Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Serce i pomocna dłoń

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Integracja przez spotkanie” to propozycja dla szkół, które nie boją się otworzyć na spotkanie z człowiekiem o intelektualnej niepełnosprawności. Za tą inicjatywą stoi Marcin Kliś, katecheta pracujący w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczego (SOSW) nr 2 w Bielsku-Białej.

Jak tłumaczy pomysłodawca, celem akcji jest motywowanie młodzieży do bycia dla innych, przełamywanie barier i uprzedzeń, pobudzanie do refleksji i odkrywanie wartości drugiego człowieka pomimo jego niepełnosprawności. – Pragniemy, aby młodzi ludzie poprzez radość spotkania odkrywali czym jest integracja – dodaje Kliś. Pomysł na ucieleśnienie tej idei jest bardzo prosty. Uczniowie z różnych szkół przychodzą do podopiecznych SOSW z różnymi pomysłami na zabawę i animację. Te zajęcia mogą być wieloaspektowe. Mogą mieć na przykład jakąś główną myśl przewodnią, taką jak choćby patriotyzm, ale niekoniecznie. Chodzi o wspólne przebywanie z niepełnosprawnymi. W ubiegłym roku szkolnym odbyło się dziesięć takich spotkań, które gościnnie przeprowadzili uczniowie z bielskich szkół średnich, m.in. z gastronoma i z technikum hotelarskiego. Ich zaangażowanie zostało uhonorowane symbolicznym sercem i dłonią z logo stowarzyszenia DLA (chodzi tu o bycie dla innych), w którym działają nauczyciele i rodzice dzieci z SOSW. – Wyciągnięta dłoń jest symbolem prośby o pomoc, a jednocześnie może być rozumiana jako dłoń gotowa do pomocy. Podobne znaczenie ma napis DLA – wyjaśnia M. Kliś.

Nauczyciele i uczniowie, którzy chcieliby w roku szkolnym 2017/2018 wziąć udział w akcji, mogą to zrobić kontaktując się z przedstawicielami stowarzyszenia bądź z samą placówką. Ze swej strony M. Kliś zapewnia o możliwości wygłoszenia prelekcji w ich macierzystych zespołach szkolnych na temat niepełnosprawności. – W ubiegłym roku szkolnym udało się przeprowadzić pięć prelekcji dla młodzieży o tematyce integracji z osobami niepełnosprawnymi. Młodzież zadawała pytania np. o to, jaki jest los osób niepełnosprawnych intelektualnie po ukończeniu szkoły? W prelekcjach wzięło udział łącznie ok. 100 uczniów – dopowiada M. Kliś.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2017-09-06 12:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mali wolontariusze o wielkim sercu

Niedziela legnicka 1/2018, str. VI

[ TEMATY ]

Caritas

ośrodek

Ks. Waldemar Wesołowski

Były życzenia, wierszyki i wspólne śpiewanie kolęd

Były życzenia, wierszyki i wspólne śpiewanie kolęd

Dzieci ze Szkolnego Koła Caritas, działającego w Szkole Podstawowej w Zbylutowie, odwiedziły podopiecznych ośrodka opiekuńczo-leczniczego „Samarytanin” w Legnicy

To już tradycja naszego koła, że przed świętami odwiedzamy pacjentów ośrodka prowadzonego przez legnicką Caritas – mówi katechetka Elżbieta Wojtala. – Już kilka miesięcy wcześniej zaczynamy przygotowania. Wspierają nas rodzice, dziadkowie, a nawet sąsiedzi. Wszyscy razem biorą się do pracy, aby przygotować prezenty dla wszystkich podopiecznych i personelu. Pracy jest dużo, bowiem tym razem obdarowaliśmy ponad 50 osób – dodaje katechetka.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

Krok do wyrugowania religii ze szkół. Dyskryminujący projekt Ministerstwa Edukacji

2024-05-13 15:12

[ TEMATY ]

edukacja

Ministerstwo Edukacji

Karol Porwich/Niedziela

Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza ograniczyć liczbę godzin zajęć z religii i etyki w szkole. Zmiany w zasadach organizacji tych lekcji doprowadzą do dyskryminacji uczniów chcących uczestniczyć w zajęciach. Wprowadzenie modyfikacji poskutkuje również falą zwolnień wśród katechetów. Projektowane zmiany naruszają art. 53 ust. 1 oraz 53 ust. 4 Konstytucji RP. Działania Ministerstwa mają na celu zniechęcenie młodzieży do uczestniczenia w lekcjach religii.

Projektowane zmiany w organizacji lekcji religii

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję