Reklama

Niedziela Świdnicka

Supernowoczesne Wirtualne Muzeum Katedry Świdnickiej

Powstały na zakończenie prac renowacyjnych nawy głównej multimedialny projekt, jest jednym z najnowocześniejszych muzeów sakralnych w kraju, które otwiera swoje zasoby przed internautami.

[ TEMATY ]

Świdnica

Świdnica ‑ Katedra

Wirtualne Muzeum Katedry Świdnickiej

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Strona główna Wirtualnego Muzeum Katedry Świdnickiej

Strona główna Wirtualnego Muzeum Katedry Świdnickiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katedra Św. Stanisława i Św. Wacława w Świdnicy to jeden z największych kościołów w Polsce. Na przestrzeni ostatnich lat, dzięki pozyskiwanym przez parafię środkom zewnętrznym, XIV-wieczna świątynia powoli odzyskuje swój pierwotny blask. Jednym z owoców niedawno zakończonych prac konserwatorskich, które obejmowały remont nawy głównej, jest powstanie wirtualnego muzeum, które ma umożliwić internautom zapoznanie się z obiektami sztuki.

Już teraz warto zapoznać się z ze zgromadzonymi na stronie materiałami, które znajdują się pod adresem: www.swidnicakatedramuzeum.pl.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Wszystkie obiekty poddane konserwacji w ostatnich trzech latach zostały jednocześnie zdigitalizowane, co stanowiło dopełnienie prac konserwatorskich. Przeprowadzona digitalizacja umożliwia prezentację obiektów sztuki w ramach multimedialnego projektu tzw. przewodnika elektronicznego oraz Wirtualnego Muzeum Katedry Świdnickiej. W ramach projektu opracowano również 2 modele 3D odnowionych obiektów Katedry Świdnickiej dla osób niewidomych i słabo widzących wraz z opisem w języku Braille’a – wymieniał ks. prał. Piotr Śliwka, proboszcz katedry, podczas zorganizowanej pod koniec czerwca br. konferencji naukowej podsumowującej projekt pn: „Konserwacja, rewitalizacja, i digitalizacja barokowego wnętrza Katedry Świdnickiej”.

ks. Mirosław Benedyk

Wnętrze katedry świdnickiej

Wnętrze katedry świdnickiej

Całość materiałów przedstawionych na stronie Muzeum zaprezentowana jest w sposób przystępny i jednocześnie dokładny. Dzięki temu serwis posiada ogromną wartość merytoryczną i edukacyjną. Graficznie strona prezentuje się bardzo dobrze: elegancka kompozycja zawiera zarówno historię katedry uwzgledniającą twórców barokowego wystroju świątyni, jak i w nowoczesny sposób prezentuje odrestaurowane eksponaty, w tym:

- cykl 9 figur przedstawiających patronów Świdnicy;

- cykl 9 owalnych przedstawień Chrystusa, Matki Bożej i świętych jezuickich;

Reklama

- cykl 6 obrazów i ram ilustrujących epizody z życia św. Stanisława i św. Wacława;

- malowidła ścienne w nawie głównej i prezbiterium.

Pieczołowicie odrestaurowane obrazy, rzeźby oraz malowidła na ścianach i sklepieniach są szczegółowo opisane przystępnym językiem, wsparte także mową lektora. Ogromne wrażenie robią prezentowane panoramy obiektu zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz kościoła. Całość wzmocniona jest delikatną muzyką w tle, a także odgłosami przyrody.

W Wirtualnym Muzeum Katedry Świdnickiej można obejrzeć także godzinny film z przebiegu renowacji nawy głównej. Interfejs strony posiada 5 wersji językowych (polski, angielski, niemiecki, czeski i ukraiński).

ks. Mirosław Benedyk

Panorama Świdnicy z katedrą w tle

Panorama Świdnicy z katedrą w tle

Dodajmy, że projekt pn: „Konserwacja, rewitalizacja, i digitalizacja barokowego wnętrza Katedry Świdnickiej” współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach VIII osi Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2021. Prace dofinansowało Miasto Świdnica. Pozostałe środki wyłożyła świdnicka parafia katedralna, wspierana przez ludzi dobrej woli.

Całość projektu opiewała na kwotę 20 mln zł. Dofinansowanie projektu z UE wyniosło 16 977602,47 zł. Prace wykonała Firma Konserwatorska Piotr Białko Malarstwa Rzeźby Architektury Sp. z o.o.

Zakres obejmował konserwację malowideł ściennych w nawie głównej i prezbiterium o łącznej powierzchni 2 713,6 metrów kwadratowych. W projekcie uczestniczyli konserwatorzy, artyści i technicy różnych specjalności, a także zaproszeni do współpracy naukowcy, badacze oraz specjaliści od multimediów.

2022-07-25 12:48

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wirtualne Muzeum Katedry Świdnickiej

Niedziela świdnicka 32/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

Wirtualne Muzeum Katedry Świdnickiej

Ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Strona główna wirtualnego muzeum – panorama Świdnicy z widokiem na katedrę

Strona główna wirtualnego muzeum – panorama Świdnicy z widokiem na katedrę

Powstały na zakończenie prac renowacyjnych nawy głównej multimedialny projekt jest jednym z najnowocześniejszych muzeów sakralnych w kraju, które otwiera swoje zasoby przed internautami.

Katedra św. Stanisława i św. Wacława w Świdnicy to jeden z największych kościołów w Polsce. Na przestrzeni ostatnich lat, dzięki pozyskanym przez parafię środkom zewnętrznym, XIV–wieczna świątynia powoli odzyskuje swój pierwotny blask. Jednym z owoców niedawno zakończonych prac konserwatorskich, które obejmowały remont nawy głównej, jest powstanie wirtualnego muzeum, które ma umożliwić internautom zapoznanie się z obiektami sztuki. Już teraz warto zapoznać się ze zgromadzonymi na stronie materiałami, które znajdują się pod adresem: www.swidnicakatedramuzeum.pl .

CZYTAJ DALEJ

Płock: wystawa o bohaterach Powstania Styczniowego i bitwy o Monte Cassino

2024-05-10 16:17

[ TEMATY ]

wystawa

Płock

bohaterowie

Archiwum Niedzieli Rzeszowskiej

Monte Cassino

Monte Cassino

„Nieobecni usprawiedliwieni” - to tytuł nowo otwartej wystawy w Muzeum Diecezjalnym w Płocku, dedykowanej dwóm ważnym rocznicom: 160. rocznicy Powstania Styczniowego i 80. rocznicy wielkiej bitwy o Monte Cassino. Wystawa powstała z inspiracji Stowarzyszenia Historycznego im. 11 Grupy Operacyjnej Narodowych Sił Zbrojnych.

Tytuł wystawy: „Nieobecni usprawiedliwieni”, to pomysł Barbary Piotrowskiej, wicedyrektor Muzeum Diecezjalnego w Płocku. Jej dziadek ppor. Jan Piotrowski uczestniczył w walce o Monte Cassino, będąc żołnierzem Armii Andersa. Na ekspozycji znalazły się pamiątki po podporuczniku, z prywatnego archiwum wnuczki.

CZYTAJ DALEJ

Adorować to postawić Boga w centrum życia

2024-05-11 09:47

ks. Łukasz Romańczuk

Abp Józef Kupny, metropolita wrocławski

Abp Józef Kupny, metropolita wrocławski

Drugi dzień II Kongresu Wieczystej Adoracji rozpoczął się w katedrze pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu. Eucharystii przewodniczył abp Józef Kupny, metropolita wrocławski.

W homilii abp Józef Kupny wyjaśnił, czym jest adoracja Najświętszego Sakramentu. - Odkrywamy adorację jako wymóg wiary. Adorować to postawić Boga w centrum życia, to nadać wszystkim sprawom właściwy porządek, stawiając Boga na pierwszym miejscu. W życiu wiarą nie wystarczy sama wiedza teologiczna, potrzeba Go spotkać i adorować. Na niewiele zdadzą się nasze wiadomości z zakresu życia religijnego czy zdolności duszpasterskie, jeśli nie padamy na kolana. Wiara jest relacją z żywą osobą, którą się kocha. Stając twarzą w twarz z Jezusem poznajemy Jego oblicze. Adorując odkrywamy dzieje miłości z Bogiem, w którym nie wystarczają idee, ale trzeba Go postawić na pierwszym miejscu, tak jak stawia się osobę, którą kochamy. Taki właśnie musi być Kościół, adorujący i zakochany w Jezusie, swoim Oblubieńcu - wskazał. abp Kupny i dodał: - Trwanie na kolanach przed Jezusem jest lekarstwem na podziały w Kościele. Dzisiaj chcemy rozważać, że adoracja czyni jedność w Kościele. Przez adorację dokonuje się wyzwolenie z największego niewolnictwa, uzależnienia do nas samych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję