Reklama

Wiadomości

Grecja: sprzeciw wobec urządzenia dyskoteki w starożytnym klasztorze w Turcji

Stanowczy sprzeciw wobec wykorzystywania starożytnego klasztoru Panagia Sumela w Turcji do celów niesakralnych skierowało do władz tego kraju Ministerstwo Spraw Zagranicznych Grecji. W nocie z 7 lutego nawiązało ono do „pojawiania się w mediach społecznościowych materiałów pokazujących, że ten pochodzący z IV wieku monaster jest używany jako dyskoteka”. Zdaniem resortu „taka działalność jest «obraźliwa» i «desakralizująca» zabytek chrześcijański, kandydujący do wpisania go na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO”.

[ TEMATY ]

Grecja

klasztor

Turcja

Wikipedia

Klasztor Panagia Sumela w Turcji

Klasztor Panagia Sumela w Turcji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W oświadczeniu, opublikowanym przez agencję Reutera, grecki MSZ prosi rząd turecki m.in. o „powzięcie takich kroków, które by zapobiegły tego rodzaju aktom w przyszłości”. Władze w Ankarze jak na razie nie odpowiedziały na ten protest.

Nieczynny już męski monaster Matki Bożej (po turecku Sümela Manastırı) w okolicach dzisiejszego miasta Maçka w prowincji Trapezunt (Trabzon) w północno-wschodniej Turcji miał powstać za rządów cesarza bizantyjskiego Teodozjusza II Wielkiego (408-50), a przebudowano go za Justyniana Wielkiego (527-65). Ale badania na miejscu nie potwierdziły tak dawnego jego pochodzenia. Pierwsze zachowane wzmianki na ten temat sięgają dynastii Komnenów (XI/XII w.), zaś istniejące do dziś obiekty powstały w czasach Cesarstwa Trapezuntu na początku XIII w.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wielkim dobroczyńcą monasteru był Aleksy III Komnen (1349-90), który – podobnie jak jego przodkowie – przekazał mu liczne dary, a następnie sfinansował jego całkowitą przebudowę. Syn Aleksego Manuel III Wielki Komnen (1390-1417) również wspierał obiekty sakralne w swoim państwie. Monaster otrzymał od niego m.in. krzyż z cząsteczką Krzyża Świętego. Druga połowa XIV i początek XV wieku to czasy największego rozkwitu klasztoru.

Działał on również w okresie Imperium Osmańskiego, był rozbudowywany i w ciągu wieków zgromadził znaczny majątek. Kolejni sułtanowie potwierdzali jego przywileje nadane mu w czasach bizantyjskich (podobnie jak w przypadku monasterów na górze Athos i Świętej Katarzyny na Synaju). W XVIII w. z inicjatywy arcybiskupa Ignacego w klasztorze wykonano nową dekorację malarską. W XIX stuleciu monaster, jako najważniejszy ośrodek życia religijnego Greków z Anatolii, został przebudowany i nadal otrzymywał od wiernych wiele cennych darów. Przybywali doń również liczni podróżnicy i pielgrzymi z zagranicy, którzy pozostawili jego szczegółowe opisy.

Głównym przedmiotem kultu była tam ikona Matki Bożej, uważana za cudotwórczą. Podobnie jak w wypadku wielu innych prastarych wizerunków maryjnych także ten uchodził za dzieło św. Łukasza Ewangelisty i po jego śmierci miał trafić do Aten, skąd w IV wieku w sposób cudowny przenieśli go aniołowie na wskazane przez Matkę Bożą miejsce w okolicach Trapezuntu. Tam ikonę znaleźli pustelnicy Sofroniusz i Barnaba, którzy następnie założyli w okolicy męski monaster.

Reklama

Ciemna barwa twarzy Maryi na ikonie mogła stać się przyczyną, dla której wzgórze, gdzie wznosi się monaster, nazwano Czarną Górą. Według opisu Fallmerayera z 1840 roku mnisi z Sumeli podróżowali z kopiami swej ikony nie tylko po Imperium Osmańskim, ale też na Kaukaz i do Rosji, sprzedając je i w ten sposób zdobywając środki na potrzeby swej wspólnoty. Klasztor bywał określany jako „Monte Cassino Wschodu”.

W wyniku wojny grecko-tureckiej w latach 1919-22 pokonani Grecy z Anatolii i Pontu musieli opuścić te tereny w ramach wymiany ludności między Grecją a Turcją. W 1923 z monasteru wyjechali również mnisi, udając się do Grecji, a opuszczone przez nich obiekty stopniowo niszczały. Tylko jedna ze świątyń zespołu klasztornego została zamieniona na muzeum. Sama zaś ikona Najświętszej Maryi Panny z Sumeli jest dzisiaj celem masowych pielgrzymek w swej nowej siedzibie w Kastanii koło miasta Weria w greckiej Macedonii.

15 sierpnia 2010 roku, w uroczystość Zaśnięcia (Wniebowzięcia) Matki Bożej, za zgodą władz tureckich na terenie monasteru patriarcha konstantynopolski Bartłomiej mógł odprawić pierwszą od 1923 roku Świętą Liturgię prawosławną. W latach 2015-19 obiekt znów był zamknięty ze względu na prowadzone tam prace remontowe, ale w latach 2020 i 2021 ponownie sprawowano tam liturgię chrześcijańską raz w roku, w święto Zaśnięcia Maryi.

W 2000 klasztor władze tureckie wpisały klasztor na swoją listę informacyjną UNESCO jako jeden z obiektów, które rząd w Ankarze zamierza zgłosić do Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO.

2022-02-10 20:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Turcja: trzej kapłani wśród odznaczonych przez prez. A. Dudę za pielęgnowanie polskości

Trzej polscy duchowni: ks. Dariusz Białkowski z diecezji bydgoskiej oraz zakonnicy: o. Michał Sabatura – franciszkanin konwentualny i Paweł Szymala – kapucyn otrzymali 25 maja wysokie odznaczenia państwowe z rąk prezydenta RP Andrzeja Dudy podczas jego pobytu w Adampolu w Stambule. Oprócz nich szef państwa polskiego odznaczył trzy inne osoby, zasłużone dla pielęgnowania polskości w Turcji.

"Za wybitne zasługi w działalności na rzecz zachowania polskiego dziedzictwa kulturowego Adampola, za wzmacnianie tożsamości narodowej wśród Polonii w Republice Turcji" Krzyż Oficerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej otrzymali: Marya Dohoda, Barbara Ohotski i wójt Adampola Antoni Vilkoşevski (Wilkoszewski). Krzyż Kawalerski tegoż Orderu prezydent wręczył o. Pawłowi Szymali – definitorowi prowincji Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów w Turcji, a Złoty i Srebrny Krzyże Zasługi otrzymali odpowiednio: ks. Dariusz Białkowski z diecezji bydgoskiej, proboszcz parafii św. Heleny w Izmirze oraz o. Michał Sabatura – franciszkanin konwentualny, posługujący w Stambule, w tym także w kościele polskim w Adampolu (Polonezköy).

CZYTAJ DALEJ

Adorować to postawić Boga w centrum życia

2024-05-11 09:47

ks. Łukasz Romańczuk

Abp Józef Kupny, metropolita wrocławski

Abp Józef Kupny, metropolita wrocławski

Drugi dzień II Kongresu Wieczystej Adoracji rozpoczął się w katedrze pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu. Eucharystii przewodniczył abp Józef Kupny, metropolita wrocławski.

W homilii abp Józef Kupny wyjaśnił, czym jest adoracja Najświętszego Sakramentu. - Odkrywamy adorację jako wymóg wiary. Adorować to postawić Boga w centrum życia, to nadać wszystkim sprawom właściwy porządek, stawiając Boga na pierwszym miejscu. W życiu wiarą nie wystarczy sama wiedza teologiczna, potrzeba Go spotkać i adorować. Na niewiele zdadzą się nasze wiadomości z zakresu życia religijnego czy zdolności duszpasterskie, jeśli nie padamy na kolana. Wiara jest relacją z żywą osobą, którą się kocha. Stając twarzą w twarz z Jezusem poznajemy Jego oblicze. Adorując odkrywamy dzieje miłości z Bogiem, w którym nie wystarczają idee, ale trzeba Go postawić na pierwszym miejscu, tak jak stawia się osobę, którą kochamy. Taki właśnie musi być Kościół, adorujący i zakochany w Jezusie, swoim Oblubieńcu - wskazał. abp Kupny i dodał: - Trwanie na kolanach przed Jezusem jest lekarstwem na podziały w Kościele. Dzisiaj chcemy rozważać, że adoracja czyni jedność w Kościele. Przez adorację dokonuje się wyzwolenie z największego niewolnictwa, uzależnienia do nas samych.

CZYTAJ DALEJ

Kościół świdnicki ma czterech nowych diakonów

2024-05-11 15:00

[ TEMATY ]

Świdnica

święcenia diakonatu

bp Adam Bałabuch

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Diakoni diecezji świdnickiej A.D. 2024. Od lewej: dk. Aksel Mizera, dk. Piotr Kaczmarek, dk. Jakub Dominas i dk. Marcin Dudek

Diakoni diecezji świdnickiej A.D. 2024. Od lewej: dk. Aksel Mizera, dk. Piotr Kaczmarek, dk. Jakub Dominas i dk. Marcin Dudek

W przeddzień uroczystości Wniebowstąpienia Pańskiego, w sobotę 11 maja, w katedrze świdnickiej odbyła się uroczysta liturgia, podczas której bp Adam Bałabuch udzielił święceń diakonatu czterem świdnickim alumnom.

W gronie wybranych przez Kościół do posługi diakona znaleźli się: Jakub Dominas z parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Wałbrzychu, Marcin Dudek z parafii Miłosierdzia Bożego w Bielawie, Aksel Mizera z parafii Matki Bożej Królowej Polski i św. Maternusa w Stroniu Śląskim, Piotr Kaczmarek z parafii Św. Jakuba Apostoła w Małujowicach z archidiecezji wrocławskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję