Reklama

Parafian portret własny

Niedziela warszawska 9/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Andrzej Tarwid: - Jaka jest specyfika warszawskich parafii rzymskokatolickich?

Prof. Elżbieta Firlit: - Jest ona związana ze swoistym kontekstem społeczno-kulturowym, w jakim te parafie działają. To kontekst stołecznego miasta, które zajmuje szczególne miejsce na mapie politycznej, społecznej, kulturowej, naukowej, gospodarczej tak Polski, jak i Europy. Społeczna struktura mieszkańców Warszawy, wielkie rozwarstwienie, bardzo szybkie tempo życia i pracy, duża mobilność, a równocześnie anonimowość stawiają przed warszawskimi parafiami duże i często trudne wymagania duszpasterskie i organizacyjne.

- W artykule „Zróżnicowanie więzi parafialnej w Archidiecezji Warszawskiej” pisze Pani: „..można powiedzieć, że ludność archidiecezji warszawskiej jest prawie idealnie podzielona w zakresie emocjonalnego związku z parafią na trzy równe części - silnie związanych, słabo związanych oraz zupełnie niezwiązanych z parafią...”. Z czego wynika taki podział i co jest jego przyczyną?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Rzeczywiście, taki wynik przyniosły badania zrealizowane przez Ośrodek Sondaży Społecznych OPINIA w 2006 r. na reprezentatywnej próbie mieszkańców archidiecezji warszawskiej. Najniższy wskaźnik autoidentyfikacji ludności świeckiej z parafią występuje w archidiecezji warszawskiej. Mamy tu również relatywnie najwięcej osób, które w ogóle nie czują się związane z parafią. Przyczyna wydaje się tkwić w czynnikach środowiskowych. Wysoki stopień urbanizacji, bogata infrastruktura kulturalna, pluralizm wartości i postaw, duże indywidualne możliwości wyboru różnych stylów życia i grup odniesienia oraz generalnie duża mobilność społeczna - to niektóre cechy sprzyjające tworzeniu się innego rodzaju więzi społecznych niż te charakterystyczne dla parafii terytorialnych. W odniesieniu do parafii stołecznych należy zwrócić też uwagę na rozbieżność między parafią przynależności administracyjnej a parafią (lub kościołem) z wyboru.

- Jakie cechy sprzyjają autoidentyfikacji z parafią?

- Głęboka wiara i systematyczne praktyki religijne, a także wiek, sytuacja materialna - zdecydowanie częściej o silnej identyfikacji z parafią mówią ludzie biedni niż bogaci, wykształcenie - silna identyfikacja z parafią występuje relatywnie najczęściej wśród osób z wykształceniem podstawowym, a najrzadziej u osób z wykształceniem pomaturalnym. Ważnym czynnikiem jest również miejsce zamieszkania, najczęściej silna identyfikacja z parafią ma miejsce na wsi.

- „Parafianie wiejscy w archidiecezji warszawskiej są znacznie bardziej proparafialni niż ich odpowiednicy z podwarszawskich miast oraz z Warszawy”. Z czego wynika ta różnica?

- W świadomości większości mieszkańców wsi parafia jest instytucją ważną zarówno w wymiarze religijnym, jak i społecznym, jest integralnie związana z małą ojczyzną.

- Dlaczego większość ludzi świeckich nie jest zainteresowana partycypacją w strukturach i decyzjach parafialnych?

- „Oczywistością” kulturową w polskim kontekście jest dominująca i czynna rola duchownych w parafii przy zachowaniu bierności świeckich. Przeświadczenie o słuszności takiej sytuacji występuje zarówno u większości księży, jak i świeckich. Przyczyny takiego stanu rzeczy można wyjaśniać odwołując się do mechanizmów socjalizacji, procesu uczenia się ról społecznych, kontekstu społeczno-kulturowego, zaszłości historycznych. W przeprowadzonych badaniach zagadnienie partycypacji osób świeckich w decyzjach dotyczących parafii jako wspólnoty wiernych zostało zaledwie zasygnalizowane przez dwa pytania. Interesujący jest relatywnie wysoki odsetek - 25,7% mieszkańców archidiecezji warszawskiej, którzy chcieliby mieć wpływ na życie swoich parafii. Powiedziałabym, że problemem nie jest to, że 54,6% (łącznie: „raczej nie” i „zdecydowanie nie”) archidiecezjan warszawskich nie zamierza włączyć się w sprawy parafialne, lecz właściwe spożytkowanie i rozwijanie kapitału społecznego związanego z ź ogółu mieszkańców archidiecezji, którzy chcą się angażować w życie i działalność parafii.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Podziękuję dziś Jezusowi za Jego mękę i zmartwychwstanie

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Piotr Drzewiecki

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 18-22.

Piątek, 27 września. Wspomnienie św. Wincentego à Paulo, prezbitera
CZYTAJ DALEJ

Papież: spotkanie z migrantem jest też spotkaniem z Bogiem

2024-09-27 10:04

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy

Ks. Jarosław Grabowski

Od września 2019 r. na placu św. Piotra stoi rzeźba przedstawiająca tratwę pełną migrantów

Od września 2019 r. na placu św. Piotra stoi rzeźba przedstawiająca tratwę pełną migrantów

Spotkanie z migrantem, podobnie jak z każdym bratem i siostrą w potrzebie, jest także spotkaniem z Chrystusem - stwierdził Ojciec Święty w Orędziu na 110. Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy, który jest obchodzony pojutrze - 29 września, a jego hasłem są słowa „Bóg idzie ze swoim ludem”.

29 września 2024 r.
CZYTAJ DALEJ

O. Ceyssens: wizyta papieża w Belgii „doda energii” społeczności katolickiej

2024-09-27 16:22

[ TEMATY ]

Belgia

Franciszek w Luksemburgu i Belgii

PAP/CIRO FUSCO / POOL

Papież Franciszek przebywa w Belgii, która stanowi drugi etap jego europejskiej podróży. Ojciec Walter Ceyssens, jezuita pracujący z młodzieżą, dzieli się swoimi nadziejami i oczekiwaniami związanymi z wizytą Ojca Świętego w tym kraju.

Papieska wizyta w Belgii jest krótka, ale bardzo intensywna. W jej programie oprócz spotkania z królem i premierem oraz miejscowym duchowieństwem znalazło się również spotkanie ze studentami i wykładowcami fakultetów Leuven i Louvain-la-Neuve, dwóch prestiżowych uniwersytetów katolickich w tym kraju.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję