Reklama

Kościół

Cypr: abp Jerzy III – nowy zwierzchnik prawosławia na Cyprze

Wybrany 24 grudnia na arcybiskupa Nowrej Justyniany i całego Cypru dotychczasowy metropolita Pafosu Jerzy III ma 73 lata i oprócz studiów teologicznych ukończył również wydział chemii Uniwersytetu Ateńskiego. Przez kilka lat równolegle z posługą w Kościele pracował jako nauczyciel chemii w jednej ze szkół średnich na wyspie.

[ TEMATY ]

prawosławie

ks. Paweł Kłys

Boże Narodzenie w cerkwii

Boże Narodzenie w cerkwii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oto krótki życiorys nowego zwierzchnika prawosławnego Kościoła Cypru, mającego korzenie apostolskie i cieszącego się autokefalią od połowy V wieku.

Przyszły arcybiskup urodził się 25 maja 1949 w miasteczku Athienu koło Larnaki na wschodzie wyspy jako Jeorjos Papachrysostomu. W latach 1967-72 kształcił się na wydziale chemicznym Uniwersytetu Ateńskiego, po czym rozpoczął pracę jako nauczyciel tego przedmiotu w szkole średniej. Ale w 1976 rozpoczął studia na wydziale teologicznym tejże uczelni i po ukończeniu odbył staż naukowy w Anglii. Następnie wstąpił do klasztoru i 23 grudnia 1984 przyjął święcenia diakonatu a 17 maja 1985 – prezbiteratu z jednoczesnym wyniesieniem do stanu archimandryty (najwyższy stopień w hierarchii mniszej). W 1994 został sekretarzem Świętego Synodu Kościoła Cypru, pracując zarazem równolegle jako nauczyciel chemii w jednej ze szkół w stolicy kraju – Nikozji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wcześniej, w 1989, za udział w demonstracji przeciw tureckim władzom okupacyjnym we wschodniej części Cypru trafił do więzienia władz okupacyjnych, które dopuszczały się aktów przemocy wobec niego. Po wyjściu na wolność archimandryta Jerzy złożył skargę na Turcję do Komisji Praw Człowieka Rady Europy, która na mocy uchwały nr 507 z 3 lutego 1994 po raz pierwszy potępiła władze w Ankarze za łamanie praw człowieka na wyspie i nałożyła na nie karę finansową.

24 kwietnia 1996 Święty Synod mianował archimandrytę chorepiskopem (czyli historycznie biskupem wiejskim) Arsinoe, wikariuszem metropolii Pafosu. Sakrę biskupią nominat otrzymał 26 maja tegoż roku. W ponad 10 lat później – 29 grudnia 2006 Święty Synod powołał go jednogłośnie na metropolitę tej jednostki kościelnej. Jako biskup uczestniczył on w wielu ważnych wydarzeniach nie tylko swego Kościoła, ale też ogólnoprawosławnych, m.in. w latach 2009 i 2011 w Chambésy koło Genewy w posiedzeniach komisji przygotowującej Wielki i Święty Sobór Wszechprawosławny. W dniach 1-3 września 2011 był członkiem delegacji swego Kościoła na spotkanie głów czterech starożytnych patriarchatów i Kościoła Cypru (Pentarchii) w siedzibie patriarchy konstantynopolskiego w dzielnicy Stambułu – Fanarze. A w dniach 17-26 czerwca 2016 wziął udział w Wielkim i Świętym Soborze Wszechprawosławnym na Krecie.

Reklama

Od 7 listopada 2022, gdy zmarł abp Chryzostom II, był strażnikiem Tronu Arcybiskupiego, czyli tymczasowym zwierzchnikiem Kościoła Cypru. I wreszcie na posiedzeniu Świętego Synodu Biskupów Kościoła Cypru 24 grudnia br. w Nikozji został wybrany 11 głosami spośród 16 biskupów, którzy uczestniczyli w tym zebraniu, na nowego arcybiskupa Nowej Justyniany i całego Cypru. Głosowanie odbyło się po zakończeniu liturgii w kaplicy św. Barnaby Apostoła stołecznego budynku arcybiskupiego. Drugi kandydat na arcybiskupa – metropolita Limassolu Atanazy otrzymał 4 głosy, podczas gdy metropolita Kykkosu Nikifor, mimo że zapowiedział wcześniej poparcie dla trzeciego wyłonionego wcześniej kandydata, metropolitę Atanazego, oddał pustą kartkę wyborczą.

Abp Jerzy III został 65. (według niektórych źródeł 95.) zwierzchnikiem swego Kościoła, który za swego pierwszego biskupa uważa świętego apostoła Barnabę († ok. 45 po Chrystusie).

2022-12-25 09:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawosławny Patriarchat Antiocheński zerwał łączność kanoniczną z Jerozolimskim

[ TEMATY ]

Jerozolima

prawosławie

Marc Veraart / Foter.com / CC BY-ND

Kościół prawosławny Patriarchatu Antiocheńskiego zerwał łączność kanoniczną z Patriarchatem Jerozolimskim, podważającym jurysdykcję tego pierwszego nad Katarem na Półwyspie Arabskim. Decyzję w tej sprawie podjęto na posiedzeniu Świętego Synodu Kościoła antiocheńskiego 29 kwietnia pod przewodnictwem patriarchy Jana X. Nastąpiło to po wielomiesięcznych próbach uregulowania wzajemnych stosunków i po nieudanych próbach mediacji podejmowanych przez patriarchę Konstantynopola i rząd Grecji.

Na zebraniu synodalnym patriarcha poinformował członków tego zgromadzenia o wszystkich działaniach mających na celu nawiązanie dialogu z Kościołem jerozolimskim i o nieprzejednanym stanowisku tamtejszego patriarchy Teofila III. Po wysłuchaniu tego sprawozdania uczestnicy obrad postanowili jednogłośnie przestać wymieniać imię zwierzchnika Patriarchatu Jerozolimskiego w czasie liturgii i skierować w tej sprawie stosowne listy do wszystkich Kościołów prawosławnych.
Podczas spotkania na szczycie zwierzchników autokefalicznych Kościołów prawosławnych w Stambule na początku marca (tzw. Synaksie) przedstawiciel Patriarchatu Antiocheńskiego, metropolita Sylwan z Buenos Aires zabiegał usilnie o natychmiastowe rozwiązanie tego problemu. Gdy jednak nie zdołał tego osiągnąć, na znak protestu nie podpisał końcowego dokumentu narady w Stambule.
Konflikt między obu starożytnymi patriarchatami prawosławnymi wybuchł po mianowaniu 19 lutego (4 marca – według nowego stylu) ub.r. przez patriarchę jerozolimskiego archimandryty Makarego metropolitą w Katarze, który Patriarchat Antiocheński uważa za swój obszar kanoniczny. Oznacza to, że tylko on może zarządzać życiem prawosławnym w tym niewielkim kraju nad Zatoką Perską. Napięcia nie byli w stanie rozwiązać pośredniczący w nim patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I ani przedstawiciele rządu Grecji.
W prawosławiu zerwanie łączności kanonicznej między Kościołami polega przede wszystkim na niewymienianiu imienia zwierzchnika Kościoła, z którym ustała owa łączność, w czasie liturgii i w tzw. dyptychach, czyli oficjalnych wykazach głów Kościołów. Ponadto formalnie wierni jednego skłóconego Kościoła nie mogą przyjmować sakramentów w drugim.
W przeszłości nieraz dochodziło do podobnych wypadków. Na przykład w lutym 1996 Patriarchat Moskiewski zerwał łączność z Konstantynopolem, gdy ten mianował swego przedstawiciela głową Kościoła prawosławnego w Estonii, uważanej za obszar kanoniczny Moskwy. Łączność między obu Kościołami lokalnymi przywrócono w lipcu tegoż roku, ale pewne napięcie między nimi utrzymuje się do dzisiaj m.in. na tle „sprawy estońskiej”, ale nie tylko.
W latach 2011-14 nie było wspólnoty modlitewnej i eucharystycznej między Patriarchatami Rumuńskim i – znowu – Jerozolimskim. Tym razem poszło o wybudowanie przez Kościół rumuński własnego klasztoru i zespołu pielgrzymkowego w Jerychu, a więc na obszarze kanonicznym Kościoła jerozolimskiego. Jedność między obu Kościołami przywrócono na początku lutego br.

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

Św. Andrzej Bobola żył na początku XVII wieku. Ten jezuita-misjonarz przemierzał rozległe obszary znajdujące się dzisiaj na terytorium Polski, Białorusi i Litwy, aby nieść Dobrą Nowinę ludziom opuszczonym i religijnie zaniedbanym. Uwieńczeniem jego gorliwego życia było męczeństwo za wiarę, którą poniósł 16 maja 1657 roku w Janowie Poleskim. Papież Pius XI kanonizował w Rzymie Andrzeja Bobolę 17 kwietnia 1938 roku.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś na 40-lecie parafii na Wiskitnie: ten kościół jest po to, by tu powstała wspólnota!

2024-05-13 15:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Wybudowaliście piękny kościół. Bardzo piękny. Ale ten kościół jest po to, by tu powstała wspólnota. Jak nie powstanie wspólnota, to będzie muzeum? Dlaczego każdy ma się w tej wspólnocie zaangażować? Dlaczego każdy? Odpowiedź daje św. Paweł – bo każdy jest obdarowany łaską, przez Boga - mówił kard. Ryś.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję