Reklama

Wiara

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

- Na Całunie, oprócz wyraźnych śladów przypaleń powstałych w wyniku pożaru w 1532 r., widoczny jest negatyw obrazu owiniętego w niego ciała oraz plamy krwi, która po analizie okazała się prawdziwą krwią ludzką. Jest to mężczyzna, który otrzymał około 120 batów, na jego głowę nałożono hełm cierniowy, jego twarz jest opuchnięta od ciosów i upadków, jego ramiona dźwigały belkę będącą poprzeczką krzyża, jego nadgarstki i stopy zostały przebite gwoździami, na jego prawym boku jest rozległa rana z obfitym wyciekiem krwi i surowicy. Dzięki analizie medycznej obrazu znajdującego się na Całunie możemy zrekonstruować ostatnie godziny życia mężczyzny owiniętego w prześcieradło i wszystko zgadza się z tym, co jest opisane w Ewangeliach. To jest prawdziwy Całun Drogi Krzyżowej (Via Crucis). Dlatego narodził się tytuł Via Sindonis (sindon to po grecku płótno).

Czy Ewangelie mówią o Całunie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Z pewnością. Trzy Ewangelie synoptyczne mówią o zakupie prześcieradła (sindon) przez Józefa z Arymatei, wysokiego rangą członka Sanhedrynu, który miał odwagę poprosić Poncjusza Piłata o ciało Jezusa, aby zapewnić mu godny pochówek. Jan pisze, że Józef z Arymatei i Nikodem, też członek Sanhedrynu, owinęli ciało Jezusa w płótna i dodali wonności. Nikodem przyniósł ich trzydzieści kilogramów. Tak chowano osoby wysokiego szczebla, co w pełni potwierdza Całun. Na relikwii znajdują się ślady aloesu i mirry. Ponadto występuje wiele pyłków pochodzenia bliskowschodniego. Palinolog Marzia Boi zidentyfikowała pyłki pochodzące z roślin najczęściej używanych do produkcji drogich balsamów, stosowanych w starożytnych obrzędach pogrzebowych na Bliskim Wschodzie. Z tego powodu Boi stwierdza, że ciało człowieka owinięte w Całun potraktowano tak jak króla.

Ireneusz Kajdana

- Czy Całun był zwykłym prześcieradłem pogrzebowym, w które owijano ciała wszystkich zmarłych?

Dla skazanych na śmierć przez ukrzyżowanie nie stosowano tego rodzaju pochówku. Zwykle nikt nie miał odwagi zwrócić się do władz rzymskich o wydanie ciała, ujawniając się jako przyjaciel lub krewny przestępcy. Natomiast w tym przypadku, ukrzyżowany został owinięty nie w zwykłe prześcieradło, ale w bardzo cenną tkaninę tkaną w jodełkę. Tylko zamożna osoba, taka jak Józef z Arymatei, mogła sobie pozwolić na tak kosztowny zakup.

- A gdzie mógł kupić taką tkaninę?

W świątyni jerozolimskiej można było kupić bardzo cienkie tkaniny lniane, zwane bisiorem przeznaczone na szaty kapłanów. Takie cenne tkaniny pochodziły również z Indii. W Misznie, zbiorze tekstów ustnego prawa uzupełniającego Torę, czytamy, że w popołudnie Jom Kippur Najwyższy Kapłan ubrany był w szlachetny indyjski len. Jedno z tych cennych płócien dostępnych w Świątyni Jerozolimskiej mogło zostać wykorzystane do pochówku Jezusa. Genetyk z Uniwersytetu w Padwie, Gianni Barcaccia, zidentyfikował w próbkach Całunu zauważalne ślady DNA typowe dla populacji Indii (38,7%) i wyraźne ślady bliskowschodniego DNA (55,6%). DNA charakterystyczne dla Europy to tylko 5,7%.

Ireneusz Kajdana

Dla wielu podróż do Turynu i zobaczenie Całunu Turyńskiego jest spełnieniem marzeń

Dla wielu podróż do Turynu i zobaczenie Całunu Turyńskiego jest spełnieniem marzeń

Jak Całun trafił do Turynu?

Reklama

Według niektórych źródeł w Edessie, w południowo-wschodniej części dzisiejszej Turcji, przechowywane było Oblicze Chrystusa, cudownie „wydrukowane” przez niego samego na tkaninie. Następnie okaże się, że był to długi, złożony materiał, dlatego uzasadnione jest przypuszczenie, że rzeczywiście był to Całun. Ten święty obraz został przeniesiony do Konstantynopola w 944 r. Tutaj w 1204 r. krzyżowiec Robert de Clari widział Całun wystawiony w kościele Santa Maria delle Blachernae. Prawdopodobnie płótno to zostało zabrane i przewiezione do Francji przez Othona de la Roche. Prawnuczka tego krzyżowca poślubiła Geoffroya de Charny, który w połowie XIII w. przechowywał Całun w Lirey we Francji. Sto lat później jeden z jej potomków przekazał go dynastii Sabaudzkiej – władcy sabaudzcy przechowywali go w Chambéry do 1578 r., kiedy to przenieśli go do Turynu.

- Wszystko wydaje się wskazywać na autentyczność Całunu, jednak analiza metodą węgla 14 przeprowadzona w 1988 r. wskazała, że Całun powstał pomiędzy 1260 a 1390 rokiem po narodzeniu Chrystusa...

- Trzeba wyjaśnić, że róg, z którego pobrano fragment tkaniny do datowania, był zanieczyszczony i cerowany. Był to jeden z dwóch rogów, które ciągle dotykano palcami, aby rozwinąć Całun. W 2019 r. analiza statystyczna surowych danych testu radiowęglowego przeprowadzona przez francuskiego badacza Tristana Casabiancę wraz ze mną i dwoma profesorami z Uniwersytetu w Katanii, Benedetto Torrisi i Giuseppe Pernagallo, definitywnie obaliła ten rezultat, ponieważ użyte próbki były niejednorodne i niereprezentatywne dla całej tkaniny. Znaczące jest to, że rezultaty tych nowych badań opublikowano właśnie w „Archaeometry”, czasopiśmie tego samego Uniwersytetu Oksfordzkiego, gdzie mieści się jedno z trzech laboratoriów, które datowały Całun w 1988 r.

- Pozostaje zagadka: w jaki sposób ciało owinięte w prześcieradło mogło pozostawić po sobie ślad „fotograficzny”?

Reklama

Obraz ciała powstał wskutek żółknienia tkaniny na skutek degradacji lnu, który uległ utlenieniu i odwodnieniu. Nie został on wyprodukowany sztucznie. Najciekawsze eksperymenty z tym związane przeprowadzono w ENEA (włoska Krajowa Agencja Nowych Technologii, Energii i Zrównoważonego Rozwoju Gospodarczego) we Frascati (Rzym), gdzie podobne tkaniny lniane poddano naświetlaniu laserem ekscymerowym – urządzeniem emitującym promieniowanie ultrafioletowe o dużym natężeniu. Wyniki, porównane z obrazem z Całunu, wykazują interesujące podobieństwa i potwierdzają możliwość, że obraz powstał w wyniku kierunkowego promieniowania ultrafioletowego. Wizerunek znajdujący się na Całunie mógł powstać pod wpływem światła uwolnionego z ciała Chrystusa w chwili Zmartwychwstania.

- Dowiedziałem się, że w Rzymie Całun jest przedmiotem kursów uniwersyteckich…

- To prawda, Instytut Nauka i Wiara Papieskiego Uniwersytetu Regina Apostolorum organizuje co roku kurs umożliwiający uzyskanie dyplomu specjalizacji z Całunu, który można odbyć zdalnie, opcjonalnie w jednym z trzech języków: włoskim, angielskim, hiszpańskim. Koordynatorem kursu jest ks. Rafael Pascual LC. Program można znaleźć pod tym linkiem:

Zobacz

2024-03-28 22:00

Oceń: +28 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież wysyła dwa autokary z bezdomnymi do Turynu

[ TEMATY ]

papież

całun turyński

Franciszek

Monika Książek

Katedra Metropolitalna Św. Jana Chrzciciela w Turynie

Katedra Metropolitalna Św. Jana Chrzciciela w Turynie

Papież Franciszek sfinansował wyjazd dwóch autokarów z rzymskimi bezdomnymi do Turynu z okazji wystawienia słynnego Całunu. Poinformował o tym w rozmowie z włoskim dziennikiem „La Stampa“ jałmużnik papieski, abp. Konrad Krajewski. "Pielgrzymka bezdomnych jest jednym z etapów przygotowań do papieskiej wizyty w tym mieście, która odbędzie się 21-22 czerwca br." - zaznaczył jałmużnik papieski.

"Papież chce aby ubodzy Rzymu mogli jeszcze przed nim zobaczyć całun" - powiedział abp Krajewski. Całą podróż sfinansował Franciszek. Pierwsza grupa 50 bezdomnych wyruszyła do Turynu dzisiaj rano. Kolejna grupa, 70 osób będzie pielgrzymować w przyszłym tygodniu.
CZYTAJ DALEJ

Św. kard. Karol Boromeusz - wzór pasterza

Niedziela łowicka 44/2005

[ TEMATY ]

św. Karol Boromeusz

pl.wikipedia.org

„Wszystko, co czynicie, niech się dokonuje w miłości” - mawiał św. Karol Boromeusz. Bez cienia wątpliwości można powiedzieć, że w tym zdaniu wyraża się cała Ewangelia Chrystusowa. Jednocześnie stanowi ono motto życia i działalności św. Karola Boromeusza, którego Kościół liturgicznie wspomina 4 listopada.

Przyszło mu żyć w trudnych dla Kościoła czasach: zepsucia moralnego pośród duchowieństwa oraz reakcji na to zjawisko - reformacji i walki z nią. Karol Boromeusz urodził się w 1538 r. na zamku Arona w Longobardii. Ukończył studia prawnicze. Był znawcą sztuki. W wieku 23 lat, z woli swego wuja - papieża Piusa IV, na drodze nepotyzmu został kardynałem i arcybiskupem Mediolanu, lecz święcenia biskupie przyjął 2 lata później. Ta nominacja, jak się później okazało, była „błogosławioną”. Kiedy młody Karol Boromeusz zostawał kardynałem i przyjmował sakrę biskupią, w ostateczną fazę obrad wchodził Sobór Trydencki (1545-63). Wyznaczył on zdecydowany zwrot w historii świata chrześcijańskiego. Sprecyzowano wówczas liczne punkty nauki i dyscypliny, m.in. zreformowano biskupstwo, określono warunki, jakie trzeba spełnić, aby móc przyjąć święcenia, zajęto się (głównie przez polecenie tworzenia seminariów) lekceważoną często formacją kapłańską, zredagowano katechizm dla nauczania ludu Bożego, który nie był systematycznie pouczany. Sobór ten miał liczne dobroczynne skutki. Pozwolił m.in. zacieśnić więzy, jakie powinny łączyć papieża ze wszystkimi członkami Kościoła. Jednak, aby decyzje były skuteczne, trzeba je umieć wcielić w życie. Temu głównie zadaniu poświęcił życie młody kard. Boromeusz. Od momentu objęcia diecezji jego dewiza zawarła się w dwóch słowach: modlitwa i umartwienie. Mimo młodego wieku, nie brakowało mu godności. W 23. roku życia nie uległ pokusie władzy i pieniądza, żył ubogo jak mnich. Kard. Boromeusz był przykładem biskupa reformatora - takiego, jakiego pragnął Sobór. Aby uświadomić sobie ogrom zadań, jakie musiał podjąć Karol Boromeusz, trzeba wspomnieć, że jego diecezja liczyła 53 parafie, 45 kolegiat, ponad 100 klasztorów - w sumie 3352 kapłanów diecezjalnych i 2114 zakonników oraz ok. 560 tys. wiernych. Na jej terenie obsługiwano 740 szkół i 16 przytułków. Kardynał przeżył liczne konflikty z władzami świeckimi, jak i z kapłanami i zakonnikami. Jeden z mnichów chciał go nawet zabić, gdy ten modlił się w prywatnym oratorium. Kard. Boromeusz był prawdziwym pasterzem owczarni Pana, dlatego poznawał ją bardzo dokładnie. Ze skromną eskortą odbywał liczne podróże duszpasterskie. W parafiach szukał kontaktu z ludnością, godzinami sam spowiadał, głosił Słowo Boże, odprawiał Mszę św. Jego prostota i świętość pozwoliły mu zdobywać kolejne dusze.
CZYTAJ DALEJ

Odnaleziono rękopis formularza z pontyfikatu Grzegorza XVI

2025-11-04 12:47

[ TEMATY ]

rękopis

Grzegorz XVI

Apostolskie Archiwum Watykańskie

Vatican Media

Jedna ze stron odnalezionego manuskryptu

Jedna ze stron odnalezionego manuskryptu

Rękopis, skradziony z Archiwum Ceremoniarzy Papieskich, zostanie zwrócony do Archiwum Apostolskiego Watykanu we wtorek 11 listopada. Papież używał tego formularza podczas konsystorzy do nadawania tytułów kardynalskich. Rękopis odzyskali karabinierzy z jednostki ds. ochrony dziedzictwa kulturowego.

Skradziony rękopis formularza z czasów pontyfikatu papieża Grzegorza XVI (1831-1846), , używany przez papieża podczas konsystorzy do nadawania tytułów kardynalskich, został odzyskany. 11 listopada zostanie przekazany Archiwum Apostolskiemu Watykanu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję