczy, Chór Semper Fidei z Nakła nad Notecią (dyrygent: Mirosława Maison), Chór Auxilium Christianorum z Niemcza (dyrygent: Natasza Nowosadko) zostali docenieni podczas III Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Chóralnej „Surrexit Vere”, jaki odbywał się we Włocławku.

[ TEMATY ]

muzyka

konkurs

nagroda

chór

Organizatorzy/diecezja.bydgoszcz.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal ma na celu propagowanie organowej i chóralnej muzyki sakralnej, a w szczególności muzyki liturgicznego okresu wielkanocnego, improwizacji organowej, gry liturgicznej oraz podnoszenie poziomu artystycznego muzyków i zespołów chóralnych.

W ramach festiwalu odbyły się dwa konkursy - organowego akompaniamentu liturgicznego, muzyki chóralnej oraz towarzyszące koncerty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W pierwszym dniu trzynastu organistów, podzielonych na dwie kategorie (studium organistowskie lub szkoła muzyczna oraz studenci wydziałów instrumentalnych lub muzyki kościelnej), zasiadło przy kontuarze zabytkowych organów włocławskiej katedry, by zaprezentować umiejętności improwizacji i akompaniamentu liturgicznego. Zmagania oceniało jury: dr hab. Tomasza Orlow (przewodniczący), dr hab. Henryk Jan Botor, dr hab. Tomasz Głuchowski. Sekretarzem był dr Jarosław Ciechacki, a dialogi mszalne intonował ks. Maciej Kępczyński, dyrektor Studium Muzyki Kościelnej Diecezji Toruńskiej.

W kategorii pierwszej zwyciężył Gabriel Wojaczek. Drugie miejsce zajął Bartosz Wesołek, a trzecie. Hubert Basiński, organista parafii Niepokalanego Poczęcia NMP w Bydgoszczy. W kategorii drugiej pierwsze trzy miejsca zajęli Władysław Widłak, Michał Świderski i Piotr Arseniuk.

Podziel się cytatem

Reklama

W drugim dniu festiwalu, w kościele św. Stanisława BM zaprezentowało się dwanaście chórów, w tym dwa parafialne z diecezji bydgoskiej. Chór Auxilium Christianorum z Niemcza - pod dyrekcją Nataszy Nowosadko - zdobył „Srebrny dyplom”, a Chór Semper Fidei z Nakła nad Notecią - pod dyrekcją Mirosławy Maison - otrzymał „Brązowy dyplom”. - Zmagania konkursowe traktujemy jako pewne podsumowanie włożonej przez nas pracy. Tym bardziej cieszy nas, że nasze wykonanie zostało docenione przez jury. Był to czas pełen emocji, przepełniony wdzięcznością za to, że możemy być częścią tak wspaniałej chóralnej społeczności - powiedziała Natasza Nowosadko.

Grand Prix III ogólnopolskiego festiwalu zdobył Chór Dziecięcy Rubinki z PZSM im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy, prowadzony przez Agnieszkę Sowę. „Rubinki” otrzymały także nagrodę za najlepiej wykonany utwór wielkanocny „O, filii et filiae” Franciszka Liszta. W skład jury weszli: prof. dr hab. Janusz Stanecki (przewodniczący), prof. dr hab. Włodzimierz Siedlik oraz dr hab. Dariusz Zimnicki. Sekretarzem była dr Magdalena Filipska.

Ogłoszenie laureatów i wręczenie nagród miało miejsce w katedrze po Mszy św. sprawowanej przez biskupa Krzysztofa Wętkowskiego. Ksiądz Marcin Ziółkowski, wicedyrektor Diecezjalnego Studium Organistowskiego, a zarazem seminaryjny wykładowca, zwracając się do uczestników festiwalu, mówił w czasie homilii: „jak to dobrze, że jesteście!”. - Jakże niezbędna jest wasza posługa muzyce sakralnej. Tej, którą przepisy Kościoła nieco oschle nazywają integralną częścią liturgii. Jak gdyby w obawie przed powiedzeniem wprost: w Kościele rzymskokatolickim muzyka jest liturgią - mówił.

Reklama

Skoro odnowa Kościoła - jak dodał ks. Marcin Ziółkowski - ma nadejść przez liturgię, to każdy z uczestników festiwali ma wielkie zadanie do wykonania. - Niech wszystko, co gramy, śpiewamy, komponujemy, służy temu dziełu. Jak potrafimy tchnąć życie w muzyczny zapis na pięciolinii, tak - zasłuchani w głos Dobrego Pasterza - przyczyniajmy się do odnowy ducha w naszych wspólnotach - zaznaczył.

Podczas Mszy św. akompaniowali najlepsi organiści, a wskazane przez jury chóry wykonały pieśni. Funkcję kantora pełnił ks. Łukasz Kucharski, dyrektor Studium Organistowskiego w Bydgoszczy oraz kantor Katedry św. Marcina i Mikołaja w grodzie nad Brdą.

Nagrody dla laureatów konkursu organowego ufundowali biskupi: Krzysztof Wętkowski (za pierwsze miejsca), Wiesław Śmigiel (za drugie miejsca), Krzysztof Włodarczyk (za trzecie miejsce). Grand Prix ufundował Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, wyróżnienia za najlepiej wykonany utwór wielkanocny oraz utwór polskiego kompozytora - Marek Wojtkowski, prezydent Włocławka, a nagrodę dla najlepszego dyrygenta - prof. dr hab. Mariusz Mróz, dyrektor festiwalu.

Organizatorami III Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Chóralnej „Surrexit Vere” byli: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydział Dyrygentury, Jazzu, Muzyki Kościelnej i Edukacji Muzycznej, Katedra Muzyki Kościelnej, Kuria Diecezjalna we Włocławku, Parafia pw. Św. Stanisława Biskupa Męczennika we Włocławku, Miasto Włocławek oraz Oddział Kujawsko-Pomorski Polskiego Związku Chórów i Orkiestr w Bydgoszczy.

2024-04-22 11:37

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

I masz babo placek

Stoły wielkanocne posprzątane, wszystko, co w lany poniedziałek zostało zmoczone, już wyschło, a tu przychodzi pisać o takiej płycie. No bo niby kiedy?

Ryszard Wojciul to muzyczna niespokojna dusza. Trochę w nim jazzu, trochę muzyki świata, poezji, a nad wszystkim dominują umiłowanie piękna i wrażliwość. Kiedy ponad 10 lat temu wydał album O duszo wszelka. Pieśni wielkopostne, pokazał, że nie ma tematyki, która nie poddaje się twórczej translacji na współczesny język muzyki otwartej na nowe brzmienia, tak jak otwieramy okna, by wpuścić odrobinę świeżego, wiosennego powietrza. Ważne, że Wojciul zawsze – jak to mówią po prawej stronie nadwiślanej Warszawy i okolicach Powiśla – trzyma fason. Nie idzie na skróty, nie tworzy fraz wpisanych tak samo w kalendarz liturgiczny i komercyjny koniunkturalizm. On nadaje temu szlachetny rys sztuki, tej przez duże S. Nie inaczej jest teraz. I już spieszę wytłumaczyć się z pewnej rozterki. Kiedy przed 2 tygodniami pisałem tekst, siedząc okrakiem między fenomenem Wielkiego Tygodnia, gdzie z jednej strony Triduum Paschalne, judaszowa zdrada, śmierć Chrystusa, a z drugiej – radość z Jego zmartwychwstania, jednym słowem: pomieszanie nastrojów i emocji, trzymałem w ręku album Zorza prześliczna wynika. Pieśni wielkanocne. Zadawałem sobie wtedy pytanie: kiedy o nim napisać? Jak ma nas cieszyć w Wielki Piątek, kiedy czas skłania nas ku żałobie i smutkowi? No i wreszcie: kiedy faktycznie jest ten czas, w którym ta muzyka powinna gościć w naszych odtwarzaczach i sercach? Skąd ten dylemat? Otóż płyta zawiera pieśni wielkanocne. A jest to zasób tak samo imponujący, co jednocześnie mało znany. O ile kolędy żyją w porywach niecałe 2 miesiące, pieśni wielkopostne 40 dni, a muzyka pasyjna de facto kilka dni, o tyle te wykonywano tylko w Wielką Niedzielę i Poniedziałek Wielkanocny. A jest to wspaniały zabytek polskiej kultury. Mało kto wie, że utwory te leżą u początków piśmiennictwa w języku polskim, przyjmuje się wręcz, że najwcześniejszym zachowanym przekazem wielkanocnej pieśni religijnej w języku polskim jest żywotny do dnia dzisiejszego utwór Chrystus zmartwychwstał jest. Tu spieszę wyjaśnić, że pierwotna wersja brzmiała Krystus z martwych wstał je, a sama pieśń pochodzi sprzed 1365 r. i jest najstarszym znanym zapisem polskiego tekstu poetyckiego. Formalnie utwór został zapisany przez Świętosława z Wilkowa w Graduale płockim (Graduale plocense), a ile lat, dekad wcześniej powstał – nie wiemy. Jak żartuje się w muzycznej branży: nie zachowały się nagrania z tamtego czasu. Oczywiście, nie mogło go i tutaj zabraknąć. Do nagrania płyty Ryszard Wojciul zaprosił wybitne postaci polskiej muzyki, artystów wpisanych w nurt poszukujący, swobodnie poruszających się między stylami i gatunkami, jak choćby śpiewających: Grażynę Auguścik, Dorotę Miśkiewicz, Iwonę Loranc, Bartosza Szymoniaka, Jacka Hałasa plus kwartet wokalny Il Canto. Do tego grają nam mistrzowie tacy jak: Maria Pomianowska, Joachim Mencel, Wojciech Lubertowicz, Marcin Olak, Maciej Szczyciński oraz Krzysztof Szmańda. Szef przedsięwzięcia odpowiada za saksofony, klarnety, elektronikę, aranżacje i kompozycje. Uff!
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Prokuratura nie chce ścigać aborcyjnej „przychodni” w Warszawie

2025-05-30 13:34

[ TEMATY ]

aborcja

Prokuratura Rejonowa Warszawa - Śródmieście odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie działalności aborcyjnej „przychodni” Abotak.

Zawiadomienie w tej sprawie złożył Instytut Ordo Iuris wskazując na możliwość popełnienia przestępstw wykonywania aborcji z naruszeniem przepisów ustawy oraz wprowadzania do obrotu „produktu leczniczego” (tabletek wczesnoporonnych) bez zezwolenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję