Reklama

Święta i uroczystości

Królowa pustynnych medytacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święto Królowej Pustelników, które u Paulinów obchodzi się 16 stycznia, dzień po uroczystości św. Pawła Pierwszego Pustelnika, prowadzi nas ku refleksji nad postawą Maryi, Niewiasty słowa, która słucha Boga, zachowuje w sercu wydarzenia i rozważa je w przestrzeni swej wiary. Maryja, Niewiasta przepełniona Duchem Świętym, ale nie zwolniona z ludzkiego wysiłku zrozumienia mowy Boga. Wobec zaskakujących wydarzeń, poprzez które Bóg formuje Maryję w swojej szkole miłości, potrzebuje Ona czasu oraz przestrzeni swego serca, swojej pustyni ciszy i modlitwy, aby zgłębiać tę mowę Boga w wydarzeniach życia z Jezusem i Józefem.

Pustynia serca

Ewangelista św. Łukasz dwa razy podkreśla postawę otwartości Maryi, która w wierze patrzy na wydarzenia i w tej wierze zgłębia je w swym sercu. Ma to miejsce przy narodzinach Jezusa i odwiedzinach pasterzy (por. Łk 2, 19) oraz po dialogu z Jezusem po Jego odnalezieniu w świątyni (por. Łk 2, 48-51). Otwartości Maryi, ale też Jej trudnościom zrozumienia od razu zaskakujących wydarzeń potrzebny był czas oraz swoista pustynia serca, aby dobrze jeszcze raz zrozumieć mowę Boga. Ona podejmuje ten wysiłek dorastania do zadań zlecanych Jej wciąż na nowo przez Boga. Wysiłkiem swej wiary oraz bezgranicznego zaufania Ojcu Niebieskiemu zgadza się na Jego prowadzenie. W tych dwóch wydarzeniach widzimy Maryję jako Niewiastę wiary odważnej, wiary szukającej, otwartej na Boże dopowiedzenia w czasie Jej medytacji nad wydarzeniami, które Ją przerastały.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wiara Maryi

Św. Mateusz ubogaca Ewangelię Dzieciństwa Jezusa, jaką kreśli św. Łukasz, epizodem ucieczki do Egiptu oraz powrotu z wygnania do ziemi Izraela (por. Mt 2, 13-23). Protagonistą dialogu z Bogiem jest św. Józef, który uważnie nadsłuchuje głosu Boga, nie śpi i jest gotowy do działania, zgodnie z nakazami anioła Pańskiego. Św. Józef dialoguje z wysłańcem Boga i podejmuje działania zgodne z Jego wolą. Maryja jest jakby w cieniu, ale czynnie uczestniczy w działaniach Oblubieńca. W wędrówce przez pustynię egipską poddana jest doświadczeniu próby wiary, gdyż z jednej strony wie, że Jezus jest Synem Boga, zaś z drugiej - doświadcza rzeczywistości, w której Bóg ucieka przed człowiekiem. Ona niesie Syna Bożego do ziemi niewoli żydowskiej, żeby tam uniknął śmierci z ręki Heroda. Jakże wielka musiała być Jej wiara, jak głęboka medytacja w sercu pustelni, nieustanne odnawianie zgody z Nazaretu: „Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego” (Łk 1, 38).

Reklama

Wyprowadzenie na pustynię

Wędrówkę Maryi przez pustynię oraz Jej zmagania wiary można porównać ze słowami zazdrosnego w miłości Boga, który u proroka Ozeasza mówi o Izraelu: „Dlatego zwabię ją i wyprowadzę na pustynię, i przemówię do jej serca” (Oz 2, 16). Maryja z Józefem doświadczają tego zwabienia i wyprowadzenia na pustynię, przebywania na wygnaniu, aby tam uczyć się Syna Bożego, który wziął na siebie wyrok odrzucenia przez ludzi, pogardy i prześladowania. Pustynia była najlepszą przestrzenią i czasem dojrzewania ich wiary. Życie na pustyni w czasie wyjścia z Egiptu uważane było za idealne. Izrael w swych początkach szedł wiernie za Bogiem obecnym w obłoku.

Maryja z Józefem z pewnością nie mieli obłoku obecności Jahwe, ale mieli Syna Bożego pod zasłoną ludzkiego ciała i uczyli się pod tą zasłoną dostrzegać obecność Niewidzialnego. Nie mamy żadnego przekazu o postawie Maryi. Wiemy, że Józef nadsłuchiwał Boga, więc mamy prawo wnioskować, że podobną postawę przyjmowała Maryja. Bóg mówił do Jej serca, ta mowa zaś była dla Niej jak słup obłoku, w którym ukrywał się Jahwe. Tak postawę Maryi odczytywała tradycja koptyjska i etiopska, widząc w Maryi Gwiazdę wiary, która niosła przez pustynię Jezusa - Światło.

Św. Paweł Pierwszy Pustelnik

Tradycja ta, gdy otrzymała dar świadectwa wiary Pawła z Teb, nazywanego Pierwszym Pustelnikiem, umiejscowiła jego prawie 90-letnie życie na pustyni, w miejscu, gdzie Święta Rodzina zatrzymała się w wędrówce przez pustynię. Paweł Tebański najpierw uciekł przed prześladowaniem chrześcijan i ukrył się w swojej wiejskiej posiadłości poza miastem. Później poszedł dalej w swoim wyborze, czyniąc przymusową ucieczkę dobrowolnym wyborem wiary. Jeżeli wierzyć czcigodnej tradycji koptyjskiej i etiopskiej, to możemy przyjąć, że namodlone przez Jezusa, Maryję i Józefa miejsce promieniowało na Pawła Tebańskiego, a światło Ich wiary udzieliło się młodzieńcowi z Teb, który ukochał pustynną grotę, czyniąc ją domem swego życia wiarą i miłością Boga.

Reklama

Królowa Pustelników, choć nigdy nie była pustelniczką we właściwym tego słowa znaczeniu, staje przed nami jako wzór słuchania Boga oraz zdolności wypracowania w sobie pustyni serca, w przestrzeni której przeżyte doświadczenia i usłyszane słowo dojrzewać mogą w osobistej medytacji i rozmowie z miłującym Bogiem. Jej pustynia, która może być i naszą pustynią spotkania z Bogiem, to zdolność zadumy nad zaskakującymi wydarzeniami oraz odwaga bezgranicznego zawierzenia Bożemu prowadzeniu.

Jakże brakuje nam tej odwagi ciszy oraz poszukiwania na modlitwie Bożych śladów w naszym życiu. Potrzebujemy zdobyć się na odwagę i zawołać: Niewiasto słuchająca i medytująca, Matko modlitwy i rozmowy serca z Niebem, uproś nam siłę zatrzymania się i posłuchania kroków idącego przez nasze życie Boga.

2013-01-07 13:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wstawiennictwo Maryi - co na to Pismo Święte?

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

Stock.Adobe

Wśród chrześcijan, którzy odrzucają pobożność maryjną, często pojawiają się zastrzeżenia oparte na ideach teologicznych. Równie często katolicy broniący kultu Maryi jako naszej Pani mówią o swojej relacji z Matką Jezusa Chrystusa, którą kochają jak własną duchową matkę.

Ważnym krokiem do nawiązania dialogu jest uznanie tych dwóch odmiennych stanowisk i postulowanie poszanowania dla każdego z nich. Kościół katolicki rozwinął bogatą teologię pobożności maryjnej oraz zbudował autorytet Jej orędownictwa, które należy rozumieć w kontekście orędownictwa wszystkich świętych. Ponieważ wielu niekatolików opiera swoje podejście do doktryny na zasadzie sola Scriptura, warto ukazać, że kult świętych, z Najświętszą Maryją Panną włącznie, ma swoje źródło w nauczaniu biblijnym i nie neguje wyjątkowej roli Jezusa Chrystusa jako Pośrednika między Bogiem a wszystkimi ludźmi. W rzeczywistości jest to nauczanie oparte na podstawach biblijnych, które powinni rozważyć wszyscy chrześcijanie. Dlatego zajmiemy się teraz rolą Chrystusa jako Pośrednika, znaczeniem wstawiennictwa oraz szczególną funkcją orędowniczą świętych w niebie, z Najświętszą Maryją Panną włącznie.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie rzecznika prasowego

2024-05-17 19:43

[ TEMATY ]

oświadczenie

Rafał Trzaskowski

Ks. Przemysław Śliwiński

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik prasowy kard. Kazimierza Nycza i archidiecezji warszawskiej, wydał dzisiaj oświadczenie w związku z decyzją Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy, zakazującej umieszczania symboli religijnych w publicznych przestrzeniach stołecznych urzędów. Publikujemy treść oświadczenia.

Oświadczenie

CZYTAJ DALEJ

Czy pozwolimy sobie zabrać wolność religijną?

2024-05-18 07:00

[ TEMATY ]

wolność religijna

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

„Sejm RP wyraża zaniepokojenie decyzjami, które godzą w wolność wyznania, lekceważą prawa i uczucia ludzi wierzących oraz burzą pokój społeczny”. Nie, nie jest to fragment uchwały Sejmu z czasu kadencji Prawa i Sprawiedliwości, ale dokument podpisany przez marszałka Sejmu, Bronisława Komorowskiego z Platformy Obywatelskiej w 2009 roku, jako stanowisko krytyczne polskich posłów wobec wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka „kwestionującego podstawy prawne obecności krzyży w klasach szkolnych we Włoszech”.

W wydanej wówczas uchwale polski Sejm zwrócił się do parlamentów państw członków Rady Europy „o wspólną refleksję nad sposobami ochrony wolności wyznania w duchu wspierania wartości będących wspólnym dziedzictwem narodów Europy.”

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję