Reklama

Kościół

Życie ze smakiem

Biblijne smaki Ziemi Świętej

Obietnica dana ludowi wybranemu dotyczyła również pożywienia. Jakie smaki przewijają się na kartach Pisma Świętego?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do dziś słowa Starego Testamentu są najlepszym résumé kuchni Ziemi Świętej: „Bóg twój wprowadzi cię (...) do ziemi pszenicy, jęczmienia, winorośli, drzewa figowego i granatowego – do ziemi oliwek, oliwy i miodu” (Pwt 8, 7-8). Pismo Święte wymienia jeszcze inne składniki, które nadal znajdują się w diecie Bliskiego Wschodu.

Co na śniadanie przygotował Jezus?

Pewnego ranka Jezus przygotował dla uczniów śniadanie, gdy ci zeszli na ląd po bezskutecznym połowie. Kiedy dobili do brzegu, zobaczyli Jezusa i „żarzące się na ziemi węgle, a na nich ułożoną rybę oraz chleb” (J 21, 9). Także obecnie je się tam wiele dań z ryb. Nad Jeziorem Galilejskim dla pielgrzymów serwuje się rybę św. Piotra – na pamiątkę wydarzenia z Ewangelii, gdy Jezus polecił Piotrowi z pyszczka złowionej ryby wyjąć monetę na zapłacenie podatku (por. Mt 17, 24-27).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chleb codzienny

W modlitwie Ojcze nasz mówimy: „Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj”. Chleb jest podstawowym pożywieniem. W Piśmie Świętym słowo „chleb” występuje aż 230 razy. Gdy Jezus nauczał do późna, a słuchający byli głodni, uczniowie powiedzieli Mu: „Jest tu jeden chłopiec, który ma pięć chlebów jęczmiennych i dwie ryby” (J 6, 9), a Jezus rozmnożył je i nakarmił tłumy. Kształt chleba często jest płaski, łatwiejszy do maczania w oliwie czy hummusie.

Szlachetna winorośl

W czasach biblijnych wino podawano do posiłku – zresztą do dziś tak jest w kulturze śródziemnomorskiej. Było ono cenionym napojem. Izajasz porównuje Izrael do winnicy Pańskiej: „Ja, Pan, jestem jej stróżem; podlewam ją co chwila, by jej co złego nie spotkało, strzegę jej w dzień i w nocy” (Iz 27, 3). Jednocześnie Biblia przestrzega przed nadużywaniem wina. Bardzo szanowano nazirejczyków, którzy – jak Jan Chrzciciel – wyrzekali się alkoholu. Jezus w swoim nauczaniu odnosi się do winnicy i winorośli, a jego pierwszym cudem było przemienienie wody w wino na weselu w Kanie Galilejskiej (por. J 2, 1-11).

Reklama

Cenna oliwa

Oliwa z oliwek to składnik i dodatek do bardzo wielu potraw. Wspaniałe owoce w zalewie kupuje się na rynku prosto z beczki. Drzewo oliwne zawsze było jednym z najcenniejszych. W czasach biblijnych oliwy z pierwszego tłoczenia używano do kultu w świątyni oraz do namaszczania kapłanów i królów. Samuel otrzymuje polecenie od Boga, by namaścić Dawida na króla: „Napełnij oliwą twój róg i idź” (1Sm 16, 1).

Oliwa drugiego gatunku służyła do celów spożywczych. Cud, który Eliasz uczynił dla wdowy z Sarepty, polegał na tym, że mąka w dzbanie i oliwa w baryłce nie wyczerpywała się aż do ustąpienia suszy (por. 1 Krl 17, 12-16). Trzeci gatunek oliwy służył do celów kosmetycznych i medycznych. Stosowały ją m.in. biblijne kobiety w połączeniu z wonnościami: Rut według porad swej teściowej Noemi (por. Rt 3, 3) i Estera (por. Est 2, 12).

Owoce symbole

Cennymi owocami w Piśmie Świętym są figi, granaty, daktyle i migdały. Figi i daktyle sycą głód. Ponadto figowce owocują aż dwa razy w roku! Gdy Jezus był głodny, chciał się posilić figami z drzewa (por. Mt 21, 18). Abigail przygotowywała m.in. sprasowane figi jako prowiant na podróż (por. 1 Sm 25, 18). Podobne placki robiono z daktyli (2 Sm 6, 19). Granaty to symbol życia, zdrowia i płodności. Świeży sok z granatów to ulubiony napój orzeźwiający. Migdały, biblijny symbol wierności (por. Jr 1,11-12), są tradycyjnym poczęstunkiem z okazji ślubu.

Danie Abrahama

Do dziś przygotowuje się danie, które Abraham przyrządził dla Bożych posłańców pod dębami Mamre. Sara upiekła podpłomyki, a Abraham „podążył do trzody i wybrawszy tłuste i piękne cielę, dał je słudze, aby ten szybko je przyrządził. Po czym, wziąwszy twaróg, mleko i przyrządzone cielę, postawił przed nimi” (Rdz 18, 7-8). Tą potrawą jest mansaf. Na dużym, cienkim jak naleśnik chlebie podaje się kawałki gotowanej w ziołach wołowiny lub baraniny wymieszane z sosem z jogurtu lub specjalnego sera i migdałów oraz z ryżem. Potrawę tę je się trzema palcami, nie dotykając ust, z jednej tacy. Podanie zaproszonemu do ust kuleczki mansafu oznacza uznanie go za członka rodziny lub wspólnoty.

Reklama

Soczewica z ryżem – mujaddara

Jakim przysmakiem musiała być soczewica dla postaci biblijnych, skoro Ezaw za jej miskę sprzedał pierworództwo (por. Rdz 25, 29-34)! Soczewica i ciecierzyca są bardzo popularne w Ziemi Świętej. Mujaddarę można podawać także jako dodatek do mięs.

SKŁADNIKI :
*1 filiżanka brązowej soczewicy
*1 filiżanka ryżu
*1 mała cebula
*olej do cebuli
*sól i pieprz do doprawienia
*labneh (albo naturalny jogurt)

Wykonanie:
1. Płuczemy soczewicę i moczymy ją w garnku w zimnej wodzie przez ok. pół godziny.
2. Odlewamy wodę i zalewamy soczewicę nową (2 filiżanki). Gotujemy na małym ogniu 30-40 min.
3. W tym czasie siekamy drobno cebulę i podsmażamy na oleju, na małym ogniu, aż uzyska złoty kolor. Cebulę dodajemy do soczewicy i razem gotujemy.
4. Ryż moczymy w gorącej wodzie z solą (woda powinna pokrywać ryż).
5. Gdy soczewica robi się miękka, dodajemy ryż i gotujemy razem ok. 15 min. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Mujaddarę podaje się polaną labnehem – bliskowschodnim jogurtem, który można zastąpić jogurtem naturalnym lub typu greckiego.

S. Amata J. Nowaszewska i s. Wiesława Malesa, nazaretanki

2024-02-20 14:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ziemia Święta: pilnie potrzebna pomoc dla szkół katolickich

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

finanse

szkoły

Szkoły prowadzone przez Łaciński Patriarchat Jerozolimy w Jordanii i Palestynie potrzebują natychmiastowej pomocy. Wiele rodzin nie jest już w stanie płacić czesnego za swoje dzieci, co przyczynia się do pogłębiania deficytu w placówkach oświatowych i stawia pod znakiem zapytania ich dalsze funkcjonowanie. Niektóre z nich rozpoczynały swą działalność 150 lat temu. Apel tej treści wystosował administrator apostolski patriarchatu.

Abp Pierbattista Pizzaballa wskazał, że sprawa dotyczy prawie 12.500 rodzin, których dzieci uczęszczają do jednej z 38 szkół prowadzonych przez patriarchat: 25 z nich w Jordanii, a 13 w Palestynie. Uczęszczają do nich dzieci rodzin różnych narodowości i różnych wyznań religijnych.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Wydział Nauk o Komunikacji – nowy, siódmy wydział na UPJPII!

2024-05-08 23:57

Archiwum UPJPII

    To wielkie święto dla Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Dziś, władze UPJPII oficjalnie ogłosiły powołanie nowego wydziału Uczelni!

    Wydział Nauk o Komunikacji został erygowany dekretem Dykasterii ds. Kultury i Edukacji Stolicy Apostolskiej w dniu 27 kwietnia 2024 r. w 10. rocznicę kanonizacji papieża Jana Pawła II. Decyzję watykańskiej dykasterii podpisał jej prefekt kard. José Tolentino Calaça de Mendonça oraz sekretarz prał. Giovanni Cesare Pagazzi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję