Reklama

Kultura

Tak narodził się renesans

Ponad 160 dzieł sztuki antycznej i wczesnorenesansowej można podziwiać na wystawie pt. „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu” na Zamku Królewskim w Warszawie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na tej wyjątkowej wystawie zgromadzono dzieła sztuki antycznej i wczesnorenesansowej, które zostały wypożyczone z najbardziej prestiżowych muzeów Florencji, Rzymu, Paryża, Londynu, Waszyngtonu. Ekspozycja została zaplanowana w ramach jubileuszu – pod auspicjami UNESCO – 50. rocznicy odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie, którego partnerem jest ORLEN.

Motywem przewodnim ekspozycji prezentującej światowej klasy dzieła włoskiego quattrocento jest pamięć o antyku jako niewyczerpanym źródle artystycznych inspiracji. – Wystawa opowiada o sztuce włoskiego quattrocento, prawdopodobnie najdonioślejszego przełomu kulturalnego w historii. Przełomu spowodowanego odkrywanymi z zapałem zabytkami i ideami starożytnych Rzymian i Greków, który skutkował przemianami we wszystkich dziedzinach życia, w całej Europie – powiedział w trakcie otwarcia wystawy minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kultura odrodzonego świata

Wystawa nawiązuje do okresu bardzo ważnego dla całej kultury europejskiej, gdy właśnie w XV-wiecznej Italii wszystkie ideały i wartości wywiedzione z antyku zostały wydobyte z rzymskich gruzów i ustawione na piedestale jako ideał zapomnianego piękna. – Wystawa quattrocento jest dla nas niezwykle cenna i bliska, bo mówi o naszych wspólnych antycznych i renesansowych korzeniach. Z tych antycznych ideałów czerpali wiedzę i inspirację także najwięksi luminarze polskiej kultury, która bez licznych przedstawicieli elit studiujących w Padwie czy Bolonii nie nabrałaby tej rzymskiej i łacińskiej siły – podkreślił prof. Gliński.

Wystawa jest próbą spojrzenia na wielką przemianę, którą Europa zawdzięcza XV-wiecznym włoskim artystom i ich mecenasom – papieżom oraz lokalnym władcom, szukającym w śladach potęgi starożytnego Rzymu inspiracji potrzebnej do stworzenia kultury nowego, odrodzonego świata. Zdaniem prof. Glińskiego, wystawa opowiada nie tylko o odkrywaniu i kultywowaniu rzymskich wartości estetycznych, ale także o tym, że od samego początku przyjęcia chrześcijaństwa w parze z nimi szły wartości etyczne. Rzymskie ideały męstwa, honoru, sprawiedliwości i poczucia obowiązku wobec wspólnoty są ponadczasowe. – Polacy od wieków podkreślają swoją przynależność do cywilizacji łacińskiej, która wyrosła na wielkim dziedzictwie rzymskim. Podstawą trwania naszej tożsamości narodowej, naszej kultury od jej zarania jest rzymska forma chrześcijaństwa – rzymski katolicyzm, łacińskość kultury – oraz republikanizm – wskazał minister.

Reklama

Pierwszy raz w Polsce

Nad wystawą patronat honorowy objęli: prezydent Andrzej Duda, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński oraz minister kultury Włoch Gennaro Sangiuliano. Ponad 40% eksponatów pochodzi właśnie z Italii. – Będziemy współpracowali z panem ministrem Glińskim, aby to dzisiejsze wydarzenie, ta wystawa była pierwszym z całego szeregu wyjątkowych wydarzeń kulturalnych, które wspólnie będziemy realizować – zapowiedział minister kultury Włoch.

Dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie dr hab. Wojciech Fałkowski zaznaczył, że to wystawa o kulturze włoskiej, która ufundowała nowożytną kulturę europejską. – Wystawa opowiada o tym, że czasami warto się obejrzeć za siebie, że można stamtąd czerpać piękne wzorce i inspiracje. Odkrywana na nowo tradycja może stworzyć zupełnie nowy świat i nową sztukę – powiedział dr Fałkowski.

Zgromadzone na wystawie eksponaty sztuki antycznej i wczesnorenesansowej – rzeźby, obrazy, rysunki, grafiki, unikatowe rękopisy oraz inkunabuły – pozwolą zwiedzającym poczuć atmosferę quattrocento – okresu, który przyniósł światowej sztuce wyzwolenie twórczej energii na niespotykaną wcześniej skalę. – Na ekspozycji prezentujemy dzieła wielkich mistrzów, takich m.in. jak Antico, Filarete, Bramante, Perugino, Mantegna, Bellini czy Botticelli. Większość z nich jest w Polsce po raz pierwszy – podkreślił dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.

Reklama

Dialog dwóch epok

„Przebudzeni...” to wystawa, która mówi o potrzebie sięgania do dziedzictwa antyku. Przypomina, że istnieją w naszej europejskiej kulturze nieprzemijające fascynacje, tropy, idee, dlatego też głównym tematem wystawy jest ukazanie roli, którą odegrały w sztuce wczesnego renesansu fascynacja i odkrywanie okruchów świata antycznego. Narracja utrzymana jest w konwencji sennej wizji, w której kolejne prezentowane zagadnienia łączą się ze sobą na zasadzie ciągu skojarzeń. – Dziełom z XV wieku i pierwszych dekad XVI wieku towarzyszą starożytne zabytki. Od pierwszej do ostatniej sali dzieła sztuki obu epok nawiązują ze sobą dialog, pokazując, na czym polegało odrodzenie antycznych form i w jaki sposób pracowali ówcześni artyści – wyjaśnił kurator wystawy dr Mikołaj Baliszewski.

Jest to pierwsza w Polsce wystawa zgłębiająca temat w sposób tak gruntowny i wszechstronny na przykładzie cennych zabytków sztuki antycznej i wczesnorenesansowej – rzeźb, malarstwa, rysunków i grafik. Ponad 160 obecnych na niej eksponatów zostało wypożyczonych z ponad pięćdziesięciu instytucji i kolekcji prywatnych, wśród których znalazły się m.in.: Galeria Uffizi (Florencja), Galeria Borghese (Rzym), Luwr, Muzeum Brytyjskie i Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie.

Na ekspozycji znalazły się rzadko podróżujące zabytki z najbardziej prestiżowych muzeów i bibliotek świata, jak np. Hypnerotomachia Poliphili (Walka Polifila o miłość we śnie) – jedna z najbardziej fascynujących ksiąg quattrocento, odzwierciedlająca fascynację antykiem kilku pokoleń włoskich humanistów. Przypisywana Francescowi Colonnie opowiada historię Polifila, który śniąc, przemierza mistyczne krajobrazy pełne antycznych pałaców, świątyń i ogrodów.

2023-09-05 14:52

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Zanim został papieżem. Pius XI a Polska” – dyskusja na Zamku Królewskim w Warszawie

„Zanim został papieżem. Pius XI a Polska. 1918-1922-2022” – pod tym tytułem na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się dyskusja, w której udział wzięli ks. prof. Stanisław Wilk (KUL), dr hab. Paweł Skibiński (UW) i ks. dr hab. Damian Bednarski (UŚ). Spotkanie poprowadził red. Piotr Gursztyn. Wśród uczestników był m. in. nuncjusz apostolski w Polsce, abp Salvatore Pennacchio i metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz.

Abp Pennacchio podkreślił na wstępie, że jego wielki poprzednik, który został papieżem, uczył się Kościoła właśnie w rodzącej się ku niepodległości Polsce. Wyraził radość, że Polacy pamiętają o Achillesie Rattim i podziękował za wystawę poświęconą relacjom między Polską a Piusem XI.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Ukraina: papieska korona dla Matki Bożej w Fastowie

2024-05-12 15:33

Grażyna Kołek

W przededniu rocznicy objawień fatimskich papieską koronę otrzymała figura Matki Bożej w Fastowie. W tym ukraińskim mieście leżącym nieopodal Kijowa działa dominikański Dom św. Marcina de Porres, stanowiący jeden z największych hubów humanitarnych w tym ogarniętym wojną kraju. Maryjna figura powstała dwa lata po objawieniach w Fatimie i przechowywana jest w miejscowym kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, ważnym punkcie modlitwy o pokój na Ukrainie.

Odpowiedzialnym za funkcjonowanie ośrodka w Fastowie jest ukraiński dominikanin ojciec Mykhaiło Romaniw, który współpracuje z całą rzeszą świeckich wolontariuszy. „Pomysł koronacji wziął się stąd, że nasz parafianin, pan Aleksander Łysenko, na jednej ze stron antykwarycznych znalazł figurę Matki Bożej Fatimskiej. Figura jest drewniana, ma 120 centymetrów wysokości. Pochodzi z Fatimy i została wyprodukowana w 1919 roku. To nas bardzo zainteresowało” - mówi Radiu Watykańskiemu ojciec Romaniw. Jak podkreśla, „drugą ważną rzeczą było to, że Matka Boża Fatimska właśnie w tym kontekście wojny prosiła o to, aby się modlić za Rosję. To jest bardzo ważne i od zawsze pamiętałem, iż żadne inne objawienie nigdy nie mówi o Rosji”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję